HELENE DE LAUZUN
Velkolepé vloupání vypovídá o neutěšeném stavu Francouzského státu
Po oznámení spektakulární loupeže, k níž došlo v neděli 19. října ráno v pařížském Louvru, je celá Francie v šoku. Devět korunovačních klenotů bylo s neuvěřitelnou lehkostí odcizeno; osm z nich je stále pohřešováno.
Prezident Macron slíbil, že udělá vše, co je v jeho silách, aby tyto neocenitelné historické poklady získal zpět, ale jeho odhodlání nezapře neuvěřitelnou řadu nedbalostí, které umožnily, aby se takový zločin podařil.
Není to poprvé, co se Louvre stal dějištěm spektakulárních krádeží, protože tento palác-muzeum, někdy popisovaný jako „nejkrásnější muzeum na světě“, ukrývá neocenitelné poklady světového umění a historie. Samotná „La Gioconda“, slavný portrét tajemné Mony Lisy od Leonarda da Vinciho, byla několikrát terčem krádeží.
Tentokrát byly ukradeny šperky. Noviny Le Monde zveřejňují seznam a fotografie ukradených předmětů. Koruna císařovny Eugénie, manželky Napoleona III., byla ukradena a poté při útěku zlodějů opuštěna. Její stav je v současné době „prověřován“. Chybí také perlový diadém císařovny Eugénie, její diamantová korsážová mašle, relikviářová brož, kompletní safírová souprava s diadémem, která patřila královnám Marie-Amélie a Hortense, a luxusní smaragdová souprava patřící císařovně Marie-Louise, manželce Napoleona I.
Jakmile počáteční šok pominul, začaly se objevovat informace o okolnostech krádeže, ke které došlo krátce po otevření muzea pro veřejnost, mezi 9:30 a 9:37 ráno.
Na sociálních sítích nyní kolují videa z krádeže. Fotografie a záznamy z bezpečnostních kamer: vše je dobře zdokumentováno a poskytuje skvělý návod pro každého, kdo by chtěl tento čin zopakovat.
Na břehu Seiny, u paty slavné Galerie d’Apollon, kde jsou uloženy korunovační klenoty, tj. zbytky honosných šperků patřících různým dynastiím, které vládly Francii a které přežily – jen některé z nich – četné revoluční události, byl zaparkován nákladní vůz. Tiše se připravil a na chodník umístil bezpečnostní kužely, aby zajistil okolí. Koš namontovaný na zvedáku umožnil dvěma ze čtyř zločinců vylézt k oknu galerie, do které se dostali poměrně jednoduchým způsobem pomocí úhlové brusky. Jakmile se dostali dovnitř, trvalo jim pouhých sedm minut – což se zdá být velmi krátká, ale zároveň nepřiměřeně dlouhá doba – než otevřeli vitrínu a ukradli devět kusů drahých šperků.
Od nahlášení krádeže vyšla najevo řada bolestivých odhalení. Pozorovatelé si všimli žalostného stavu oken v Apollově galerii, která pro zloděje představovala jen slabou překážku. Je velmi pravděpodobné, že i další strategická místa v muzeu jsou v podobném stavu zchátralosti.
Další skandální objev: vitríny, ve kterých byly šperky vystaveny, byly v roce 2019 nahrazeny „ultramoderními“ modely, které se ukázaly být mnohem méně bezpečné než ty staré. V té době se vedení Louvru rozhodlo přesunout šperky z období druhého císařství (dříve vystavené v jiných místnostech) do galerie Apollo, aby byly vystaveny společně s šperky z období starého režimu, které tam již byly vystaveny. Uprostřed prestižní galerie instalovali kurátoři v 50. letech 20. století vitrínu z tvrzeného skla, ve které byly uloženy nejcennější předměty. Tato vitrína mohla být při prvních známkách nebezpečí ukryta v trezoru skrytém v dekorativní základně. Kdyby byl tento systém zachován, šperky by s největší pravděpodobností byly stále v Louvru.
Kromě těchto materiálních úvah je zde také otázka lidské odpovědnosti. Starý protokol vyžadoval v případě poplachu okamžité odstranění vitríny. Ale to se v neděli ráno nestalo. Naléhavým úkolem strážných bylo „zajistit bezpečnost lidí“. To vedlo k surrealistické scéně, kterou někteří pozorovatelé zachytili na svých telefonech: zloději měli celých sedm minut na to, aby naplnili své tašky, aniž by je někdo fyzicky zastavil.
Za těchto okolností nás děsí poděkování ministryně kultury Rachidy Dati bezpečnostním strážcům za jejich pozoruhodnou pohotovost. Nechceme je přehnaně chválit, protože pouze plnili rozkazy, ale bylo opravdu vhodné pořádat slavnostní ceremoniál veřejného poděkování, když víme, že nejméně osm šperků se prostě vypařilo?
Nakonec se dozvídáme, že jmenování šéfky ostrahy Louvru v roce 2021, Dominique Buffinové, bylo nedávno provedeno na základě jiných kritérií než kompetence, ale spíše proto, aby bylo splněno požadavek na feminizace vedoucích pracovníků v kulturních institucích.
Jsme ve Francii, kde již desítky let vládne kultura institucionalizované nezodpovědnosti. Buffinová neodstoupí, stejně jako Datiová.
Novinář Didier Rykner, specialista na dějiny umění a šéfredaktor La Tribune de l’Art, předního časopisu, který mimo jiné katalogizuje četné útoky na francouzské dědictví, právě zveřejnil výbušné vyšetřování zaměřené na neuvěřitelnou řadu selhání, která vedla ke krádeži korunovačních klenotů. Již nyní ho někteří obviňují, že „hraje do karet krajní pravici“, když kritizuje nedbalost Louvru a ministerstva.
Všechno v této kauze zní strašně falešně. „Najdeme díla a pachatelé budou postaveni před soud,“ slíbil slavnostně prezident Macron. Můžeme mu věřit? Můžeme věřit umírajícímu soudnímu systému, který již neví, jak uplatňovat svou legitimní autoritu?
Před několika dny se uchazeč o francouzský trůn, Ludvík XX., potomek Ludvíka XIV. a hlava starší větve Bourbonů, několikrát vyjádřil ve francouzském tisku a podělil se o své znepokojení nad rozkladem země, kterou vybudovali jeho předkové. Když byla loupež oznámena, byl na řadě Jean, hrabě z Paříže, potomek krále Ludvíka Filipa a hlava jedné z mladších větví, Bourbonů-Orléans, aby vydal prohlášení, v němž vyjádřil lítost nad ztrátou těchto šperků, z nichž některé patřily jeho přímým ženským předkům.
Je snadné vnímat tuto krádež jako metaforu úpadku země, která není schopna chránit a předávat své poklady kvůli nedbalosti a průměrnosti svých vůdců. Louvre, kdysi sídlo královské moci, je symbolem celé země, kde kdokoli, kdo chce, může vniknout a zničit dědictví staletí a národní slávu.


V zemích Třetího světa je tohle úplně normální.A proč nemůže být žabožrout nacista?To se zvedá jenom jedna ruka.
… brazilská turistka říká, že se ve Francii již necítí bezpečně, inu Francie
proč, ale-viz zdroj:
https://rmx.news/article/hero-woman-stops-arab-attackers-attempted-rape-on-paris-train-as-brazilian-tourist-says-she-no-longer-feels-safe-in-france
Makaron bude osobně pátrat? Zatím nepředložil jediný důkaz, že nežije s tranďákem.