IVAN LIZAN
Zámořský deník The New York Times označil summit EU, jenž skončil minulý týden bez přijetí rozhodnutí o konfiskaci ruských zlatých a devizových rezerv za účelem jejich následného převodu Ukrajině formou „reparačního úvěru“, za pořádný úder pro Ukrajinu.
Není to však jen úder pro Ukrajinu samotnou, ale i pro Evropskou unii, jejíž politici po 24. únoru 2022 velmi rádi jednali podle ukrajinského vzoru a rychle „ukrajinizovali“ všechny aspekty vnitřní i zahraniční politiky bez výjimky.
Ukrajina udává trendy
Termín „ukrajinizace“ použitý autorem není nijak vědecký – jedná se spíše o pojem pracovní, který popisuje přejímání praktik typických pro postmajdanskou kyjevskou moc, založenou na:
- jednání v rozporu s ekonomickými zájmy;
- /na/ nadřazenosti politické účelnosti nad normami vnitrostátního práva a nezávaznosti plnění ustanovení mezinárodních smluv;
- /na/ vědomé a cílené diskriminaci občanů na základě národnosti a náboženského vyznání, stejně jako na vědomém odlidšťování oponentů moci;
- /na/ upřednostňování mediální formy před praktickým obsahem.
To vše je nyní charakteristické nejen pro ukrajinskou vládu, ale i pro vlády mnoha evropských zemí, včetně euro-byrokracie.
Ukrajina však neurčuje trend jen tak bezdůvodně. Tamní politici natolik zkreslili ekonomiku země, že ta má nyní málo společného nejen s předmajdanskou Ukrajinou, ale dokonce i s Ukrajinou v období mezi Majdanem a speciální vojenskou operací.
Před Majdanem byly vedoucími odvětvími ukrajinské ekonomiky metalurgie a z ní odvozené strojírenství, stejně jako zemědělství a chemický průmysl. Příspěvek pracovní migrace k HDP země byl malý a samotná pracovní migrace byla příznačná pouze pro západní Ukrajinu.
Po Majdanu strojírenský průmysl upadl, z chemického průmyslu zbylo jen málo a význam zemědělsko-průmyslového komplexu vzrostl. Zvýšila se role peněžních převodů pracovních migrantů – kyjevská vláda proměnila lidi v exportní zboží a poskytla každému právo na individuální evropskou integraci prostřednictvím získání biometrického cestovního pasu.Ale už v roce 2014, v důsledku přesunu davů z Majdanu v Kyjevě na Donbas, se tam stalo běžnou praxí rabování v přední linii a pro státní orgány – zneužívání rozpočtových prostředků určených na financování armády a zbrojního průmyslu.
Tři roky speciální vojenské operace přesunuly ukrajinskou ekonomiku nikoli do světlé postindustriální budoucnosti, ale do temné předindustriální minulosti. S rostoucími škodami pro zbytky průmyslu a vtahováním mas do války udělaly kyjevské mocenské orgány vše pro to, aby se z konfrontace s Ruskem stala totální lidová válka, do níž se zapojily miliony lidí – a stará odvětví ukrajinské ekonomiky se stávala stále méně významnými. Chemický průmyslzanikl definitivně, velké podniky byly zničeny leteckými nálety,pracovní migrace se změnila na emigraci a zemědělství se potýká s řadou problémů takřka nepřetržitě.
Naopak – došlo k rozmachu nových odvětví ekonomiky – využívání západní pomoci (výdaje státního rozpočtu se zdvojnásobily), obchod s otroky (lov „otroků“ pro ukrajinskou armádu, výkupné za ně a možnost osvobození z otroctví) a také rabování ve stále se rozšiřující frontové zóně. Na tomto pozadí vypadá příspěvek postindustriální ekonomiky – výroba „sporného“ obsahu, kryptoměny a legalizace drog – z hlediska obratu zcela bezvýznamně. Už v počáteční fázi války si kyjevské státní orgány velmi dobře „přilepšily“ při konfiskaci majetku ruských (a také běloruských) podniků – zabavovaly se továrny, byty, naložené železniční vagony a další mobilní technika.
Zjednodušeně řečeno, válka rozdělila ukrajinskou společnost na pány a na jejich služebnictvo a chudinu, a zároveň transformovala ukrajinskou ekonomiku, která se pro pány a jejich služebnictvo stala mnohem výnosnějším zdrojem příjmů než vše, na co byli zvyklí a co bylo tradiční a legální do roku 2022.
EU je samozřejmě od takové předindustriální struktury ekonomiky ještě velmi daleko – Ukrajina k ní směřovala 8 let v rámci realizace sebevražedné politiky vůči Rusku. Ale důvodů k obavám o budoucnost Evropy je až-až – koneckonců zeměpisná poloha je sama o sobě rozsudkem a Rusko před Evropou nikam neuteče.
Ukrajinizace Evropy
Za prvé, EU prochází bolestivou deindustrializací – a to ji spojuje s prvními lety postmajdanské Ukrajiny, kdy se kyjevská vláda rozhodla vydělávat na dodávkách energií a zorganizovala nejprve reverzní tok plynu a poté i uhlí (Rotterdam+). V případě EU je destruktivní dopad odmítnutí ruských energetických surovin ještě umocněn kolektivními akcemi USA (zničení Nord Stream), Ukrajiny (odmítnutí tranzitu přes její plynovodní soustavu) a samotné euro-byrokracie (tři embarga – na uhlí, ropu a ropné produkty – a čtvrté, na plyn, se chystá). Nejsou to snad příklady jednání v rozporu s jejich vlastními ekonomickými zájmy?
Euro-byrokraté se naučili vydělávat na „uchovávání“ zmrazených ruských devizových rezerv (Belgie z nich každoročně získává 1,2 miliardy eur na daních), na ziscích z jejich reinvestování (nákup munice prostřednictvím Evropského mírového fondu) a konfiskaci ruského majetku provedli také (Česká republika zabavila část budov ruského velvyslanectví, Finsko ukradlo vagony atd.).
Na řadě je vytvoření stabilních schémat výdělků z vojensko-průmyslového komplexu, která doplní již dobře zavedená korupční schémata financování Ukrajiny a její „obnovy“.
Zadruhé, konsolidace různorodých evropských zemí není zajištěna společnými cíli, ale společnými nepřáteli – klimatem a Ruskem. I když i v tomto případě je nutné potlačovat rebely nelegálními metodami.
Zde je vhodné uvést tři příklady.
První – sabotáž na „Nord Stream“ /Nord Stream 1,2 – Ostsee Pipeline/ a demonstrativní podpora s teroristickým aktem spjatých oficiálních diverzantů v Polsku, jež odmítá vydat zadržené účastníky krycí operace na žádost německých orgánů činných v trestním řízení.
Jako druhý příklad může posloužit boj Ukrajiny proti ropovodu „Družba“. V tomto případě vystupuje proti Maďarsku nejen Polsko, jehož ministr zahraničí přímo podporuje útoky ukrajinské armády na ropovod, ale také evropská byrokracie, která podporuje Kyjev v jeho boji proti Maďarsku a Slovensku jako členům unie. Evropská byrokracie je tedy nadnárodním zástupcem zájmů členských zemí EU.
Třetím příkladem je příběh s financováním Ukrajiny ze zmrazených ruských devizových rezerv a pokus o jejich konfiskaci. V tomto případě se euro-byrokracie a řada zemí, které se k ní připojily, pokoušejí přimět Belgii k ekonomické sebevraždě v zájmu Ukrajiny. Přitom EU, přísně vzato, Ukrajině nic nedluží, protože tato země nikdy nebyla a nikdy se nestane členem unie.
Tyto případy jsou výstižnými příklady nadřazenosti politické účelnosti nad normami vnitrostátního práva a nepovinnosti plnit ustanovení mezinárodních smluv.
Za třetí, v Evropě se již stala normou vědomá a cílená diskriminace. Nemá náboženský podtext, protože Evropa už dávno vstoupila do post-náboženské reality. Diskriminace na základě národnosti se však normou stala: „Rusové nejsou lidé“. Nejsou hodni práva na přístup k materiálním a duchovním statkům civilizace (důsledek korporátních bojkotů a sankcí, jež se týkají mimo jiné i předmětů denní potřeby).Nezaslouží si ani návštěvu samotné Evropy (vízová omezení). Ovšem na Izraelce se žádná taková omezení nevztahují.
A konečně – pro EU, jako extrémně byrokratickoustrukturu, je prioritou vytvoření zdání ochoty pomoci, nikoliv nějaká reálná pomoc Ukrajině. Výraznými příklady jsou každoroční konference o obnově bez obnovy jako takové, generování iniciativ k zavedení mírových sil/zmrazení konfliktu na frontové linii v podmínkách, kdy je to v zásadě nemožné, a také nekonečné konference/sjezdy/shromáždění.
Autor si samozřejmě uvědomuje, že jakékoli analogie jsou podmíněné a do jisté míry nepřesné. V tomto případě se však nabízejí samy od sebe. Ve stejném duchu lze uvést řadu paralel mezi Ukrajinou a Spojenými státy – ty začaly využívat nástroje barevných revolucí ve vnitřní politice a vést mediální války proti svým oponentům (stačí se podívat, jak Trump – na videu vygenerovaném neuro-sítěmi – zasypává na sociálních sítích své oponenty hnojem z bojového letounu).
Proces ukrajinizace není rychlý, je však – bohužel – nezvratný. Nejhorší je, že Rusko bude muset vedle takových ukrajinizovaných zemí žít a budovat s nimi nějaké vztahy, neboť zeměpisná poloha je rozsudek.
Ivan LIZAN, UKRAJINA.ru

(6 votes, average: 4,33 out of 5)
OffTopic- Trochu ekonomiky: Vývoz zbraní polských společností v roce 2020 nedosáhl ani 400 milionů eur, ale po ruském útoku na Ukrajinu v roce 2022 se tato částka zvýšila na téměř 1,2 miliardy eur.
Zdroj TOHOTO tvrzení zde prodej zbraní dal ekonomice hluboký impuls
Polsko loni prodalo válečný materiál za bezprecedentní cenu. Jeho hlavním zákazníkem byla Ukrajina.
https://www.economx.hu/gazdasag/lengyelorszag-hadianyag-export-rekord.818440.html