
S. SPURNÝ
John Adams, druhý prezident USA, poměrně přesvědčivě argumentoval, že demokracie není úplně jednoduchý způsob vládnutí. Podle něj existují po staletí známé principy spravedlivé vlády a je povinností zákonodárců je pečlivě studovat.
John Adams byl jedním ze zakladatelů Spojených států a po Georgi Washingtonovi druhým prezidentem USA. Podílel se na textu Deklarace nezávislosti a svými postřehy o fungování světa ovlivnil ústavní strukturu nově vzniklého státu.
V dopisech svému příteli Johnu Taylorovi se John Adams zamýšlel nad staletí platnými principy fungování dobré vlády.
Výběr, překlad, mezititulky autor.
Demokracie nemá dlouhého trvání
Demokracie nikdy nebyla a nikdy nebude mít tak dlouhého trvání jako aristokracie nebo monarchie.
Demokracie nikdy netrvá dlouho. Brzy se vyčerpá a zavraždí samu sebe. Je zbytečné tvrdit, že je méně marnivá, méně pyšná, méně sobecká, ambiciózní nebo méně chamtivá než aristokracie nebo monarchie. Ve skutečnosti to není pravda a historie to nikdy nepotvrdila.
Vášně a emoce
Nepěkné vášně jsou stejné u všech lidí ve všech způsobech vlády. Pokud nejsou omezeny, povedou ke stejným podvodům a způsobí stejné násilí a krutosti. Když se před ješitností, pýchou, lakomstvím nebo ambicemi otevřou dobré vyhlídky na dosažení jejich cílů, je těžké odolat pokušení i pro nejrozvážnější filozofy a nejsvědomitější moralisty.
Není nutné, abych vypočítával pošetilé války, do nichž lid nutil své nejmoudřejší muže a nejschopnější generály proti jejich vlastnímu úsudku a které se nakonec staly důvodem konce jejich stávající vlády.
Pozn. autora: John Adams naráží na peloponéské války a neblahý osud athénské demokracie.
Madam Rovnost
Co je možné říci o demokracii ve Francii (pozn. v době francouzské revoluce)? Byli pánové Condorcet, Danton, Robespierre a jejich „Madam Rovnost” méně ambiciózní než César, Alexandr Veliký nebo Napoleon? Co bylo ambicí této demokracie? Nic jiného než šířit své principy a systémy po světě, stít hlavu všem panovníkům, zničit všechny šlechtice a kněží v Evropě?
Umění vlády se změnilo a pravděpodobně se bude měnit tak často jako malířství nebo architektura. Ale všechny formy umění jsou založeny na základních principech přírody, o kterých víme, že se nikdy nezměnily. Je povinností filozofů v roli zákonodárců, aby tyto principy studovali, a čím lépe je pochopí, tím dokonalejší bude jejich umění vlády.
Principy jsou známé
Amerika neobjevila žádné nové principy vlády, které by nebyly známy již dlouhou dobu. Moralitu a svobodu, nebo morální svobodu, ať už to znamená cokoli, znají lidé od dávných dob. Kain věděl, co je správně, když zabil Ábela, a věděl, že porušil pravidla.
Tolik John Adams v dopisech, které byly napsány krátce po založení USA.
Zbytečné zákony
Antonin Scalia byl soudce Nejvyššího soudu, kterého do funkce jmenoval Ronald Reagan. Je považován za možná nejvlivnějšího amerického soudce minulého století a ve svých komentářích vysvětloval nejdůležitější principy dlouhodobě spravedlivé vlády.
Zakladatelé USA, vědomi si limitů lidské povahy, rozstříleli moc do všech možných koutů státu, aby i „nejsvědomitější moralisté” měli omezenou možnost brát lidem jejich svobody, pokud podlehnou svodům „nepěkných vášní”. Ano, rozhodování je někdy pomalé a komplikované, ale to byl záměr. Největší zlo je příliš mnoho zákonů. To napsali před 250 lety, kdy žádné zbytečné zákony neměli.
Ochranu nejdůležitějších svobod, třeba možnost vyslovit jakýkoli názor, vtělili do dodatků Ústavy, aby bylo ještě složitější je omezit. Politickou strukturu USA postavili úmyslně na kombinaci výhod monarchie, aristokracie a demokracie podle teorie dávného řeckého historika Polybia.
Nedokonalost člověka je výchozí stav, který nemůže být změněn a nemůže být napraven. Spravedlivá forma vlády ve svobodné společnosti s tím počítá.
Post scriptum
Pozn. autora:
Vědí politici v čele tohoto státu o své povinnosti studovat základní principy, které se nikdy nezměnily?
Zřejmě ne, protože jinak by nebylo možné, aby arogantním hlasem utvrzovali občany, že svoboda slova má své limity, které budou určovat oni podle nikdy neupřesněných definic.
Nebo objevili nějaké nové principy vlády, které nebyly známy Johnu Adamsovi při zakládání nejsvobodnější země světa?
Zdá se, že ano. Podařilo se jim asi najít klíč k rozpoznání moralistů a filozofů, nad kterými nemá ješitnost a ambice žádnou moc. Jedině tak si lze vysvětlit, že je možné svěřit těžké rozhodování o tom, co je správný názor, a co ne, do rukou omezené skupiny lidí. Jejich poznávacím znakem zdá se býti arogance a vulgárnost.
České republice spadla před 36 lety svoboda tak trochu do klína. Přestože jsou zkušenosti doby nedávné v nějaké podobě ve společnosti přítomné a měly by být důrazným varováním, jediné, co si z toho politická reprezentace této země odnesla, je, že v demokracii má pravdu ten u vesla.
To je absurdní.
A čo je to také absurdné, chtělo by se dodat za ně.
Buďte první kdo přidá komentář