Hned několik mezinárodních institucí varuje před hrozícím kolapsem globálního dopravního systému. Jejich požadavek: národní vlády musí přijmout okamžitá protiopatření.
Akutní nedostatek dodávek způsobený nedostatkem kontejnerů na světových oceánech by se mohl v nadcházejících týdnech dramaticky zhoršit. Mezinárodní námořní komora (ICS), Světové sdružení silniční dopravy, Mezinárodní sdružení letecké dopravy (IATA) a Mezinárodní federace pracovníků v dopravě v otevřeném dopise Valnému shromáždění OSN důrazně varují před „kolapsem globálního dopravního systému“. Podle nich zákaz cestování a další omezení v období koronaviru masivně ovlivnily blahobyt jejich pracovníků.
„Od počátku pandemie covidu-19 námořní, silniční a letecký průmysl hlasitě a jasně vyzýval vlády, aby zajistily volný pohyb pracovníků v dopravě a zrušily zákazy cestování a další omezení, která měla obrovský negativní dopad na jejich stav a bezpečnost,“ uvedla ICS. Vládní představitelé však nedokázali naslouchat, přestat s ukazováním prstem jeden na druhého uvnitř vlád i mezi jednotlivými vládami navzájem a přijmout rozhodné a koordinované kroky, které jsou k řešení této krize nezbytné, uvádí se v dokumentu.
Signatáři představují obrat více než 20 bilionů dolarů ročně a zastupují 65 milionů pracovníků v celosvětové dopravě, více než 3,5 milionu silničních nákladních a leteckých dopravců a více než 80 % světových obchodních lodních flotil. „Námořníci, posádky letadel a řidiči musí být schopni i nadále vykonávat svou práci a překračovat hranice, aby byl zachován pohyb dodavatelských řetězců,“ vyzývají dopravní sdružení.
„Vyzýváme vládní představitele, aby se urychleně ujali vedení potřebného k ukončení roztříštěných cestovních předpisů a omezení, které mají vážný dopad na globální dodavatelský řetězec a ohrožují zdraví a blaho našich pracovníků v mezinárodní dopravě,“ uvádí se ve výzvě světovým vládám.
Podle signatářů dopisu je nedostatek pracovníků ve všech odvětvích dopravy, a to kvůli „špatnému zacházení“ s miliony lidí během pandemie. V loňském roce, kdy krize vrcholila, nemohlo podle Mezinárodní námořní komory 400 000 námořníků opustit své lodě a někteří z nich pracovali až 18 měsíců po skončení své původní smlouvy.
„Jdeme bezprizorně do kolapsu zásobování“
Mezitím, tváří v tvář britské palivové krizi, uvedla londýnská vláda armádní řidiče kamionů do pohotovosti. K panickému nákupu pohonných hmot došlo již na konci září, kdy byly některé čerpací stanice nuceny zavřít kvůli nedostatku řidičů. Nedostatek řidičů kamionů vedl také k výpadkům v regálech supermarketů. Britská vláda proto byla nucena vyhlásit dočasná víza pro 5 000 zahraničních řidičů kamionů, aby ulevila napětí u dodavatelských řetězců.
Tato opatření se však zdají být pouhou kapkou v moři. Existují náznaky, že by se situace mohla ještě zhoršit, a to na celosvětové úrovni. Podle generálního tajemníka ICS Guye Plattena se kvůli nadcházejícímu vánočnímu období podepisuje méně smluv, protože zaměstnanci po obrovském tlaku během koronavirové krize raději tráví svátky se svými rodinami.
Dirk Engelhardt, mluvčí představenstva Německého svazu silniční dopravy, logistiky a odpadového hospodářství, vidí i v Německu podobné problémy, jaké mají v Británii. „Jsem přesvědčen o tom, že v západní Evropě nastane stejná situace, jen s určitým zpožděním. I v této zemi chybí 60 000 až 80 000 řidičů nákladních automobilů.“
Podle Engelhardta zároveň každý rok odchází do důchodu přibližně 30 000 řidičů kamionů, ale nastupuje pouze 15 000 nových. Jeho závěr nezní příliš povzbudivě: „Upozorňujeme, že i v západní Evropě se viditelně řítíme do kolapsu zásobování.“
Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.
Be the first to comment