Sen o levném provozu elektromobilů se dál rozplývá




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Už léta říkáme, že jde o uměle vyvolanou iluzi, která se skutečností nikdy nestane. A další vývoj to jen potvrzuje. Tento dosavadní stav byl dán hlavně odlišnou mírou zdanění, která je dlouhodobě neudržitelná.

 

V roce 2020 vybrala americká vláda na daních z pohonných hmot 52,72 miliardy dolarů (cca 1,14 bilionu korun). To je opravdu tučná suma, z nichž část jde na opravu silnic. Na něco takového ovšem majitelé elektromobilů nepřispívají. Právě z toho důvodu přibývá států, která od majitelů elektroaut vybírat různými formami nové daně či jiné poplatky. Jejich výše se obvykle pohybuje mezi 50 a 225 USD (1 100 až 4 900 Kč), což je v mnoha případech vskutku kuriózní. Třeba Kalifornie totiž od elektromobilistů vybírá peníze, které jim dříve poskytla na pořízení vozu.

Nově se k 18 státům, které již roční poplatky zavedly, přidá také Texas, byť zákonodárci zatím stále jen rozhodují o jeho výši. Původně navrhovaných 200 USD (4 400 Kč) z rok totiž vyústila v nemalou kritiku. Část politiků se snaží prosadit poloviční sumu, přičemž za příklad dávají právě Kalifornii. V té pak sice skutečně majitelé elektromobilů platili sto dolarů (2 200 Kč) ročně, ovšem v mezičase došlo na zvýšení poplatku na 175 USD (3 800 Kč). Nejspíše pak nepůjde o poslední posun tohoto druhu.

Politici navíc začínají mluvit o dalších možnostech, jak majitele elektromobilů kasírovat ještě větší měrou. Ve hře jsou jak poplatky odvíjející se od ročního nájezdu, tak i takové, které by byly navázány na hmotnost. V prvním zmíněném případě je tu nicméně značná překážka v podobě soukromí. Aby totiž úřady měly k dispozici reálná data, je zapotřebí, aby měly neomezený přístup k palubnímu systému aut. V té chvíli ale již pomalu mohou monitorovat, kde se kdo pohybuje.

Poplatky založené na hmotnosti aut se oproti tomu zdají být férovější, už jen proto, že lépe korespondují s daněmi uvalenými na pohonné hmoty. Majitelé velkých a těžkých pick-upů jsou na tom totiž se spotřebou daleko hůře než vlastníci malých aut, logicky proto do státních rozpočtů odvádějí vyšší sumy. Ty pak vyrovnávají větší poškození vozovek, které je spojeno s vyšší hmotností. A protože elektromobily jsou těžké, měli by jejich majitelé na opravu přispívat více.

Ať nicméně již vše dopadne jakkoli, jisté je jedno – pokud kdokoliv doufal, že s elektromobilitou budou spojena jen samá pozitiva a sociální jistoty, pak jej čeká opravdu kruté vystřízlivění. Během pár let a na mnoha trzích dokonce již v řádu měsíců totiž zcela zmizí dotace. Místo toho je naopak třeba počítat s tím, že vlády začnou peníze, které do bateriového pohonu nacpaly, vybírat zpátky. Roční poplatky jsou přitom jen prvním krokem, čekat lze totiž i zdanění elektřiny.

Sen o levné mobilitě tak končí dříve, než vůbec pořádně začal. Byl dán jen přerozdělováním a odlišným zdaněním, nikoli fakticky vyšší ekonomickou efektivitou provozu takových aut. A v tom případě je člověk vždy jen jedno administrativní rozhodnutí od momentu, kdy se situace zásadně změní. Z dlouhodobé perspektivy vždy vyhraje jen realita a zdravý rozum, vždy.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*