Štítky článku: •  

Stávka učitelů — pro co, proboha!

Školské odbory vyhrožují stávkou na 6. 11. 2019. Chtějí zvýšení tarifních složek platu o 10 %, zatímco vláda nabízí 8 % a 2 % pro pohyblivou složku mzdy.

Dobré bydlo pálí. Toto známé přísloví se přesně hodí pro situaci školských odborů. Před časem již vyhlásily stávkovou pohotovost a nyní už připravují na 6. listopadu stávku. Zatím údajně probíhá „přípravná fáze“, v níž probíhá komunikace mezi odborovými předáky. Podle předsedy školských odborů Dobšíka zatím stávka není zcela jistá. „Čekáme na reakce z regionů, kde se rozhodují, jak se k navrženému růstu platů postaví,“ řekl. O stávce se tak rozhodne právě až v pondělí.

Ministr Plaga v reakci uvedl, že Dobšíkova čísla nejsou správná. „Pan Dobšík byl několikrát upozorňován, že při svých propočtech pracuje se špatnými čísly. Platy pedagogů rostou v souladu s programovým prohlášením a průměrný plat učitele bude v roce 2021 o 50 procent víc, než byl v roce 2017. Je to zdaleka nejvyšší růst platů ve veřejné sféře a také nejvyšší, jaké učitelé za posledních 15 až 20 let zaznamenali,“ sdělil Novinkám Plaga.

Školství je typickým příkladem resortu, který nemá žádné dno. Ať se do tohoto segmentu nalije jakékoliv množství peněz, stále je to podle odborářů nedostatečné. Fakticky jde přitom v podání vlády Andreje Babiše i předchozí vlády Bohuslava Sobotky o resort, který zažívá nejrychlejší přidávání platů za celou dobu existence Česka. Faktem je, že většina přídavku financí do školství jde právě na platy učitelů a jsou poněkud „upozaděna“ témata pomůcek pro žáky, zejména knih. V některých školách jsou podle ČT knihy používané již téměř deset let a jejich vydání je tak mírně „salátové“.

Vývoj platů v segmentu základního a středního školství je podle některých informací dokonce vyšší než pro pedagogy na vysokých školách. To jsou ty „paradoxy“.

Stávka je jistě zcela legitimním způsobem podpory požadavků zaměstnanců. Nicméně, měla by být skutečně krajním řešením v případě, že by zaměstnavatel, tedy český stát, nechtěl o mzdových požadavcích vůbec jednat nebo by dokonce chtěl mzdy zmrazit. I to by se ale mělo řídit okolnostmi. V případě hospodářského poklesu by totiž taková situace byla řešením.

Odboráři ale dnes chtějí stávkovat proto, že odmítají přiznat ředitelům škol právo na odměny pro nejlepší učitele na škole a chtějí tudíž oněch deset procent pouze do tarifů. Typická odborářská politika, chtělo by se říci.

Netuším, jak velká je organizovanost učitelů v odborech. Zajímalo by mně v této souvislosti, jestli se najdou školy, které se požadavku na stávku vzepřou. Právě počet zapojených škol do stávky bude hlavním měřítkem podpory odborových předáků. Přál bych si, aby se učitelé nenechali odborářskými bossy zatlačit do kouta a měli odvahu normálně příští středu učit.

Píše pan Jan Bartoň na blog.idnes.cz

Autor článku: | Vydáno: | Přečteno: 208 × | Prestiž Q1: 5,92

+10 plus Známkuj článek minus –4

Interní diskuse

Komentáře

Článek má 2 komentářů.

Pravidla pro diskutující

Přidáním komentáře souhlasíte s tím, že budete dodržovat základní pravidla slušné výměny názorů. Vítám jejich střet, ale snažte se je vždy vést v rámci kultivované debaty. Bude-li se někdo chovat jako sprostý nevychovanec, pokud bude urážet ostatní komentující, nebo mi bude zanášet diskusi nevyžádanou reklamou, takové příspěvky nekompromisně zablokuji. Na oplátku slibuji, že kontroverzní příspěvky nebudu editovat, ani mazat. Za deset porušení těchto pravidel budete z diskuse nekompromisně a navždy vyřazeni (včetně IP adresy). PeTaX

Napsat nový komentář
Jan

Ano, všichni píší o tom, že se učitelům přidává - a je to pravda. Stejně jako všem, průměrná mzda roste poměrně utěšeně. Český statistický úřad i ministerstvo mládeže a tělovýchovy zveřejňují statistiky, stačí porovnat. Z pohledu těchto čísel jsou ta navýšení platu totiž těsně nad hranicí valorizace - průměrný plat učitele se vzhledem k průměrné mzdě od roku 2014 do 2018 zvýšil o necelých 5% Uvidíme jaká budou čísla za 2019.

Se stávkou také nesouhlasím, požadavky odborů mi přijdou směšné, směšně malé.

PeTaX

A výsledky státního školství horší a horší. Školství je jen černou dírou na peníze, dokud nebude hodnověrně měřit a selektivně odměňovat výsledek práce. Do té doby se nezbaví špatných učitelů a nebude schopno dobře platit vysoce kvalitní.

Navíc odbory prosazují zvyšování tabulkových platů na úkor ředitelské pravomoci, což povede k ještě větší nivelizaci (socializaci) platů ve školství.

Ta rovnice totiž nikdy nestojí tak, že zvýšením platů vzroste kvalita výuky nějak automaticky. Kauzalita je opačná: za kvalitní výuku lepší plat, za špatnou tak malý, že dotyčný raději školství opustí.

Řešením by samozřejmě bylo skutečné soukromé školství (nikoliv ta dnešní parodie, kdy vlastník školy je soukromý, ale zřízení školy mu stát povolí jen za podmínky podřízení se centrálnímu plánu) a s ním souběžné snížení daní o částku na státní školský systém.

Alternativně (pokud existuje obava, že by někteří tyto peníze raději prolili hrdlem, než za ně poslali děti do škol) pomocí státních voucherů, které by lidé na vzdělání vynaložit museli, ale podle vlastního výběru; třeba i adresně konkrétním pedagogům.

PS: Jo, a odbory státních zaměstnanců bych postavil rovnou mimo zákon!

Napsat nový komentář

Zbývá 2048 znaků.

Svobodný svět

Jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti

top