PETR MILER
Tato marketingová strategie by mohla fungovat, kdyby ovšem reflektovala realitu. Jenže ji nereflektuje, protože kdyby ji reflektovala, žádné takové kejkle není třeba dělat. Elektrická auta by se v takovém případě dávno prosadila sama a téměř nikdo by se jich nezbavoval.
Nemusí být úplně fér někoho nebo něco komplexně posuzovat podle vnějších znaků či dílčích projevů, ale nevytvářejme v sobě dojem, že je to nepřirozené či jen špatné. Právě naopak – pokud si v životě 10krát zkusíte vzít stejný typ ženy a skončí to 10krát rozvodem, není od věci mít se pojedenácté na pozoru, i když to může být ta pravá. Též není nepřirozené si dát pojedenácté pozor na auto určité značky, když se s ním 10krát spálíte, třebaže to jedenácté může být skvělé. Je to v podstatě evoluční rys, který nám dovoluje neopakovat stejné chyby a neustrnout.
Navíc to přece nefunguje jen v negativním smyslu slova – naopak si se spoustou věcí spojujeme na základě téhož pozitivní očekávání. Znovu může jít o lidi, o věci, o cokoli. A vlastně i vůbec o nic. Spousta lidí si na základě svého charakteru, výchovy a předchozích zkušeností automaticky spojuje očekávání už jen s tím, zda je něco nové či staré. Pro někoho je nové automaticky skvělé, chce to jako to lepší, evolučně pokročilejší, pro jiného je nové zdrojem obav a raději se drží toho osvědčeného a možná ještě nepokaženého tím či oním.
Také to funguje u aut a těm elektrickým to zákazníky přivádí i odhání přesně podle zmíněného mustru. Jakýkoli podobný faktor ale o úspěchu určitého produktu rozhoduje vždy jen krátkodobě, neboť už střednědobě vždy převáží realita. Někteří to zkusí a jiní odmítnou en bloc, pokud jde ale o skvělou věc, sama se prosadí už na základě toho, že ti první časem přesvědčí ty druhé. Pokud se to nestane, o skvělou věc jednoduše nejde.
Elektromobily na tomto poli mohutně selhaly, to vidí každý člověk, který si zachoval otevřené hledí a rozum na svém místě. Pokud by měly být skutečnou bezprostřední budoucností všech aut, po všech těch letech dávno vládnou trhu bez jakékoli umělé podpory. Realitou je opak – jsou nám roky malovány dorůžova, média jsou k nim téměř nekritická, marketing se zabývá téměř jen jimi, nové modely jsou téměř jen elektrické… Přesto letos v září v Česku oslovily 4,77 % všech kupců, o dvě desetiny procentního bodu víc než loni. Tohle zjevně nefunguje.
Normální firmy (a některé – jako nejnověji Porsche – to udělaly) by dávno zjistily, že jsou na špatné koleji a rychle přehodily výhybku, aby si zachránily holé živobytí. Jiné ale budou v zoufalosti přidávat další a další vrstvy „masírky” s tím, že to prostě zlomí. A nejnovější trend je opravdu zoufalý.
Nechceme být zbytečně političtí, ale připomíná to kampaň Víta Rakušana, obecně podle průzkumů velmi neoblíbeného politika, který vyrazil na řadu mítinků v zemi s tím, že si klidně nechá vynadat, ale že to těm odpůrcům vysvětlí a přesvědčí je, že je výborný. A hle, oni přišli, „hejtovali” na něj, pak si ho poslechli a příště už patřili mezi jeho obdivovatele, ve stručnosti řečeno. Nebudu věřit ani minutu, že to nebylo sehrané, je to jako z katalogu starých marketingových kejklí.
Přesně po těch dnes sahají některé automobilky, mezi nimi velmi viditelně Škoda, které jsou sice schopné uznat, že jejich elektrické plány se nenaplňují, ale produktem to přece není! Ten je skvělý, to jen lidé ho kvůli předsudkům odmítají a jakmile si s nimi sjedou, najednou je přesvědčí. Je to blbost, kdyby to tak bylo, dávno by se to stalo i bez nich, ale iluzi takového vývoje budou vyvolávat ad infinitum.
Škoda tak jednak rozjela program Explore, který dovoluje lidem si za peníze (!, kdyby to aspoň bylo na její účet, to by naznačovalo aspoň jistou míru sebedůvěry) na delší čas půjčit u dealera elektromobil a zjistit, jak se s ním skvěle žije. Ještě hmatatelněji ale ve spolupráci s „pro-elektrickými” médii, jako je už podle názvu zcela zaručeně nezávislý kanál Electrifying na Youtube, rozjeli něco podobného jako Vít R. Tedy vezmou elektrické Škody, půjčí je jistě náhodně vybraným bezvěrcům a oni… No prozřou, samozřejmě. Na videích vypráví, jak se mýlili, jak jsou to skvělá auta, jak se s nimi výborně žije a jeden dokonce hned jde hledat ojetý elektromobil, jaký si koupí.
Nebudeme tvrdit, že nikdo takový nemůže existovat, v kontextu zmíněného je to ale zoufalé a zoufale nevěrohodné. Odpor části lidí může být bezdůvodný, stejně jako příklon k těmto autům, když se ale s normálními lidmi začnete bavit, proč elektrické auto nechtějí, mají v rukou obvykle velmi solidní racionální argumenty, které reflektují technickou a ekonomickou realitu. Anebo vychází ze zkušeností někoho, kdo je opravdu zkusil nebo dostal v práci, i když nechtěl, koukal se na ně realisticky a došel ke stejnému závěru.
Jistě není pravdou, že elektromobily nejsou pro nikoho, ani ne 5procentní podíl na českém trhu – a asi trojnásobný v celé Evropě se započtením zemí, které tyto vozy tlačí opravdu na sílu – ale říká vše. Nakonec za sebe mohu říci, že každá nová delší zkušenost s elektrickým autem mě v podstatě jen utvrzuje v tom, že tudy pro mě cesta nevede. Nejsem zdaleka sám, v mém druhém domově v Nizozemsku taková zkušenost posílá zpět ke spalovacím vozům skoro polovinu lidí, podobné je tomu v USA a trend je pro elektromobily negativní.
Pokus stavět atraktivitu elektromobilů na odporu k nim, jak to teď dělá Škoda, je tedy další zoufalý pokus, neboť už podle všech objektivních makrodat nejenže nepovede k úspěchu, postará se spíš o pravý opak – pořádná zkušenost rozhodně není tím, co by vedlo k masové oblibě elektrických modelů.
Je to nakonec jednoduché: Dokud nepůjde o skutečně lepší produkt nabízející víc za míň, nemá šanci uspět tak, jak si někteří výrobci malují. Prostě nemá. Však si vzpomeňte, jak rychle sežehly dotykové smartphony staré mobily s klávesnicemi – nezbylo z nich skoro nic během pár let bez jakékoli umělé podpory. A sotvakoho někdy napadlo vrátit se zpět, natož pak polovinu lidí. Až někdo vyvine ekvivalent takového auta, poznáme to hned, bez číkoli podpory. Z marketingu Škody je znát jen to, že nic takového zatím nedorazilo.


Já bych tedy po telefonu s vysouvací fyzickou QWERTZkou skočil jak kocour po uzeném. Ty asi dva modely, co jsou, ale stojí princeznu a půl království a navíc mají odfláklý softwér (Cosmo)…
Měl jsem takový mobil a byl super, po všech těch Siemensech, co jsem měl. Maličký, vysouvací klávesnice, na svou dobu bomba. LG KC550.
Elektrická auta nechtějí ani zloději,nikdo je vůbec nekrade.Ale člověk dokáže pochopit byrokratické snoby s autíčkem na baterky(když jim to dotují dezoláti,proč ne),ale k čemu je takový elektrický truck?To nemůže být ani nástavec na péro.K čemu ty různé Riviany,Mavericky,Gladiatory?Cybertrucku se přezdívá nejdražší nákupní taška na světě.Jako pracovní auto k ničemu a táhnout s tím karavan také nejde,resp. jde,ale nevíš,kam dojedeš.U trucku potřebuješ znát sílu(tah) a dojezd.EV jsou digitálky módní před padesáti lety a dnes bezcenné,spalovací motor fungující dědečkovic hodiny.
Mimochodem to,s čím přijel Macinka na Hrad,je v Americe normální pracovní auto.
Ještě bych s tím půjčováním EV počkal tak na konec listopadu.
Příjmy z nového systému obchodování s emisemi pro spalování paliv v budovách, silniční dopravě a dalších odvětvích (ETS2) využije k tomu, aby pomohla zranitelným osobám, malým podnikům a uživatelům dopravy vyrovnat se s náklady na čistou transformaci, zejména v oblasti bydlení a dopravy. .. 🙂
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_2339
— vezme tam a přehodí to jinam Tím tam vytvoří co? ..
Z ČLÁNKU: EVROPSKÁ Komise poskytla členským státům nové pokyny k provádění Sociálního fondu pro klimatická opatření a k plnění sociálních plánů pro klimatická opatření
Tisková zpráva 9. října 2025 Brusel
Sociální fond pro klimatická opatření, který byl zahájen v roce 2026 a mobilizuje více než 86 miliard eur, byl zřízen s cílem zajistit, aby přechod k ekologičtější ekonomice byl spravedlivý a nikdo neopomenul, a aby podporoval zranitelné domácnosti a malé podniky v jejich úsilí o přechod na čistší energii a dopravu. 🙂 VYTVOŘÍME PROBLÉM A PAK PŘEROZDĚLUJEME PENÍZE OD ..? šaškec eučko 🙂
který bude zahájen v roce 2026–oprava
dotace …se koaliční lídři CDU, CSU a SPD dohodli, že spotřebitelům v Německu opět poskytnou finanční podporu na nákup elektromobilu.
V textu usnesení koaličního výboru, který má tento redakční tým rovněž k dispozici, se uvádí: „Chceme konkrétně podpořit hmatatelné přínosy pro spotřebitele prostřednictvím používání bezemisních vozidel v silničním provozu a přechodu na klimaticky neutrální mobilitu. Proto se zaměřujeme na cílené financování, zejména pro domácnosti s nízkými a středními příjmy.“ Podle informací mají být pro tento program financování do roku 2029 k dispozici tři miliardy eur. Finanční prostředky pocházejí z Klimatického a transformačního fondu (KTF). Koalice zpočátku neuvedla další podrobnosti, například ohledně příjmových limitů a podoby dotace.
Dotace na elektromobily: Merz chce udělat „všechno“ pro silný automobilový průmysl.. ?) z jakých to peněz ,…? to byla jenom řečnická, každý ví jak to funguje 🙂
https://www.morgenpost.de/wirtschaft/article410185540/einigung-bei-e-auto-foerderung-aber-weiter-streit-ums-verbrenner-aus.html
Kdo je několik desítek let stár, vzpomeňte si na slintání nad stránkami Světa motorů nebo Automobilu. Dojezd auta NIKDY nebyl předmětem kdovíjakého (vůbecli jakého) uvažování ani výrobců, ani ne/odborných motoristických časopisů, ani novinářských testů, ani řidičů-uživatelů. U žádného Escorta, Pandy, Sierry, Citrouše CX, … to nikdo VŮBEC NIJAK neřešil a nepamatuju, že by někdo tuto vlastnost auta jakkoli zdůrazňoval. Jedno auto mělo nádrž větší, jedno menší, ale jelo se s ním a když dojelo do „nejdál“, bez nějakých okecávek se chrstla plná a jelo (a testovalo) se dál. Teprve s příchodem e-aut se z toho udělalo něco, co by jako mělo být nějakou veleóbrdůležitou vlastností auta.
A čím to asi bude? Co třeba fakt, že dojezd drtivé většiny elektromobilů je srovnatelný s prvními automobily na jednu nádrž? Tedy, že ten mizerný dojezd v kombinaci s neefektivním dobíjením z něj důležitou vlastnost udělal?
Nepamatuju auto, ve kterým by na plnou nádrž nešlo přejet celou republiku. Ale dnes jich je na trhu fůra a to i mezi spalováky, protože velikost nádrže ovlivňuje sledované antiekoparametry.
Dojezd prvních automobilů na jednu nádrž nebyl ani pro paní Benzovou s extraprimitivním vehiklem jejího manžela žádný problém. Nebo pro barona Liebiga a jeho kamaráda Stranského, kteří s tím tehdejším spalovacím Benzovým „nesmyslem“ dojeli z Liberce do Francie! Když dojeli do jejich „nejdál“, nechali si v lékárně jakéhokoli i prťavého městečka odlít z demižonu benzínový čistič skvrn, chrstli to do nádržky a „frčeli“ dál. Ajra 500 „cililink“, která měla z dnešního pohledu pidinádržku, byla prezentována jako auto na tisíce kilometrů a předváděla za tím účelem dálkové jízdy. Nikdy, opakuji NIKDY nebyl dojezd spalováků komunikovaný problém. Ani když měly oproti dnešním autům sotva poloviční objemy nádrží a možností koupit benzín bylo oproti dnešku jako šafránu.
„Však si vzpomeňte, jak rychle sežehly dotykové smartphony staré mobily s klávesnicemi – nezbylo z nich skoro nic během pár let bez jakékoli umělé podpory. A sotvakoho někdy napadlo vrátit se zpět, natož pak polovinu lidí.“ – to je krásná ukázka dobrovolné dekadence. Steve Jobs udělal ze spolehlivého pracovního nástroje hračku a lidi si to zamilovali. Proč by měli mít v dnešní náhdnými výpadky technologií protkané době v kapse spolehlivý telefon? Je mnohem praktičtější mít v kapse universální digihru, kterou je sice nutné nabíjet i dvakrát denně než spolehlivý telefon, kterému stačí nabíječka jednou za deset dnů. To dá rozum. Lidi se chtějí bavit, ne pracovat, nebo řešit nějaké nepříjemnosti. A proto elektroauta netáhnou – pořád majiteli neumožňují zahrát si Carmagedon, ale starostí je s nimi víc než se spalováky.