PETR PROKOPEC
Tato situace jen připomíná, jak vážně některé firmy spoléhaly na z prstu vycucaná očekávání růstu prodejů elektrických aut. LG Energy Solutions ještě v dubnu věřila, až teď přiznala, že letos bude její obrat nižší než v posledních třech letech. Musí tak změnit své zaměření.
Výrobu baterií pro elektromobily máme spojenou především s Čínou, kde se nachází jedny z největších dolů na vzácné kovy na světě, navíc tam probíhá téměř veškerá jejich rafinace. A aby toho nebylo málo, je třeba do rovnice přidat ještě levnou pracovní sílu a nízké ceny energií. Není tedy překvapením, že v Říši středu vzniká jedna továrna za druhou. V roce 2009 tam jednu takovou ostatně postavila i korejská společnost LG Chem, která se bateriím pro elektrická auta začala věnovat ještě o dalších devět let dřív.
Korejci nezásobují svými produkty pouze domácí Hyundai, ale také koncern General Motors, jako automobilky Ford, Chrysler, Audi, Renault, Volvo, SAIC a další. V roce 2015 pak začali se stavbou továrny v polské Vratislavi, která se začala rozjíždět o tři léta později. V roce 2020 pak společnost LG Chem oznámila, že globální výroba baterií bude spadat pod její pobočku LG Energy Solution. Tato firma se pak letos v dubnu pochlubila tím, že Polsko předstihlo Německo na pozici evropského lídra.
Ve vratislavské továrně tou dobou pracovalo na několika montážních linkách přes 9 500 zaměstnanců, investice do tohoto zařízení pak přesáhla 3,2 miliardy Eur (cca 81,19 mld. Kč). Továrna se stará o zhruba 2 procenta veškerého polského exportu, stejně jako se díky němu Polsko stalo největším producentem baterií v Evropské unii. A jak si jistě i vy dobře vzpomenete, místní výrobou klíčového komponentu bylo podmiňováno zlevnění elektromobilů, a tedy jejich větší dostupnost.
Vratislavská továrna ovšem starý kontinent zásobuje již pátým rokem a k nějakému zásadnímu posunu nedošlo. Tedy až na jeden, ten ale spadá do negativního spektra. Zájem o elektromobily totiž uvadá, což polská pobočka LG Energy Solutions pociťuje velmi bezprostředně, jak informuje agentura Bloomberg. Firma tak oznámila, že v letošním roce její obrat klesne na 26,5 miliardy zlotých (157,4 mld. Kč), což by byla nejnižší suma za poslední čtyři roky.
Firma neočekává, že by se zájem o elektromobily – a tedy i zájem o baterie do nich – rychle zmátožil, a tak chystá změnu zaměření. „Zvažujeme, že LG Energy Solution Wroclaw přesměrujeme na statická bateriová úložiště pro domácnosti,“ uvedla Joanna Silska z PR oddělení polské pobočky.
LG tak docela zoufale hledá cesty, jak kompenzovat pokles zájmu o elektromobily. A jen ukazuje, jak moc Korejci věřili tomu, že prodeje elektromobilů budou dál a dál růst – zjevně tomu přizpůsobovali své plány na léta dopředu, dokonce ještě v dubnu věřili, že všechno půjde jako na drátkách. Teď jsou zpátky nohama na zemi.
„Teď jsou zpátky nohama na zemi.“
Zatím to nevypadá, že by to s těmi bateriovými úložišti pro domácnosti nějak vytrhli.