Politické sjednocování




Sdílet článek:

ZDENĚK KOUDELKA

Stranická rozdrobenost není dobrá pro vytvoření funkční vlády. Proto se v poměrném volebním systému zavádí uzavírací klauzule, jako tlak na spojování stran. Ke spojování je potřeba čas. Strany jsou lidé a sblížení lidí někdy trvá.

Zárodkem integrace je koalice, což je případ Spolu (ODS, lidovci, TOP 09). V koalici jsou členské strany samostatné právní subjekty a po volbách se zpravidla rozejdou do různých poslaneckých klubů. Zákon koalici podporuje jako zárodek integrace, když pro koalice přepočteno na členské strany snižuje uzavírací klauzuli. Pro dvoučlenné je to 8 % (4 % na stranu), pro tří a více členné 11 % (3,6 % na stranu a méně). Koalice může být počátek stranického sjednocení, jako v případě Křesťansko-demokratické strany. V roce 1992 kandidovala v koalici s Občanskou demokratickou stranou a 1996 se sloučily. Řada koalic se však rozpadla – Čtyřkoalice 1998-2002 (lidovci, Unie svobody, Občanská demokratická aliance, Demokratická unie).

Užší integrací je vznik nové volební strany jako samostatné právnické osoby, kde jsou kandidáti z řad spolupracujících stran, jež samostatně nekandidují, což využívá tradiční levice. Původní koalice pro evropské a krajské volby se integrovala a změnila v jedno hnutí Stačilo. V roce 1992-94 takto působila Liberálně sociální unie, kde byly členy Československá strana socialistická, Strana zemědělská, Strana zelených a Hnutí zemědělců. Tehdy zákon umožňoval v politické straně členství jiných stran. Dnes mohou být členy strany jen lidé. Jiná cesta bránící politické rozdrobenosti je, když spolupracující strany podpoří kandidátku jedné z nich a samostatně nekandidují. To je případ konzervativních sil – SPD s podporou Trikolory, PRO a Svobodných.

V obou formách pokročilejší integrace, než je koalice kandiduje jedná právnická osoba a po volbách vytváří jeden poslanecký klub. Nejde o obcházení uzavírací volební klauzule, protože ta svou existencí danou zákonem se snaží politické strany dotlačit k integraci a řešit nežádoucí politickou rozdrobenost. Politická integrace je žádoucí, zákonodárcem chtěná a podmiňuje naplnění smyslu parlamentních voleb v demokracii – vytvoření funkční vlády.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (7 votes, average: 3,86 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. „Politická integrace je žádoucí, zákonodárcem chtěná a podmiňuje naplnění smyslu parlamentních voleb v demokracii – vytvoření funkční vlády.“

    Pokud si autor představuje funkční vládu jako vládu nezávislou na vůli občanů, která si mezi volbami dělá co chce (ignoruje parlament – nechodí na interpelace, drtivá většina zákonů pochází z vlády, nikoli z parlamentu…), pak má pravdu. Ovšem podstatou demokracie má být vláda lidu – nikoli „silná“ vláda, která si zcela beztrestně může dovolit ignorovat vůli lidu. V demokracii má být slyšen každý hlas. „Uzavírací klauzule“ je naprosto nedemokratická.

  2. Většinou s tímhle Koudelkou souhlasím, ale pocit, že akceschopná vláda je nějaké blaho opravdu nesdílím – a důkazem, že je to obráceně je První republika. V meziválečném období jsme polovinu času neměli vládu žádnou a druhou polovinu rozhádanou. V důsledku toho mohli lidi normálně v klidu žít a republika si vytvořila rezervy na přežití 30. let, kterými probruslila z celé evropy snad nejlépe.
    Nejlepší vláda je ta, která vládne nejméně. On totiž nebývá problém ani tak v předpisech obecně jako v jejich neustálém proměňování. A akceschopná vláda se vždy projevuje tím, že všechno překopává – jako ukázkové odvětví uvedu školství, kde se snad ani dva roky v kuse nikdy nedalo učit stejně. Pořád to byla priorita a pořád nám tu v důsledku změn klesá gramotnost – ne nutně proto, že by všechny ty změny byly špatné, ale proto, že učitelům už nezbývají zdroje na solidní vyučování. A totéž lze najít kdekoliv jinde, drahé jsou změny, ne špatné předpisy.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*