Když jsme odpustili Pavlovi, zaslouží si šanci i Turek




Sdílet článek:

PZ

Když společnost dokáže odpustit minulost prezidentu Pavlovi či Ivanu Bartošovi, měla by projevit stejnou velkorysost i vůči Filipu Turkovi. Jinak se podle spisovatelky Cecílie Jílkové z demokracie stává soutěž v mazání stop a měření dvojím metrem.

Komentář spisovatelky a publicistky Cecílie Jílkové Na každého existuje složka otevírá otázku, která zasahuje daleko za hranice aktuální kauzy Filipa Turka. Nejde jen o jednoho politika a jeho nevkusné výroky, ale o samotný charakter české demokracie. Jílková upozorňuje, že společnost se naučila odpouštět těm, kteří jí vyhovují, zatímco jiné bez milosti likviduje. A právě v tom tkví její hlavní apel: „Pokud dokážeme odpustit lidem, jako je Petr Pavel, kteří zcela vážně, bez vtipu, provokace či nadsázky, schvalovali v zájmu kariéry zločiny komunismu, pak jsme povinni nekřivdit voličům Filipa Turka.

Autorka přesně pojmenovává fenomén, který je v dnešní společnosti stále viditelnější, a tím je selektivní paměť a morální nekonzistence. Česká veřejnost se v roce 2025 znovu rozčiluje nad archivními příspěvky, které měl Filip Turek před lety psát. Deník N je zveřejnil bez zdrojových dat, jen jako obrázky. Organizace Štít demokracie později doplnila i samotný archiv, avšak podle Jílkové by „ani ten u soudu spíše neobstál, dokud se do věci nevloží poskytovatel služby, tedy Facebook“. I přesto se rozpoutala mediální smršť, která z Turka učinila symbol nevkusu a morálního úpadku.

Cecílie Jílková však upozorňuje, že v demokracii si voliči už dvakrát zvolili právě tohoto „ikonického idiota“, jak jej sama nazývá, a to je fakt, který nelze přejít. „Humor či provokace a snaha šokovat, a tak na sebe upozornit, patřily vždy k Turkovu image,“ píše autorka a dodává, že můžeme jeho styl odsuzovat, ale to je v demokracii tak jediné, co s tím můžeme dělat.

Oproti tomu připomíná minulost prezidenta Petra Pavla, který „byl členem Komunistické strany Československa v letech 1985–1989“. Jílková popisuje, že studoval na vojenském zpravodajském institutu připravujícím agenty pro působení v zemích NATO. Teprve po listopadu 1989 své postoje změnil. „Je to muž, který nade vše usiloval o úspěšnou kariéru a byl ochoten proto sloužit zavrženíhodnému režimu až do jeho konce,“ píše Jílková. Přesto mu dnes společnost důvěřuje jako hlavě státu.

Stejně tak připomíná i mladické epizody Ivana Bartoše, který se „opakovaně fotografoval s vlajkami hnutí Antifa a účastnil se také jeho akcí“. Antifa byla v roce 2025 oficiálně označena americkým prezidentem Donaldem Trumpem za domácí teroristickou organizaci. Ani to však nezabránilo Bartošovi zastávat vysoké politické funkce.

Tento kontrast je pro Jílkovou klíčový. „Rozdíl v přístupu liberálních demokratů k vlastním lidem a k opozici je markantní a zaslouží si hlubší zamyšlení,“ konstatuje. Pokud společnost dokáže odpustit prezidentu Pavlovi jeho službu totalitnímu režimu a Ivanu Bartošovi sympatie k militantnímu hnutí, pak by měla najít pochopení i pro Filipa Turka.

Autorka se však nespokojuje jen s otázkou dvojího metru. Všímá si i širšího fenoménu „digitálního kádrování“, kdy je každý člověk vystaven neustálému sledování a hodnocení na základě minulosti. „Žijeme v době, kdy prakticky na každého z nás existuje digitální stopa táhnoucí se mnoho let do minulosti,“ píše Jílková. Staré facebookové příspěvky, komentáře či fotografie se stávají nástrojem reputačních útoků, které mohou zničit kariéru i důvěru veřejnosti.

Tento stav podle ní vytváří novou formu totality. Společnost, v níž se lidé bojí být sami sebou. „Pokud víme, že každé slovo může být jednou použito proti nám, přestaneme být autentičtí,“ varuje Jílková. A dodává, že tím vzniká „společnost, kde nikdo neřekne, co si skutečně myslí, kde všichni hrají roli a nosí masku“.

Text Cecílie Jílkové proto nelze číst jako obhajobu Turkových výroků, ale jako obhajobu principu férovosti. Demokracie není o bezchybnosti, ale o schopnosti odpustit a rozlišovat mezi slovem a činem. Pokud dokážeme tolerovat minulost prezidenta Pavla a bývalého předsedy Pirátů Bartoše, musíme být schopni totéž nabídnout i politikovi, jehož prohřešky spočívají v neomalených statusech na sociálních sítích.

Turek už patrně ministrem nebude, jak sama autorka uzavírá. Ale skutečná otázka zní: co zůstane po této kauze? Pokud tlak na korektnost a mediální kádrování neskončí, politiku ovládnou pouze ti, kteří se naučili skrývat svou minulost. A právě to by byl konec opravdové demokracie.

 

prvnizpravy.cz

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

  1. Když může v europarlu být Ilaria Salis, schovaná za imunitu za kousky co předvedla před svým zvolením a to ty spolukonala s gangem, tak vo co jde ? EU náš vzor, ne?

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*