Elektromobily jsou násobně nebezpečnější auta než vozy se spalovacími motory, ukázala studie




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Je to zajímavé, neboť zrovna o tomto problematickém aspektu elektrických aut se mluví už roky. Byli jsme svědky pokusů s ním něco udělat, situace se ale zjevně dál jenom zhoršuje.

Jedním z pozitivních aspektů elektromobilů, který jejich příznivci často a rádi zmiňují, je tichý provoz těchto aut. S tím není problém souhlasit, jakkoli je třeba dodat, že už od určité rychlosti mají většinu vnímaného hluku na kontě odvalující se pneumatiky a výhoda mizí. Tak či onak jsou to v nízkých rychlostech velmi tichá auta, ale je to jen výhoda?

Ne nutně, jak aktuálně zmiňuje Britský Guardian. Ten cituje studii poprvé zveřejněnou v Journal od Epidemiology and Community Health, která ukazuje, že i tato mince má bohužel dvě strany. Podle závěrů oné studie je totiž násobně pravděpodobnější, že chodce srazí elektromobil než auto se spalovacím motorem. Tedy nikoli mimo městskou zástavbu, tam ale nehody s chodci beztak nejsou obvyklé. Problémy přicházejí po minutí značky IS 12a, která označuje začátek a konec obce.

Britové shromáždili data z 51,5 miliard kilometrů najetých elektromobily a hybridními vozy, která porovnali s více než 4,8 bilionu kilometrů, jenž mají na kontě spalovací auta. Ze studie pak vyplynulo, že v prvním případě je dvakrát vyšší pravděpodobnost srážky s chodcem, respektive dokonce třikrát vyšší, pokud je v potaz vzato pouze městské prostředí. „Elektrická auta jsou pro pěší mnohem větším rizikem, protože jsou mnohem méně slyšet než ta benzinová či dieselová,“ uvedl autor studie Phil Edwards.

Profesor statistiky na London School of Hygiene and Tropical Medicine nicméně vyjmenoval i další důvody, proč se tak děje. Patří mezi ně i věk řidičů, neboť elektromobily si kupují spíše mladí lidé, kteří ještě nemají tolik zkušeností. Kromě toho je rovněž třeba poukázat na nemalý výkon bateriových aut a jejich akceleraci. Stačí tak jen jednou rázně šlápnout na plynový pedál, a rázem jste za přechodem pro chodce, byť ten byl od vás ještě před pár sekundami vzdálený několik desítek metrů.

„Řidiči těchto aut tak musí být extra pozorní,“ dodává Edwards. Neříká ovšem nic nového, neboť již v roce 2017 vyplynulo z jiné studie, za kterou stálo americké ministerstvo dopravy, že elektrická a hybridní auta představují pro pěší o 20 procent vyšší riziko než spalovací vozy. A že míra nebezpečí stoupá dokonce o 50 procent, pokud dochází na manévry v nízkých rychlostech, jako je otáčení, couvání a podobně. Následkem byly různé povinné zvuky, které elektromobily musí při jízdě nízkou rychlostí vydávat, situace se ale od té doby přesto jen zhoršila.

Britská studie vzešla z dat z let 2013 až 2018, kdy na silnicích zemřelo 916 713 lidí, z toho 120 197 chodců. Tři čtvrtiny z nich pak sice na kontě měla spalovací auta, ovšem pouze proto, že jich je v provozu mnohonásobně více a jejich majitelé s nimi najezdí daleko více kilometrů. Jakmile byl vzat v potaz nájezd a došlo na relativní data, připadlo na elektromobily 5,16 mrtvých, zatímco spalovací auta jsou spojena s 2,4 obětmi.

Nemá smysl z toho vyvozovat žádné dalekosáhlé závěry, je to prostě statistický fakt, na který bude dobré nezapomínat v momentě, kdy někdo bude znovu označovat elektromobily za spásu lidstva. Ve všech souvislostech je situace zjevně o dost komplikovanější.

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (14 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*