Betlém už není křesťanský




Sdílet článek:

BENJAMIN KURAS

Benjamin KurasStvrdil to podvědomě (nebo možná vědomě?) i papež František, když v tradičním vatikánském vánočním betlémě uložil Ježíška na károvaný šátek zvaný arabsky keffieh. Tato tradiční pokrývka arabské mužské hlavy se od Jásira Arafata, který ji nosil i do OSN, stala symbolem odboje proti Izraeli, potažmo nenávisti k Židům obecně. Rádi se jí zdobívají, jako šálou kolem krku, pokrokoví mládežníci včetně třeba Grety Tunbergové. Dávají tím najevo příslušnost k té správné části lidstva stojící na té správné straně dějin. Dějin bez Židů a bez křesťanů.

Betlém je těchto dějin „špičkou ledovce“, „výstavní skříní“ nebo „kanárkem v dole“ (vyberte si své oblíbené klišé). „Hrozí nám vyhubení,“ postěžovalo si několik betlémských křesťanských kleriků v loňském vánočním speciálu americké agentury The Media Line. Hovoří o „exodu křesťanů“ následkem „extremismu a probíhající války“ a zničeným živobytím z nedostatku turismu, na němž byl Betlém vždy závislý. V klidnějších dobách jej ročně navštěvovalo ke dvěma milionům křesťanských turistů. Loni to bylo sotva 100 tisíc. A to ještě většina přijíždí jen na den a večer se vrací do Jeruzaléma. Utratí zde toliko za oběd a pár suvenýrů. Kdysi prosperující hoteliéři krachují.

Křesťané v Betlémě

Demografická čísla jsou neúprosná. Za půl století křesťanská populace Betléma klesla z 86 procent na 10. Jak se to stalo, se dozvíte podle toho, k jakým pramenům vás naviguje vaše zvídavost ovlivněná takovým či onakým předsudkem. Chcete-li patřit k názorově neochvějné většině, nejspíš si vyberete něco jako studii palestinské univerzity Dar al-Kalima ve městě Bejt Džala. Tam se z její sondáže asi tisícovky tázaných, z půli křesťanů a z půli muslimů, dozvíte, že 98 procent z nich trpí následkem „útlaku izraelské okupace, stálého omezování, diskriminační politiky, častého zatýkání, nebo konfiskace půdy.“ A že se cítí být v „nezastřešeném vězení“. Že tento stav uvádí palestinské křesťany do „obecného pocitu beznaděje a zoufalství, v němž nenacházejí naději na budoucnost pro sebe a své potomky.“ Na nějaký ten zanedbatelný islámský náboženský „konzervatismus“ si postěžovala jen 2 procenta dotázaných křesťanů.

Jasné jako facka. Nebýt takovéto větičky, kterou jakoby skoro nedopatřením utrousil jeden z křesťanských spoluautorů studie: „Palestinští křesťané se nejvíc bojí ani ne tak svého zmizení, jako ztráty svého prostoru ve společnosti.“ Té by si někdo jako Hercule Poirot všiml jako stopy po nějakých z opatrnosti zamlčených faktech, vedoucích k otázce: jaký prostor v jaké společnosti? Jestliže křesťanů v Betlémě ubylo z 86 na 10 procent, koho tam tedy přibylo ze 14 na 90?

Trocha historie

Takže stručně trocha historie. Od 4. do 7. století byla Palestina celá křesťanská, s několika tisíci Židů, které Římané zapomněli po zničení Judeje a přejmenování na Palestinu vyhnat nebo zmasakrovat. Od 7. století po arabské a později turecké okupaci se islamizovala a křesťanů začalo ubývat konverzí na islám a emigrací. Po porážce Osmanské říše a britském převzetí mandátu nad Palestinou census roku 1922 uvádí procento křesťanů z arabské populace na 10,8 procenta.

V roce 1946, kdy se začíná zvažovat rozdělení Palestiny, je to 7,9 procenta. V roce 2022 census území pod Palestinskou správou spočítává křesťany na 1,7 procenta. V Gaze z původních pěti tisíc zbyl jeden tisíc. Zatímco na palestinských územích křesťanů vytrvale ubývá, v Izraeli přibývají, dnes jich tam žije cca 190 tisíc. Na palestinském území se odhadují mezi 50 a 100 tisíci.

Po rozdělení britského mandátu na arabské Jordánsko a zbytek Palestiny mezi řekou Jordánem a mořem, určené pro „židovskou domovinu bez poškození práv jiných obyvatel“, jak stanovila OSN, Jordánsko okupovalo její část (tradičně zvanou Judea a Samarie) až do půli Jeruzaléma, a to včetně Betléma. Egypt si vzal Gazu. Z obou byli vyhnáni Židé. Izrael je dobyl zpět v šestidenní válce roku 1967. Tak vznikly „okupovaný Západní břeh“ a „Pásmo Gaza“. Jordánsko a Egypt je už nikdy zpět nechtěly, tak zůstaly Izraeli na krku.

Střih do 80. let minulého století a na Betlém, který se tím stal bezpečně navštěvovaným poutním místem, čtvrt hodiny jízdy autobusem z Jeruzaléma. Šestaosmdesátiprocentní křesťanská většina zažívala business boom, jak hotely a restaurace hrdě vystavovaly reklamy „zde se podává vepřové.“ Bezbožní Izraelci si sem jezdili zahřešit na šťavnatý vepřový kebab, v Izraeli nedostupný.

Pak v roce 1987 vypukla „první intifada“ – organizované útoky palestinských ozbrojenců a sebevýbušníků nejen na izraelské vojáky na Západním břehu, ale i na civilisty v samotném Izraeli. Tu se v roce 1993 snažily uhasit dohody z Oslo, které ustavily příměří a odevzdání správy nad palestinskými územími Organizaci pro osvobození Palestiny (OOP) a vysloužily Nobelovu cenu Arafatovi a Rabinovi. Doufalo se už jen ve vyjednávání kousku území sem, kousku tam. Turismus proudil a betlémští křesťané si opět mastili kapsy.

Radikalizace Palestinců

Mezitím však mezi Palestinci začaly rašit bojůvky radikálnější než postupně zkorumpovaná a zpohodlnělá OOP. Ty už byly nezastřeně motivované džihádem a božím posláním vyvraždit Židy do posledního nemluvněte. Tak v roce 2000 vypukla druhá intifada, v níž se nejen s Izraelem, ale i s OOP, přesněji její složkou Al-Fatáh, daly do rvačky party ozbrojenců a sebevýbušníků se jmény jako Lidová fronta pro osvobození Palestny, Demokratická fronta pro osvobození Palestiny, Abu Nidal Group, Islámský džihád …a Hamás, který v roce 2005 povraždil lokální politiky OOP a ovládl Gazu. A získal si v pokrokovém světě popularitu hrdinů, jaké se těšívali jen Fidel Castro a Che Guevara.

Po stovkách útoků ve svých městech Izrael v roce 2004 postavil okolo sebe zeď, kterou pokrokový svět přezdil na „zeď apartheidovou“. Betlém, z něhož taky přišlo pár útoků, měl tu smůlu, že se ocitl za zdí. Do Jeruzaléma se jí projíždí 29 průjezdy přes vojenskou kontrolu dokladů a zavazadel, která turistické toky na cestě zpět nepochybně zpomaluje. Díky zdi se džihádisté museli přesunout z Izraele do palestinských měst jako Dženín a Tulkarem, a z nedostatku izraelských civilistů se tam dnes vraždí mezi sebou a s Fatáhem. Bývá to slyšet až do Betléma, turismu k dalšímu neprospěchu. Ostatně ani s tím vepřovým to už není, jak bývalo.

Betlém už není křesťanský

Z vyprávění palestinských křesťanů, včetně duchovních, svádějících zánik křesťanství v Betlémě stoprocentně na izraelskou okupaci, by se zdálo, že ty ubohé křesťany vyhánějí ti zlí Židáci. Vyprávějí to tak přesvědčivě, že jim to věří i náš páter Halík. Že se i Betlém jednoho dne promění v další židovské sídliště, zaprorokoval si jeden z nich. Vyprávějí to tak proto, že nechat se někde ve světě citovat, jak si stěžují na muslimské sousedy a muslimskou vládu, by pro ně nemuselo dopadnout beztrestně.

Židé v Betlémě?

Snaží se zamlčet prachobyčejná demografická fakta. V Betlémě se neusadil jediný Žid. Z těch nových 90 procent jsou všichni muslimové. A ti umějí křesťanům po celém světě znepříjemňovat život. V Betlémě ne nutně násilím, jako vedle v Sýrii nebo Nigérii. Stačí, když jim způsobí onu „ztrátu jejich prostoru ve společnosti“. Žádná genocida. Stačí etnická čistka a demografická výměna. Šikana tuhle, bojkot tamhle, pohrůžka onde, loupež tamhle. Však oni už ten hotel, restauraci a prodejnu suvenýrů levně prodají a vypadnou. Někteří i do toho nenáviděnho Izraele, aby se Netanjahu mohl v OSN pochlubit, jak jich tam přibývá a jak jsou vítáni.

Jak jsou v Betlémě nevítáni, popsal třeba docent varšavské Akademie vojenských studií Witold Repetowicz ze své návštěvy půlnoční mše v betlémské Bazilice Narození: „Jen co bohoslužba začala, rozezvučely se neobyčejně hlučné muslimské modlitby z reproduktorů 80 metrů vzdálených, přehlušující vše a budící dojem, že to dělají schválně.“

Takže jistě i vy zatoužíte co nejdřív Ježíškovo rodiště navštívit. A nezapomeňte si tam jako suvenýr koupit keffieh. Akorát počítejte s tím, že až jej u vás izraelští celníci najdou, budou si s vámi chtít chvilku povídat. Žádné strachy, neublíží vám. Jen vás trochu zdrží.

 

DENÍK.TO

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (28 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. OffTopic-znáte to, nejdřív problém vytvořit a pak..?
    v Rakousku rychle roste – zejména mezi mladými Syřany, jak ukazují údaje ministerstva vnitra. Například v roce 2024 již bylo podáno přibližně 1 000 oznámení proti podezřelým ve věku od deseti do 14 let. Ministr vnitra Gerhard Karner tomu chce čelit tvrdými opatřeními….
    https://exxpress.at/news/massiver-anstieg-fast-1-000-anzeigen-gegen-junge-syrer-in-wien/

    ..ehmm to bylo to oné bez doprovodu? Vděční, tiší, lačnící po vzdělání? Nebo to je už další generace, těch vděčn…a tak dále?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*