Srovnání „benzínů“ – vyplatí se hledat ten nepančovaný?




Sdílet článek:

HANDYMAN

Hned úvodem si řekněme, že jsem běžný motorista, nikoliv petrolejář. Oba druhy benzínů jsem porovnal jednak pocitově z chování auta a pak několikaměsíčním porovnáním spotřeby. Bohužel doma nemám ani petrochemickou laboratoř, ani motorovou brzdu, abych mohl má zjištění dále podložit chemickou nebo výkonovou analýzou oné šmakulády, kterou si dnes lejeme do nádrží našich plechových miláčků.

Benzínu E10 se od 1. 1. 2024 už prakticky nevyhnete

Postupné zvyšování podílu biosložky v motorových palivech se děje už několik let. S koncem loňského roku se u nás přestala masově distribuovat specifikace benzínu E5 a na čerpacích stanicích oficiálně seženete jen benzín E10, tedy takový, v němž podíl biolihu nepřesáhne 10 %. Ve specifikaci E5 zatím zůstaly jen některé prémiové benzíny, jejichž podíl na prodaném objemu na českém trhu však nepřesahuje pár procent. Mám na mysli ty různé Vervy a MaxxMotiony vyznačující se jak vyšším oktanovým číslem, tak především prémiovou cenovkou. Nepoužívám je a pokud doma nemáte nějaký choulostivý supersport, tak pro to nevidím důvod. Ostatně ani můj dvousetkoňový motorový oř vysokooktanový benzín nevyžaduje, je spokojený s běžným benzínem N95, který si pro lepší pocit aditivuji sám. Jestli aditivum skutečně čistí palivové cesty, zamezuje karbonizaci vstřikovačů a dělá všechny ty slibované blaženosti, to patrně bez rozborky motoru nemáte šanci zjistit. Ale aspoň mám jistotu, že motor aditivum skutečně dostane. A vychází to navíc nepoměrně levněji, než brát prémiové benzíny u stojanu, kde bývá rozdíl za litr aditivované devadesát pětky většinou korunu na litr a někdy i větší. Když si totiž koupíte pětilitrový kanystr prověřeného aditiva VIF, vyjde vás domácí aditivace 5000 litrů paliva na necelých 1600 Kč i s poštovným, tedy v přepočtu asi 32 haléřů na litr. Jen si na tu lahvičku s aditivem musíte vzpomenout dřív, než zastrčíte tankovací pistoli do hrdla nádrže.

Když přišlo z Brusele nařízení, že benzín E5 bude nahrazen palivem E10 s dvojnásobným podílem biolihu, bral jsem to jen jako další projev existence Evropské uhnije. Po pravých důvodech tohoto nařízení a souvisejících finančních tocích za zpracování biosložek jsem raději nepátral, jedno moudré úsloví totiž praví: „rozčilovat se znamená trestat sám sebe pro blbost druhých“. Ale nepochybně právě díky takovým legislativním nařízením naše planeta shoří o něco později, protože více biolihu prý přináší do paliva více kyslíku a ve výsledku pak čistší emise.

Můj osmiletý Renault Mégane GT Grandtour 205 EDC dle výrobce prý jezdit na palivo E10 bez problémů zvládne, takže to asi nemá smysl dál řešit. Spíš mi dělá starost manželčina Dacie, kde vyjetí nádrže trvá dva měsíce, někdy i déle. Ona totiž ta směs benzínu s lihem, která nám byla pro dobro nás všech od letoška přikázána tankovat, má totiž jednu nepříjemnou vlastnost – obě složky mají tendenci se od sebe separovat o to rychleji, čím větší je v palivu podíl biolihu. To zrovna nechcete. A navíc taková směs ze své chemické podstaty váže více vzdušné vlhkosti a více kyslíku = větší korozní aktivita. U nás v garáži bude mít E10 k započatému dílu zkázy v částečně vyjeté nádrži Dacie týdny času. A plíživou korozi nádrže nebo palivového systému, to nechcete řešit už vůbec. Ještě že v novějších autech jsou alespoň ty nádrže už většinou plastové.

Nedá velkou práci dohledat, že doba skladovatelnosti paliva E10 je oproti E5 kratší. Dle vyjádření distributorů PHM obvykle šest měsíců, někteří ovšem opatrně uvádějí jen tři. Obě hodnoty ale platí při ideálních skladovacích podmínkách, kterými vaše garáž, nebo spíš nádrž vašeho auta nejspíš nedisponuje. Takže co s tím?

Správa státních hmotných rezerv – přítel náš

Přes sklady Správy státních hmotných rezerv (SSHR) proudí zásadně paliva bez biosložky, právě s ohledem na jejich jednodušší skladovatelnost. Pracuje s nimi Čepro a.s. které koupilo v roce 2001 zbytek státního podniku Benzina, který se v roce 1994 kouzelně zprivatizoval rozdělením na Benzinu „červenou“ – ta přešla pod Unipetrol a dnes patří pod PKN Orlen, zatímco ten méně atraktivní majetek a dluhy se převedly na Benzinu „zelenou“, kterou Čepro a.s., postupně rekonstruovalo do sítě čerpacích stanic (ČS) EuroOil. Možná si ty novinové články o divoké privatizaci a bílé stojany Benziny tu s červenými a tu se zelenými proužky ještě pamatujete.

A protože miliony litrů paliv se v SSHR stále obměňují, dostávají se přes Čepro a síť ČS EuroOilu ke spotřebitelům. Někdy se paliva při stáčení do cisteren doplní biosložkou před finálním závozem na ČS, někdy ne. Neptejte se mě proč, přesný mechanismus tohoto koloběhu, při nichž se musí nějak splnit požadavky oné Euro normy, detailně neznám. Každopádně ač je dnes prakticky každá tankovací pistole v zemi označená E10, u EuroOilu můžete dnes natrefit na paliva s libovolným podílem biosložky. Nejčastěji jsou buď úplně bez biolihu, nebo jen se zbytkovým obsahem do 0,2 %, někdy naopak s podílem blízkým maximální povolené hranici, např. 9,2 %.

Jsou dvě možnosti, jak zjistit, co vám z pistole do nádrže nateče.

Vyřídilka nebo aplikace?

Na každé ČS je vám obsluha povinna na vyžádání ukázat dodací list z posledního závozu paliv, kde potřebné informace vyčtete. Ale už vidím, jak rozradostníte řidiče ve frontě za vámi, když se od stojanu napřed vydáte přesvědčit paní u pokladny, ať všeho nechá a jde hledat ten správný dodací list.

Jde to i moderněji, přes aplikaci EuroOilu s připitomělým názvem Srdcovka. Pokaždé když se mě na to někdo ptá, vytane mi na mysl legenda devadesátek – bába Tutovka – a pořád si to pletu. Ona ta Srdcovka má totiž jako hlavní poslání vnutit jim jejich tankovací kartu a udělat z vás věrného zákazníka. Prý i drobná slevička z každého litříku vás pak nemine. Nevím, kartu jsem si registrovat nezkoušel, zato jsem při tomto srovnávacím testu paliv před každým příjezdem na ČS využíval mapu čerpacích stanic, kde se lze po rozkliknutí nabízeného sortimentu paliv dočíst i méně obvyklé informace, jako na následujícím obrázku:

O konečném bodu destilace a obsahu biolihu platí, čím méně, tím lépe, o hustotě je to naopak, hustší benzín by měl být energeticky vydatnější. Pokud to nějaký odborně zdatný čtenář – petrolejář doplní a vysvětlí lépe, tak šup sem s tím do diskuse.

Vstupní informaci, kde natankovat palivo bez biosložky, lze tedy celkem pohodlně získat. Koncem května jsem se rozhodl, že provedu srovnávací test.

Podmínky testu „pět nádrží bez BIO“

EuroOil má Střední a Jižní Moravu asi celkem rád, protože vždycky jsem z aktuální nabídky ČS na nějaký benzín bez biolihu natrefil, jen jednou jsem musel vzít aditivovaný Optimal místo obyčejného Naturalu. Rozhodl jsem se vyjezdit pět nádrží paliva, které mi při obvyklém dotankování mezi 40 – 45 litry vystačí asi na 3000 km. Stejné auto, stejný řidič, z 90 % každý den stejná trasa do práce a zpět – celkem 52 km, zbytek občasná delší pracovní cesta nebo víkendová cesta s rodinou. Auto mám za dobu, co ho vlastním, tedy za 5 let a 70 000 ujetých km už docela „v ruce“ a nemám důvod měnit jízdní styl. Těch 151 kW (205 koní) ze čtyř válců a 1618 cm3 zdvihového objemu používám při předjíždění rád, ale jinak se snažím jezdit co možná nejplynuleji, jak okolní provoz dovolí.

Abych co možná nejvíce vyloučil sezónní vlivy, jako je počasí, zimní nebo letní pneumatiky, používání klimatizace, vliv roční výměny oleje atd., rozhodl jsem se tyto jízdy porovnat se stejným obdobím loňského roku. A tady je malý háček celého testu – v létě 2023 jsme ještě nebyli nuceni jezdit na palivo E10, ale velmi pravděpodobně ještě na verzi E5! Takže sorry, přímého srovnání nejnovějšího „Europaliva“ E10 s čistým benzínem E0 se tu vlastně nedočkáte.

Přesto jsou znatelné a měřitelné rozdíly už i mezi palivy E5 a E0.

Subjektivní dojmy: kam zmizelo ranní zakašlání?

Se subjektivními pocity je vždycky trochu problém, jakmile si totiž dopřejete „něco lepšího“, tak má mysl většiny lidí tendenci danou věc nebo situaci i jako lepší vyhodnotit (a obhájit tím investovaný čas či peníze).

Mám dojem, že auto s palivem E0 (bez biosložky) v nádrži se trošičku lépe sbírá ze spodních otáček, ale bez porovnání průběhu výkonu a točivého momentu na motorové brzdě to zůstane jen jako můj subjektivní dojem.

Ale jedna věc se změnila zcela jistě: stávalo se mi asi 2x týdně, že po ranním odjetí od garáže asi 80 m k první nepřehledné křižovatce, kde musíte téměř zastavit, rozhlédnout se a po odbočení přidáte plyn, že se motor jakoby zakuckal, než se rozběhl do otáček. Na další křižovatce, vzdálené dalších 200 m se to už nestávalo a s teplým motorem už vůbec. Nevěnoval jsem tomu velkou pozornost, jen jsem chtěl při příštím servisu pro jistotu požádat o kontrolu svíček a kabelů. Tento jev po přechodu na E0 zmizel, a to tak, že úplně.

Test spotřeby paliva

Každé tankování si u obou našich aut zapisuji do bezplatné verze appky Fuelio, takže mám přehled kdy, kde, kolik a za kolik. V tabulce níže je srovnání pěti (resp. šesti, protože začít test musíte logicky s plnou nádrží) tankování z roku 2024, kdy jsem tankoval benzín 95 oktanů bez biosložky a porovnal ho se stejným obdobím loňského roku:
Reálná úspora „dvě deci na sto“ nebo obecněji 2,7 %, to není nic závratného. Osobně jsem čekal větší rozdíl, ale pak jsem si uvědomil, že vlastně porovnávám benzín E0 pravděpodobně ještě s loňskou verzí E5, takže v porovnání s letošní E10 by byl rozdíl jistě o něco větší. Tipuji kolem 4 %.

Z pohledu čisté ekonomiky tankování (a pro největší šetřílky) je třeba vzít v úvahu ještě fakt, že se EuroOil profiluje jako síť značkových ČS, tedy úplně nejlevněji zde nenatankujete. O to se v mém okolí perou provozovatelé ČS značek PRIM, VenaTrade a samozřejmě Tank Ono.

Rozdíl cen EuroOilu oproti nejlevnější pumpě v okolí je asi 1 – 1,50 Kč. Pár desetníků by se dalo srazit dolů již zmíněnou kartou Tuto… ehm Srdcovka. Při dnešní ceně kolem 37 Kč za litr je to navíc právě o těch 2,7 – 4 %, které ušetříte na nižší spotřebě spalováním kvalitnějšího paliva. Ekonomicky to tedy vychází čistě „šul-nul“.

Závěr aneb stojí palivo bez biosložky za to?

Tady si bude muset odpovědět laskavý čtenář sám. Nepatrně nižší spotřeba je kompenzována průměrnou, tedy nikoliv nejnižší cenou paliv na ČS EuroOil a tato značka ani nemusí být v místě vašeho bydliště zrovna po ruce. Čepro zkraje letošního roku dokončilo akvizici sítě RobinOil (+75 ČS), takže dostupnost paliv EuroOilu se do budoucna zlepší.

Pro mě je ovšem důležitější druhý argument: dát motoru to nejlepší za danou cenu a udržet ho co nejdéle v provozu bez fatálních závad. Moje osobní zkušenost říká, že koncepčně asi 15 let starý motor Nissan MR16DDT přetvořený v roce 2016 do nové generace v podobě motoru Renault M5M nové palivo E10 sice zvládá, ale úplně nejlíp mu nedělá. A pro Eurohujery mám jednoduchou početní úlohu: o kolik méně bude ve finále těch emisí, když na ujetí stejné vzdálenosti spálím o 4 % více paliva? Bude to tak moc EKO, jak jste původně chtěli? Říct místo „chtěli“ – „zamýšleli“, to se ani neodvážím.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (11 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

4 Comments

  1. Opakuji stále – nejde o CO2, ale o šetření pro EU deficitní ropy.
    Tedy CO2 z biolihu nevadí.

    • Opravdu nejde o CO2, ale o to, kolik PHM se zbytečně spotřebuje na výrobu této kontroverzní biosložky.

  2. Lih ma mene merne energie nez benzin, takze zakonite se ho musi spalit vice pro vykonani stejne prace. Rozdil v obsazene enegii mezi EO a E10 odpovida prave tem nekolika procentum rozdilu ve spotrebe namerenym autorem clanku.

  3. PS – jinak souhlas s autorem.

    Jedna věc je spotřena a provozní náklady,
    Druha věc je to, že motory ( benzin i diesel) byly konstruovány na palivo bez biosložek. Což není jen o spalování, ale i o korozi materiálů, mazání ve válcích, zvýšené karbonování a jiné usazeniny …

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*