Ford prodělal během za první kvartál 1,28 milionu Kč na každém elektromobilu, přesto musí zlevňovat




Sdílet článek:

PETR MILER

Chcete si udělat představu o tom, jak utopickým byznysem dnes elektrická auta jsou? Stačí se podívat do kvartálních výsledků Fordu a máte celkem jasno. Modrý ovál tlačí vpřed vozy, na kterých masivně prodělává, upozaďuje pak ty, které živí celý jeho elektrický cirkus.

Elektromobily jsou v tuto chvíli mizerným produktem především z pohledu zákazníka. Neříkáme, že musí jít o špatná či nepoužitelná auta, v poměru hodnoty a ceny ale ve srovnání se spalovacími vozy sehrávají o poznání smutnější part. A to i poté, co byly spalovací modely mnohokrát uměle zdraženy ať už politicky diktovaným přerozdělováním nebo snahou maximalizovat marže na nich ze strany výrobců. Vyplatí se tedy aspoň těm, kteří je vyrábí?

Tesle možná, tradičním výrobcům ani omylem. Nedávno jsme slyšeli o tom, jak prodělečným byznysem jsou pro VW, dnes se můžeme podívat na Ford. Ten se včera pochlubil svými kvartálními výsledky, které jsou jako celek pozitivní. Firma po prodělku z posledního loňského čtvrtletí vstoupila do letoška s o poznání lepší bilancí, když od ledna do března vydělala 1,76 miliardy dolarů, tedy asi 37,7 miliardy Kč. Detailní zkoumání výsledků ale mnoho důvodu k radosti nedává.

Jak už mnohokrát zaznělo Ford chce co nejdříve přejít na výrobu a prodej pouze elektrických aut. Proč? To se musíte zeptat jeho, ekonomické motivy k tomu ale nemá. Jak si správně povšimli kolegové z agentur AP a Reuters, Ford na elektrických vozech za první tři letošní měsíce prodělal 722 milionů dolarů. Přepočteno na vyrobené auto to znamená, že v prvním čtvrtletí prodělal víc než 60 tisíc dolarů (1,28 milionu Kč) na každém prodaném elektromobilu. A to se vyplatí.

Co jej tedy živí? No staré dobré vozy s motory s vnitřním spalováním. Na těch vydělal 2,62 miliardy dolarů, takže vydělává 3 715 USD a 4 053 USD (79 500 resp. 86 700 Kč) na každém osobní resp. užitkovém voze. To hned dává smysl nechtít do budoucna prodávat nic než elektromobily, tedy pokud chcete co nejdříve zkrachovat.

Jistě, na výsledky firmy nelze pohlížet jen takto jednoduše, nicméně i tato bilance mnohé naznačuje. Ford nezačal s elektromobily včera, není to tedy tak, že je momentálně provází nějaké dramatické investice z ničeho – investuje „jen” do vývoje v výroby dalších modelů jako u spalovacích aut. Přesto je bilance taková, jaká je. A víc jak milion korun na kuse jsou opravdu velké minusy, nakonec se podívejte na jednotkové zisky u spalovacích modelů.

Tato zpráva navíc přichází v momentě, kdy Ford pod tlakem zlevňování Tesly také zlevňuje svůj Mach-E v USA o další až 4 000 USD, tedy asi 85 600 Kč. Prodělává a zlevňuje, takže nejspíš bude prodělávat ještě víc. Co mu ale zbývá, když jsou elektromobily po všech podporách pořád drahé, pořád ztrátové a pořád nekonkurenceschopné? Moudří dávno tvrdí, že sázka na elektromobily je obrovský hazard. A zůstává jím dodnes.

 

Petr Miler

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (13 votes, average: 4,92 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

4 Comments

  1. No umí si někdo představit, že by to podnikání takto šlo v minulém století? Kam až to lidé vše nechali dojít, to si nikdo neumí představit kam až to dojde když se těmto podvraťákům z U-SSA a EU nepostavějí čelem? Jedou debílci budete vděčni za jadernou válku, pokud to necháte jít takto dál.

    • P.Jadernou valkou vyhrozuje pouze pan dobyvatel cizich uzemi.Vsichni ostatni mají svojich starostí az nad hlavu,a ne se starat jak napadnout jadernou velmoc.A za to U-SSA mate premie?

  2. Jasný důkaz toho, že korporace jsou velice úzce propojeny se státem. Korporace realizují politiku státu a stát jim za to vytváří podmínky pro byznys. Bez státních regulací by takto hospodařící podnikatel dávno zkrachoval. Jedná se o obyčejný fašismus. Vše ve státě, nic proti státu, nic mimo stát.

  3. Je to jednoduché:nepadlo zde to ono jediné kouzelné slovíčko – DOTACE.Všichni jim to zaplatíme.Jediné řešené je ty vehykly vůbec nekupovat.

Napsat komentář: Hans Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*