Petice proti zkoušce z matematiky




Sdílet článek:

JAN BARTOŇ

Po několika letech je tu opět nová petice proti zkoušce z matematiky. Studenti si stěžují na „extrémní“ obtížnost zkoušky z matematiky.

Přes pět a půl tisíce podpisů je pod peticí studentů, kteří si stěžují na „mimořádnou obtížnost“ pátečního maturitního testu Cermatu z matematiky. „Test žáky mohl překvapit,“ říká matematikář Marek Valášek. Vysvětluje, v čem všem byla úskalí a které příklady mohly být problematické. Maturanti psali didaktický test z matematiky v pátek. Zadání testu, které připravuje stejně jako přijímací zkoušky na střední školy a víceletá gymnázia Cermat, však bylo podle některých studentů letos výrazně obtížnější než v předešlých letech.

Tak začíná článek z médií. Podobně o protestu informovala i televize.

A tak rozčeřila „poklidnou“ maturitní hladinu zkouška z matematiky. Nejsem v matematice nijak zvlášť úspěšný, nicméně v dobách, kdy jsem skládal zkoušku dospělosti já – v roce 1970 – jsem si na střední průmyslové škole mohl vybrat mezi ruský jazykem a matematikou a na celé čáře u mne vyhrála matematika. Uběhlo o něco více než rok a půl od invaze států Varšavské smlouvy, a tak se pro nás stala matematika východiskem z nouze, a to i pro ty z nás, co jsme v matice nijak zvlášť nevynikali. Měli jsme však výborného „matikáře“ a ten s námi počítal příklady tak dlouho, že jsme nakonec tuto vědu zvládli a prošli jsme. Osobně mám na maturitní ústní zkoušku tuto vzpomínku. Vytáhl jsem si příklad a na potítku jsem jen tupě zíral a nevěděl jak na to. Pak mě náš profesor matematiky vyzval k tabuli a já jsem onen příklad napsal křídou na tabuli a „najednou“ mi to blesklo hlavou a já onen příklad vyřešil během snad třiceti vteřin. Byl to nepopsatelný popis radosti, že jsem tím prošel. Protože jsem pak šel na VŠCHT Praha, matematiky jsem si užil i tam, ale to je jiný příběh.

Před šesti lety, v roce 2019, se také protestovalo. Vzácná shoda zavládla mezi ministerstvem školství a zástupci středoškoláků. Společným jmenovatelem je odmítání povinné maturity z matematiky do doby, než se změní její výuka. Česká středoškolská unie (ČŠU) včera spustila podpisovou akci proti jejímu zavedení, které by podle platné legislativy mělo odstartovat v roce 2021 pro gymnazisty a lyceisty, o rok později pro většinu žáků maturitních oborů.

„Jsme rádi, že ministerstvo je náš partner a že máme společný cíl. V sázce je budoucnost 400 tisíc středoškoláků,“ uvedl včera předseda ČŠU Viktor René SchilkeSvoji iniciativu opírají o čísla. „Na víceletých gymnáziích se v letošním roce neúspěšnost u volitelné maturity z matematiky pohybovala kolem 1,7 procenta, zatímco na středních pedagogických a humanitních školách dosáhla 46 procent a na učilištích 58,7 procenta,“ uvádí ČŠU. Nejdůležitějším argumentem je podle ní ovšem fakt, že „matematika v současné podobě středoškoláky nebaví, což může tlak z povinné maturity ještě zhoršit“.

Obecně lze jistě souhlasit s tezí, že matematika je věda obtížná, a ne každý středoškolák je z ní nadšen. Z hlediska povinnosti matematiky jako maturitního předmětu celkem nemám nic proti tomu, že na „humanitních“ středních školách a učilištích může dělat velké problémy. Nicméně, jsme stále poměrně „odolní“ k trendu, který se u nás za posledních třicet let široce rozvinul. A premiér Petr Fiala dokonce stále tento trend podporuje. Musíme dle něho mít ještě více vysokoškoláků, abychom byli „ještě lepší“. A právě v tomto pojetí vysokých škol jako místa, kterým dnes prochází už více než třetina populace, je zřejmě onen ďábel v detailu.

Zásadním problémem, který totiž vysoké školy technického směru (chemie, fyzika, i ona matematika a další přírodní vědy) mají je to, že nám počty studentů těchto oborů vytrvale klesají. Technika totiž vždy vyžaduje znalost matematiky, která se uplatňuje v každém technickém oboru, kde se musí počítat a není to jen o biflování znalostí.

Pracuji nyní v chemickotechnologickém oboru, kde pořádáme konference a semináře, a nestačíme se podivovat nad tím, jak se za posledních asi patnáct let zmenšil v tomto oboru počet studentů na respektovaných technických vysokých školách. A z praxe, ze závodů, v nichž se chemické technologie provozují, registrujeme poptávku, která není uspokojena a firmy se tak potýkají se stále většími problémy udržet chemickotechnologické procesy ve stavu, který vyžaduje znalosti a schopnosti.

Politika „vysoké školy pro každého“ se tak logicky dostává do zásadního rozporu s tím, co absolventi středoškolského studia jsou dnes schopni zvládnout. A logicky se nabízí otázka, co s absolventy oborů, které se bez matematiky sice krásně obejdou, ale mám velké pochybnosti o uplatnitelnosti daného studia v praxi, tj. pro život. A jedním z důvodů postupné devalvace znalostí našich středoškoláků a i vysokoškoláků, je onen protestní hlas proti matematice.

Faktem je, že člověk v běžném životě potřebuje zejména zvládnout trojčlenku. Nicméně, matematika dle mého soudu velmi pomáhá logickému myšlení obecně, a proto ji považuji pro vysokoškolsky vzdělané techniky za naprosto zásadní. Zlehčovat jí tak, aby jí zvládnul kde, kdo, je cesta do pekel stále nižší a nižší kvality absolventů.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

9 Comments

  1. Macron chce přivítat americké výzkumníky, ale kdo je bude financovat?
    ..ale copak, copak makrone, nepřivandrovalo do čl.státu eučka Francie těch védátchořů odjinud už dost? Nebo ta náplava nakonec nebyla tak alá tuty samej vědec, raketovej ing a dr? 🙂 aha, tak ne ono jde o něco jiného co chce cýlovat čl.st.eučka: cit. z toho linku
    https://1url.cz/mJ1r9

    Francouzský prezident odsoudil jakýkoli „diktát, který by spočíval v tom, že jakákoli vláda může říci ‚je zakázáno hledat to či ono'“,..více ten link a kolik love hledá na to

  2. Je prokázáno, že ze škol vycházejí čím dál, tím větší blbci, kteří jsou nepoužitelní v jakémkoliv pracovním procesu. Mají sice sebevědomí, umí anglicky, ale to je tak asi všechno.

      • Zkušeností těch, kteří pamatují doby minulé a absolventy těch dob. Jestliže pro dnešního středoškoláka je obtížné i to, pohlédnout na klasické hodiny a zapsat správný čas např. do knihy docházky (a musí si to radši přečíst na mobilu), jestliže dnešní středoškoláci velmi často neumí ani převody jednotek, což vše je učivo prvního stupně základní školy, jestliže i s trojčlenkou mnohdy bojují jak s medvědem, něco je poněkud špatně.
        A čím více se bude slevovat z nároků, tím víc budou ječet, jak je to těžké, protože mozek, který není trénován, zakrní.
        Na druhou stranu je ovšem možné, že právo zůstati idiotem i navzdory školní docházce se jednou dostane do Listiny základních práv a svobod.

  3. cálovat oprava –Francie chce přilákat zahraniční výzkumníky, a zejména Američany, „kteří jsou ohroženi“, jak tvrdí Emmanuel Macron ohrožení prej vod Trumpa To bude samej odborník na gryndíl a humanjzní obory, že jo? 😀

  4. Když člověk vidí technické inženýry bez technického myšlení a konstruktéry bez prostorové představivosti, kteří padají z dnešních „univerzit“ tak mám dojem že vysoké školství degradovalo na úroveň středního. Hitler zavřel české vysoké školy a Brusel se svými pomahači je rovnou pomalu zničil.

  5. V technických oborech každý potřebuje matematiku, a na VŠ jsou bez matematiky bez šance.

    Tedy se jedná o potenciální studenty měkkých okecávacích „oborů“.

    Mělo by se to nějak oddělit Mgr.z VŠCHT nebo VUT a Mgr. z KU přes Gengr , je přeci jen „trochu rozdíl“.

  6. Když jsi idiot, tak nemáš studovat obor s maturitou. Dnes nechtějí pitomci matiku, příště cizý jazyk a nakonec češtinu. Nakonec nějaká neziskovka začne prosazovat maturitu pro každého, kdy zkouška bude splněna, když se dotyčný pitomec dokáže podepsat. Budou to obhajovat třeba tím, že žáci nebudou vystaveni stresu, ušetří se na školství a zůstane víc peněz na fašisty na Ukrajině i u nás. Fiala by se pak chlubil, že máme největší procento maturantů na světě, a že je to výsledkem jeho skvělé práce. Chytrej člověk mám pracovat rukama, opravdu chytrej si má udělat maturitu (pak se uvidí) a opravdu chytří lidé mají studovat vysokou školu. Stát má podporovat jen takové obory, které jsou do budoucna potřebné. Soukromé školy by mohly učit cokoli jen by jejich výsledkem nebyl titul.

    • Jak říkal jeden VŠ:

      „Když si vzpomenu, jakej já jsem Inženýr, tak to abych se bál jít k Doktorovi“. 🙂

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*