„Nové a nové povinnosti pro občany, a především pro podnikatele, více byrokracie, téměř sto miliard vyhozených oknem a tisíce systémů, které spolu vzájemně nekomunikují. Drahé týmy pro přípravu toho či onoho digitálního, nástroje, noví a další úředníci, drahý marketing a reklama na často nefungující, ale téměř vždy zbytečné registry. To je dosavadní výsledek digitalizace, kterou tu deset let předvádí stát. Prolongace tohoto stavu znamená zelenou pro další vysávání peněz ze státního rozpočtu. Takovou digitalizaci nikdo nepotřebuje,“ říká předseda Podnikatelských odborů Radomil Bábek. Tragickou bilanci digitalizace podle něho dokresluje zpráva NKÚ, ze které vyplývá naprostá neefektivnost státu – v době před covidem 3/4 obyvatel ČR nevyužívalo žádnou z online služeb státu.
Podnikatelské odbory zásadně nesouhlasí s novými povinnostmi, které hodlá stát „díky digitalizaci“ na podnikatele a občany uvalit. Digitální transformace státu musí reflektovat právo jedince žít bez smartphonu, bez notebooku, bez IT. Pokud chce stát své agendy převádět na digitální platformu, pak za to musí občanům/podnikatelům a živnostníkům něco nabídnout. Musí pro ně zajistit uživatelsky komfortní prostředí. Musí se měřit efektivita a kvalita služeb státu. Musí být zrušeny zbytečné úřady a nepotřebné agendy. Je potřeba proklientský přístup a nikoli jen další navyšování byrokracie pro občany a úlevy pro narůstající armádu úředníků.
Digitalizace státu ano, ale za splnění těchto podmínek:
- Vždy především ve prospěch občana a pro jeho komfort.
- Používání digitální nástrojů musí být pro občana vždy dobrovolné.
- Občan, i ten podnikající(!), musí mít zákonem zaručeno právo žít bez IT, bez smartphonu a bez internetového připojení.
a dále…
Plánovaná digitalizace musí být cíleně směřována na vyhledávání levných, hotových či freewarových řešení. Záměru digitalizovat některou část státní správy musí vždy předcházet přesné plány, konkrétní cíle a zdůvodnění. Plánovanou digitalizaci musí doprovázet tvrdé sankce pro dodavatele, pokud nesplní podmínky, včetně dosažení kvóty dobrovolných uživatelů. Každý digitální nástroj státní správy musí občanovi/podnikateli garantovat bezproblémovou a jednoduchou komunikaci, a nikoli jen povinnost opakovaně vyplňovat další formuláře převedené do elektronické podoby.
Digitální nástroje nesmí být podmínkou či překážkou pro jakoukoli činnost občana/podnikatele.
Digitalizace nesmí zatěžovat občana/podnikatele vícerým podáním.
RADOMIL BÁBEK, PO
Be the first to comment