Auta v údolí smrti




Sdílet článek:

ZBYNĚK FIALA

Česká průmyslová politika nereaguje na rostoucí tlak zahraniční konkurence v přechodu na elektromobilitu. Zatímco všichni kolem pádí o překot, my je chceme vyučovat v oboru, proč to nejde.

S přechodem na elektrická auta to bude pěkná honička. Český automobilový průmysl je nad novou evropskou regulací Euro 7/VII v slzách. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) běduje, že se to nedá stihnout, nevyplatí se to, občan utrpí a životnímu prostředí se moc nepomůže.

Volkswagen, který do toho může taky trochu mluvit, však dává přednost urychlení plánů na elektromobilitu.

Velkoryse do toho jde jeho španělský SEAT, který přechod na elektrická auta spojuje se zavedením inteligentní výroby Průmyslu 4.0.

Aby ne, zprávy z Číny ukazují, že konkurence přitvrzuje. Do výroby aut se stále více noří také digitální gigant Huawei a má předstih v softwaru, kde má VW slabiny.

Když to shrnu, kdyby měl AutoSAP pravdu, stál by v čele mocného úderu na sbírku nezodpovědných zlotřilců v Bruseli. Jenže on je svým pojetím spíš na chvostu, takže to na výhru nevypadá. To neznamená, že český automobilový průmysl je úpadkový obor nebo že tu nemáme techniky na úrovni. V Mladé Boleslavi hlídá výrobní linku nové „Magické oko“, systém umělé inteligence, který je schopen okamžitě rozpoznat potřebu opravy nebo údržby zařízení na bázi srovnávání aktuálních snímků s obrázky bezchybného stavu.

A za připomenutí stojí nedávné vítězství týmu ČVUT na světovém mistrovství záchranářských robotů v podzemí DARPA Subterranean Challenge.

Klíčovou novinkou přechodu na elektromobilitu je snaha zahájit co nejdříve také výrobu nějaké elektrické lidovky, nejen luxusních sedanů a SUV, na které občan – jak poukazuje AutoSAP – nedosáhne. Podívejme se, jak se do toho pouští blízký příbuzný mladoboleslavské Škody, SEAT. Tento španělský příslušník koncernu Volkswagen vyvíjí řadu malých bateriových elektrických vozů BEV, které hodlá vyrábět pro různé značky.

Automobilka SEAT v katalánském Martorellu zahájila přestavbu za 3 miliardy eur a chystá rozjet novou výrobu malých elektrických aut opravdu brzy, do roku 2025. Bude se tam vyrábět taky Urban Rebel CUPRA, vůz značky, která vznikla jako diverzifikační projekt SEATu a nyní se snaží stále více odlišit.

Wayne Griffiths, předseda představenstva SEAT a CUPRA, mluví o nové éře podniku, který má za sebou 30 let existence. Jen v Martorellu, kde se vyráběly modely SEAT Cordoba, Ibiza a Leon spolu s CUPRA Formentor, pracuje 12 tisíc zaměstnanců. Strategický plán přechodu k elektromobilitě se opírá o pět pilířů: lidi a organizace, elektrifikace a produkt, kompletní výroba E2E (end-to-end), digitalizace a trvalá udržitelnost. Považují to za příspěvek společnosti SEAT a koncernu Volkswagen k elektrifikaci Španělska v rámci programu Budoucnost: Rychle kupředu! (V Česku bychom mohli začít s opatrnějším programem Nespat a nebrečet!)

Vedle přestavby španělských automobilových závodů (další je v Pamploně v severní provincii Navarra) SEAT počítá také s výstavbou gigafactory na baterie v Saguntu (ve Valencii) a s vytvořením kompletního dodavatelského ekosystému kolem těchto projektů, jejichž celková hodnota je odhadována na 21 miliard EUR. Jak se dál dozvídám z podnikové zprávy, zavedení výroby elektromobilů představuje zásadní kulturní změnu, která se neobejde bez ambiciózního plánu přeškolení všech pracovních týmů, aby mohly zvládnout přechod na nové technologie.

Nejde přitom jen o změnu pohonu aut. V Martorellu bude zavedena inteligentní výroba, jak ji známe z představ o Průmyslu 4.0. Patří k tomu umělá inteligence, virtuální realita, využití velkých dat pro optimalizaci výrobních procesů nebo monitorování všeho v reálném čase.

Další zpráva z oboru potvrzuje pokračování trendu, kdy výrobci hmotných součástí se propojují s tvůrci softwaru. Čínská Huawei Technologies Company spolupracuje s Jianghuai (Ťiang-chuej) Automobile Group (JAC Motors) na vývoji inteligentních elektrických vozidel a nového automobilového závodu v Che-fej. Portál Green Car Congress, kde jsem to našel, opatrně uvádí, že čerpá „z nepotvrzených místních zpráv“. Che-fej je hlavním městem provincie An-chuej sousedící s provincií Če-ťiang, digitálním srdcem Číny, kde je domovem Alibaba. Je to také kousek od Šanghaje a dalšího námořního hubu Ning-po (Ning-pcho) na začátku Nové hedvábné stezky.

Generální ředitel společnosti Huawei Yu Chengdong (Jü Čcheng-tung) popřel, že by jeho společnost hodlala automobily přímo vyrábět, prý pouze JAC Motors „pomáhá vyrábět a prodávat automobily lepším způsobem”. Huawei již spolupracuje se Sokon Industrial Group se sídlem v Čchung-čchingu na horním toku Jang-ce v oblastech jako jsou palubní inteligentní systémy. Společně vyvinuli úspěšný model Seres Aito Wenjie.

Generální tajemník pro inteligentní propojená vozidla v Čínsko-evropském sdružení pro technickou a hospodářskou spolupráci Lin Š´ vidí v případném zapojení společnosti Huawei do výstavby nového automobilového závodu známky rostoucího zájmu známého výrobce telekomunikační techniky o inteligentní automobily. Deník Hefei Daily přinesl zprávu, podle níž má Huawei dobrou historii spolupráce s JAC Motors a že obě společnosti plánují “společně vyvíjet novou generaci špičkových inteligentních technologií pro elektromobily na bázi inteligentních automobilových dílů Huawei”.

Společnost Huawei už dodává kompletní sady technologických řešení pro inteligentní automobily Huawei Inside. Teď by se tedy zapojila i do designu vozidel, výroby, prodeje a marketingu.

Pokusy českého AutoSAP šlápnout elektrickým autům na brzdu připomínají Alenku za zrcadlem, kde je všechno obráceně. Utíká se tam ve stoje a padá se tam vzhůru. Vláda na to přikyvuje. Ach jo…

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (12 votes, average: 2,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

3 Comments

  1. hmmm krásný… a kdo ty elektrokřápy bude kupovat. Upřímně, už teď je pro rodinu s NADSTANDARDNÍM příjmem problém ušetřit 300 – 500 tis. na auto a na tož ještě více na elektrosgarp, nebo se neúměrně zadlužit. A to se bavíme o nejlevnější mrše…tuším u nás nějaká ta Dacie s 30kw a velikostí kočárku- cena po zdražení, tuším kolem 550 tis.. Opravdu by v tom jela rodina na výlet?
    Kdy nám začnou účtovat silniční daň s elektrokrámu? Jak s tím dobíjením, kdo nemá barák? Jak s dobíjením v lokacích, kde není lokální dimenzace sítě a bude krámů víc? Pantáta příjde ráno k autu, že pojede do rachoty….nenabito, vezmě si dofču?
    ..když s tím ještě bude muset rozvést mámu a děcka (už asi nebudou mít dvě auta,že?).
    No, kundovina na Ntou.
    Evropa, seskupení debilů a český jelítka jsou hvězdy v nasrávání si na hlavu.

  2. I to auto v minulosti stalo vic nez ten kůn a vidite jak to dobre dopadlo.Auto ma každý.Tak vydrzte a i to el.vozitko si poridite,a Vase deti Vas budou nosit na rukach jak dobre se jim dýchá.

    • Kolemkalejici, ty jsi fakt guma. V nasem energetickem mixu jezdi ten zazrak po zapocitani ztrat v prenosove soustave a ztrate v menici dc/ac za cca 20kg uhli na 100/km. Jestlipak te za tyhle chytre kydy pochvalej i tvoje deti, co budou tezit lithium, nebo ho nasledne likvidovat a chrochtat si u toho blahem, jak je to ekologicke

Napsat komentář: panHajzl Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*