Státní správa hmotných rezerv (SSHR) vypsala na podzim 2022 soutěž na nákup pěti velkých vyprošťovacích vozidel. Podle Kverulanta byla soutěž předem připravena pro jediného zájemce. Do zakázky se však přihlásili zájemci dva, a tak byla zrušena. Nejen, že jde pravděpodobně o korupci, ale nabízí se otázka, proč potřebuje správa hmotných rezerv mít ve skladech pět osmikolových vyprošťovacích aut. Když se na to Kverulant zeptal, tak mu SSHR odpověděla, že nákup je přáním ministra vnitra Víta Rakušana. Ten prý také SSHR předepsal technické parametry nákupu.
SSHR vypsala dne 30. září 2022 soutěž na dodávku pěti vyprošťovacích automobilů, s pohonem 8 × 8 s nosností výložníku jeřábu nad 20 tun. Nabídky mohli účastníci doručit nejpozději do 28. listopadu 2022. Předpokládaná cena uvedená v zadávací dokumentaci byla stanovena na 70 248 000 korun bez DPH. Místem dodání měly být skladové kapacity Hasičského záchranného sboru (HZS). Na dodání těchto vozidel stanovil SSHR čas dlouhých 18 měsíců od podpisu kupní smlouvy. Jedním z těchto míst byl i sklad HZS Pardubického kraje, a to i přesto, že pardubičtí hasiči již v říjnu 2021 uzavřeli s firmou KOBIT, spol. s r.o., smlouvu na dodávku vyprošťovacího vozu s jeřábem nad 20 tun za částku 16 758 500 korun bez DPH.
Podle Kverulantových informací bylo celé výběrové řízení připraveno pro již zmíněnou firmu KOBIT, která podá nabídku. Dodavatelem vyprošťovací nástavby měla být firma Everlift z Olomouce a jeřáb bude dodávat HIAB. Everlift bude dodávat nástavbu od rakouské firmy EMPL. Přitom EMPL i HIAB jsou na trhu ti nejdražší.
Technické podmínky ušité na jednoho dodavatele
O tom, že výběrové řízení je připraveno pro předem dohodnutého dodavatele, svědčí i velmi detailní popis požadovaného technického řešení a následné bazírování na jeho plnění. Za všechny uveďme tři příklady.
Na dotaz, zda je možné vozidlo vybavit namísto drahého hydrodynamického měniče levnější automatickou převodovkou, odpověděla SSHR dne 7. listopadu 2022, že „trvá na dodání vozidla s plně automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem hnacího momentu. Důvodem je zajištění jízdních vlastností vozidla a přenosu hnací síly motoru na nápravy vozidla“. Ve stejné odpovědi také SSHR uvádí, že neakceptuje, aby výsuvné rameno jeřábu bylo ze šesti teleskopických dílů, a že trvá na tom, aby bylo složeno z dílů osmi.
Když se dva z potenciálních dodavatelů zeptali, zda je možné, aby délka ramene jeřábu byla v zasunutém stavu jen 1600 mm, či dokonce 1725 mm, dostalo se jim zamítavé odpovědi s absurdním odůvodněním. Zadavatel trvá na délce 1500 mm, a to z důvodu snížení zatížení zadních náprav při tažení vozidel s vysokou celkovou hmotností.
Zrušení soutěže
Lhůta pro podání nabídek uplynula 28. listopadu 2022, ale správce státních rezerv dostal patrně v rozporu se zákulisními dohodami nabídky dvě. Ovšem nabídka od nepreferovaného dodavatele byla patrně nižší než od předem vybraného dodavatele KOBIT. A protože jediným hodnoticím kritériem byla nejnižší nabídková cena, nezbylo SSHR než 30. listopadu 2022 zrušit celou zakázku s tím, že na ni teď SSHR nemá peníze. Přestože v závazném návrhu kupní smlouvy je napsáno, že dodavatel má vozidla dodat ve lhůtě 18 měsíců od podpisu smlouvy, a přestože na stejném místě je uvedeno, že SSHR neposkytuje zálohy.
SSHR: Jde o kšeft ministra vnitra Rakušana
Vedle evidentních pletich proti veřejné soutěži je na celé věci divné i to, že výběrové řízení vypsala Správa státních hmotných rezerv, a nikoliv hasiči. A opravdu hasiči taková vozidla potřebují? V Pardubicích dokonce dvě? Kverulant chtěl vidět analýzy, které by nákupu za 100 milionů jistě měly předcházet. Proto počátkem prosince 2022 odeslal SSHR žádost o informace dle zákona. Kverulant chtěl především vědět, co vedlo SSHR k vypsání předmětné soutěže a kdo o tom rozhodl. SSHR mu odpověděla, že žádnou analýzu nemá a sdělila, že nákup se uskutečňuje na přání ministra vnitra Víta Rakušana. Ten prý také SSHR předepsal technické parametry nákupu.
V závěru odpovědi SSHR z 9. prosince 2022 uvedl JUDr. Zbyněk Jankovský, Ph.D., vedoucí oddělení Kancelář předsedy SSHR nepřímou výzvu k podání trestního oznámení: „Nad rámec Vámi položených dotazů uvádíme, že pokud jsou Vám známy skutečnosti svědčící o nestandardním postupu, pak lze využít i další prostředky umožněné platným právním řádem České republiky.“ A přesně to se Kverulant chystá udělat.
Kverulant připravuje trestní oznámení a bude dál pečlivě sledovat počínání SSHR i ministra vnitra Rakušana. Je dost dobře možné, že se o podobný tunel s nákupem předražené nepotřebné techniky pokusí znovu.
Obvyklí podezřelí
Vít Rakušan nemá Kverulantovu důvěru už dávno. To když Kverulant odhalil, že Vít Rakušan si v roce 2018 zaletěl na výlet do Peru a Kolumbie a v roce 2019 pak do Austrálie a na Nový Zéland. Obě tyto cesty stály daňové poplatníky téměř 400 tisíc korun. Kverulant žádal po Rakušanovi omluvu a vrácení části peněz. To Rakušan v listopadu 2021 odmítl. Další informace, nejen o Rakušanových cestách, naleznete v kauze Poslanci na výletech za peníze daňových poplatníků.
A SSHR rozhodně není partou hodných hochů, kterým je služba veřejnosti mravním imperativem. Kverulant si dobře pamatuje, jak se sklady SSHR v létě 2020 naplnily vatovými tyčinkami. Zakázku na výtěrové sady získala společnost Winner Group – WG s.r.o., a to přesto, že do výběrového řízení dodala až směšně falešné doklady. Kverulant je přesvědčen, že při této zakázce došlo k trestnému činu, proto v březnu 2021 podal na Státní zastupitelství trestní oznámení. Policie jej v září 2021 odložila. Podrobnosti naleznete v kauze Nákup zdravotnického materiálu s falešným certifikátem.
Vojtěch Razima
Buďte první kdo přidá komentář