Elektromobily provází další problém, na nějž dosud nikdo nepomyslel, připomíná jejich nesmyslnost




Sdílet článek:

Elektrická auta představují v celé své komplexnosti o tolik horší řešení než vozy se spalovacím motorem, že se další přímé nebo nepřímé důsledky jejich slabin budou objevovat ještě dlouho. Nyní se zjistilo, že jsou rizikem i pro patrové garáže.

Už léta tvrdíme, že politiky naplánovaná elektrická revoluce neproběhne, určitě ne v takové míře, jaká je v současné době zmiňována. Není to prostě technicky ani ekonomicky reálné, nemluvě o dalších překážkách. Letos se k mnoha těm dřívějším přidaly i vysoké ceny elektrické energie, které i potenciální zájemce o elektromobily odrazuje a jejich vlastníky rozlaďuje. Ostatní, kteří používají spalovací auta, se pak stále více smiřují s tím, že u těchto aut tím či oním způsobem setrvají do konce svého života.

Bateriová auta totiž vypadala alespoň trochu zajímavě jen do chvíle, dokud lidé skutečně věřili tomu, že dojde na jejich zásadní zlevnění a přinesou nižší provozní náklady. V obou případech nicméně přišlo velmi kruté vystřízlivění. Výrobci totiž naopak začínají stále více zdražovat, přičemž dobíjení u veřejných stanic vychází dráž než benzin či motorová nafta. K nevyhnutelným obětem, která spočívají v řadě uživatelských překážek, tak jsou svolní už jen zatvrzelí fandové elektrického pohonu.

Nejde navíc o jediný zádrhel, problémů spojených s elektromobilitou dále přibývá. Na jeden dosud nezmíněný momentálně upozornila britská společnost BPA. Ta poukazuje na to, že řada nadzemních i podzemních garáží a parkovišť byla postavena již před mnoha lety. Normy tehdy počítaly se zcela odlišnou hmotností aut, v případě britských ostrovů byl jedním z referenčních vozů Ford Cortina, jehož základní verze na vahách nevykazovaly ani tunu.

Elektromobily jsou nicméně o poznání těžší, ostatně jen samotné baterie takového Hummeru EV váží podstatně víc, než zmiňovaná Cortina. Nemusíme nicméně zacházet do až takových extrémů, třeba taková Škoda Enyaq Coupe RS váží 2 180 kilogramů. Pro konstrukci garáží tedy parkování takových aut představuje nemalé riziko. „Pokud jsou auta těžší, než se při stavbě parkovišť počítalo, následky mohou být katastrofální. Zatím se nic nestalo, ale je to jen otázka času,“ uvedla BPA.

Britská společnost jen připomněla nesmyslnost elektrických aut, která za vyšší efektivitu bojují vyšší hmotností, což je naprosto absurdní – takové auto bude vždy celkově méně efektivní kvůli většímu množství energie spotřebovávané na zrychlení, větší zátěži brzd či pneumatik, většímu opotřebení silnic apod. Přesto se hned po zveřejnění svého varování ocitla pod palbou kritiky, protože… kdo nejde s námi, jde proti nám, že? Třeba New AutoMotive, tedy organizace, která za elektromobily lobbuje, uvádí, že jde o „bizarní“ informace. BPA prý s podobnými slovy nepřišla ve chvíli, kdy se na trhu začala objevovat stále větší a stále těžší SUV.

Smutná skutečnost je ale taková, že i naprostá většina SUV je podstatně lehčí než průměrné elektrické auto. A podíl SUV na celkové flotile bude vždy částečný, zatímco politici chtějí mít elektrický pohon ve všech vozech bez rozdílu. To pochopitelně znamená, že celkové zatížení patrových garáží bude jen růst. Následky toho raději ani nechceme odhadovat, pozitivní ale rozhodně nebudou.

 

Petr Prokopec

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (16 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*