Čínský režim v novém pětiletém plánu ustupuje od podpory elektromobilů




Sdílet článek:

BILL PAN

Čína ustupuje od označení elektromobilů za klíčovou strategickou prioritu pro příštích pět let, což naznačuje možný konec agresivní státní podpory, která udělala ze země největší trh s elektromobily na světě.

Návrh 15. pětiletého plánu Komunistické strany Číny (KS Číny), zveřejněný v úterý státní agenturou Xinhua, ukazuje, že elektromobily byly vyřazeny ze seznamu „strategických nově vznikajících odvětví“.

Dokument, připravený během nedávno ukončeného výročního zasedání Ústředního výboru KS Číny v Pekingu, načrtává hospodářskou agendu režimu pro druhou polovinu desetiletí.

V uplynulých třech pětiletkách byly „vozidla na nové energie“ – kategorie zahrnující bateriové elektromobily, plug-in hybridy a vozy s palivovými články – vedeny jako strategické odvětví považované za klíčové pro technologickou konkurenceschopnost Číny. Toto zařazení vedlo centrální i místní orgány k nalití desítek miliard dolarů do dotací a daňových pobídek, což katapultovalo čínské výrobce, jako BYD a Geely, do čela globálního dodavatelského řetězce v oblasti elektromobilů.

Nový plán však znamená obrat. Zatímco vyzdvihuje kvantové technologie, biovýrobu, vodík a jadernou fúzi jako nové motory růstu, elektromobily už nepatří mezi preferované priority komunistického režimu. Automobily jsou zmíněny pouze okrajově, společně s bydlením, protože plán volá po uvolnění omezení nákupu aut s cílem podpořit domácí spotřebu.

Finální verze 15. pětiletého plánu bude předložena v březnu příštího roku Všečínskému shromáždění lidových zástupců, které funguje jako formální zákonodárný orgán, ke schválení.

Nadměrné kapacity a cenové války si vybírají daň

Loni Čína podle Mezinárodní agentury pro energii vyrobila 12 milionů elektromobilů, tedy zhruba 70 procent světové produkce. Přibližně 11 milionů z nich bylo prodáno na domácím trhu, zbytek směřoval na export.

Sektor elektromobilů v Číně, kdysi výkladní skříň průmyslových ambicí, je nyní uvězněn v brutální cenové válce doma a současně vyvolává obchodní napětí v zahraničí.

Cenová válka letos výrazně zesílila. V říjnu se BYD Seagull – prodávaný také jako Dolphin Surf – v Číně prodával za něco přes 9 800 dolarů (přibližně 230 000 korun), zatímco jeho hlavní konkurent Wuling Binguo měl cenu okolo 8 000 dolarů (přibližně 188 000 korun).

Tento závod ke dnu stlačil ziskové marže firem. V srpnu oznámila společnost BYD, největší světový výrobce vozidel na nové energie, meziroční pokles čistého zisku za druhé čtvrtletí o 30 procent, a to kvůli „nadměrnému marketingu“ a výrazným slevám, které zatížily „krátkodobou ziskovost“.

Ačkoli snižování cen prospělo spotřebitelům, vytvořilo podle pozorovatelů nezdravou spirálu. Kupující aut jsou stále váhavější, protože se obávají dalšího poklesu cen, zatímco automobilky pod finančním tlakem přistupují na kompromisy v oblasti kvality, bezpečnosti nebo poprodejního servisu.

Mezitím snahy zbavit se přebytků produkce v zahraničí vyvolaly mezinárodní odpor. V květnu 2024 uvalily Spojené státy clo ve výši 100 procent na elektromobily vyrobené v Číně s odkazem na neférové obchodní praktiky. Evropská unie následovala loni v říjnu a zvýšila clo na čínské elektromobily až na 45,3 procenta.

Peking tlačí na zdrženlivost

Úřady situaci sledují. V červnu čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií předvolalo do Pekingu vedoucí představitele významných automobilek – včetně BYD, Geely, Zeekr a Xpeng – a varovalo je před tím, co státní média nazvala „krysí závod“.

V následujících měsících několik jednání na vysoké úrovni výzvu ke zdrženlivosti zopakovalo. Automobilky byly vyzvány, aby projevily „sebekázeň“ a zavázaly se platit dodavatelům do 60 dnů, protože mnoho firem přežívalo cenové války odkládáním plateb o měsíce.

Varování se rozšířilo i mimo automobilky. V červenci čínský vůdce Xi Jinping neobvykle otevřeně kritizoval místní vlády za to, že se hrnou do investic do stejných odvětví.

„Když přijde na spouštění nových projektů, jsou to pořád ty samé věci: umělá inteligence, výpočetní kapacita, vozidla na nové energie,“ řekl Xi na schůzi v Pekingu podle deníku People’s Daily, vlajkového listu KS Číny. „Mají snad všechny provincie v zemi rozvíjet svá odvětví tímto směrem?“

V projevu zveřejněném v úterý agenturou Xinhua k novému pětiletému plánu Xi znovu vyzval místní vlády, aby se zaměřily na odvětví odpovídající jejich regionálním silným stránkám v rámci rozvoje toho, co označil jako „nové kvalitativní výrobní síly“.

„Cílem je vést všechny zúčastněné strany k přijetí zdravého, racionálního a realistického přístupu a zdržet se bezhlavého vrhání se do nových iniciativ,“ poznamenal.

 

ete

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

5 Comments

  1. Setkání Trumpa se Si prý nedopadlo pro nás dobře.Nevím.Ale pokud se Si stále na oficiální setkání s americkým presidentem obléka jako Evropan z 19.století(kravata je chorvatský zvyk),a nechodí tam v mandarinském obleku jako důkaz nadvlády,tak snad zatím dobrý.Ale dobrý už nejsou predikce.Až bude čínský císař vyžadovat mandarinský oblek,tak jsme v koutě.

  2. gryndilek…Rozvoj větrné energie ve Fosen je jasným příkladem toho, jak jsou zájmy greenwashingu a exportu upřednostňovány před právy domorodců, ochranou přírody a mezinárodním právem. Pokud jde o lidská práva, není prostor pro kompromis. Nechat větrné turbíny stát, a přitom přiznat, že porušují zákon, je nedemokratické i nespravedlivé.
    https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18595316/regjeringen-ma-holde-ord-riv-vindturbinene-pa-fosen-na?publisherId=17847405&lang=no

  3. Pokud sedíte v autě Tesla na baterie- než si koupíte měřicí přístroj a změříte záření?
    Baterie se nachází pod podlahou a je zhruba o velikosti podlahy auta. Vzdálenost od baterie k chodidlu je jen asi 5 cm.
    Je vaše tělo vystaveno záření? – a pokud jste muž, měli byste vědět, že vzdálenost od baterie k podbřišku je jen 35 cm. Řekněte mi, že se mýlím, jo?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*