
ZUZANA MAJEROVÁ
Evropská Unie zavedla povinné omezovače rychlosti u všech nově vyráběných automobilů. Činí tak ve snaze zabránit řidičům porušovat předpisy a ohrožovat sebe i ostatní.
Nová pravidla již vstoupila v platnost. Technologie inteligentního asistenta rychlosti (ISA) využívá k rozpoznání rychlostních značek videokameru a údaje o rychlostních limitech propojené s GPS k tomu, aby řidiče informovala o aktuálním rychlostním limitu a varovala je, pokud jej překračují.
Zatímco řidiči mohou při aktivovaném systému ISA zrychlovat a brzdit jako obvykle, omezovač vysílá hmatová, zvuková či vizuální varování, pokud překročí rychlostní limit. Přestane je vysílat až ve chvíli, kdy řidiči zpomalí.
Mnoho nových vozů je již technologií ISA vybaveno, lze ji však snadno zrušit. Nová pravidla zajišťují, že vozy budou vybaveny technologií ISA, která však nepůjde trvale vypnout. Pokaždé se totiž znovu spustí při každém nastartování motoru.
Někteří řidiči tvrdí, že varovné signály, které dostávají od systémů ISA, mohou být při řízení obtěžující nebo dokonce rozptylující. Výrobci mají na výběr ze čtyř různých způsobů upozornění. Mezi nimi je pedál akcelerátoru, který tlačí zpět proti noze řidiče, a automatické snížení hnací síly. Dalšími jsou vizuální a zvukové signály, které po čase vyprší. Nakonec ještě vizuální signál, který vede k vibracím pedálu, pokud je ignorován.
Vítejte v totalitní EU!
fb
Stejně budeme všichni jezdit ve třicetiletých kraxnách.
Asi jste to tak nemyslela, ale proč kraxnách? 30 let staré auto je dnes docela moderní. A když se o něj člověk stará, považuju ho za lepší, než dnešní zhovadilosti nazývané „auto“.
No dobředobře…..prostě dokud se to bude dát opravit.
Co by to nešlo? Já mám auto r.v. 1975. A jezdí jako fík. Na benzín a na LPG.
No tak hlavně aby bylo dosti automechaniků. Už teď mají všude plno.
Mám svého osobního. Ukrajince.
Moje služební auto je tímto vybaveno. Zhruba 30% času to ukazuje aktuálně povolenou rychlost nesprávně a navíc odvádí pozornost od řízení hlasitými zvuky a agresivními textovými hlášeními, které se zobrazují MÍSTO TACHOMETRU! Ano, snaží se to dosáhnou dodržování neexistujícího omezení tím, že znemožní řidiči vidět, jak rychle jede. Takové zařízení nejen že žádné nehodě nezabrání, ale nejspíš jich ještě pár způsobí.
Prokrista. Zlatej Yetík!
Já mám auto 3 roky a naštěstí to je trvale vypnuté, protože to často ukazuje blbosti. Jednou, že můžu jet ve městě 100 a teď 3x mi to ukázalo max. 10 km/h. Tu 100 to čte z odstaveného autobusu, ale kde to bere těch 10 je záhada. Bude zajímavé koupit nové auto a chodit to neustále reklamovat pro chybovost. Režim Eko jsem zkoušel a je to pokus o zabití – tlačí to pedál zpět a když hrozí nehoda a silou stlačíš pedál na podlahu, tak to hrabe. Skvělé na poškození vozu, takže normal režim, sport nepotřebuji. Deviace se dneska zjevují úplně všude.