Přestože Český statistický úřad přinesl data o prokazatelně se snižující kupní síle obyvatelstva, učitelé (nebo spíše jejich tradiční hlásné trouby) se začátkem školního roku vyrukovali s dalším stupňováním platových nároků. Nechci opakovat některé ze svých argumentů, které jsem v této souvislosti napsal ve své glose z 15. 8. 2023 s názvem „Je správné, aby platy učitelů nereflektovaly realitu státního rozpočtu?“, něco však zopakovat musím: učitel je státní zaměstnanec a od hospodaření státu se výše učitelských platů odvíjí. Politikové se učitelům nesmyslně podbízejí, když jim garantují platy ve výši 130 % průměrné mzdy a Fialova vláda s nimi takovými sliby nehraje férovou hru. Férově by se k nim (a také ke zbytku české populace) chovala, kdyby se zodpovědně a rozhodně starala o zdraví státního rozpočtu. To ale nedělá. Státní rozpočet České republiky v dobrém stavu není a učitelé by si toho měli být vědomi. Nejsou jediní, komu v Čechách klesají reálné příjmy.
Začátek nového školního roku, mimo očekávané lamentování, jak to jde s platy učitelů „z kopce“, tradičně zaznamenal také několik „výkřiků“, jak rezolutně je třeba „reformovat“ český vzdělávací systém. Premiér Fiala například tvrdí, že „s ohledem na nové trendy nám ujíždí vlak“, ale chce do deseti let „učinit z ČR centrum vzdělanosti a nových myšlenek“. Člen Národní ekonomické rady vlády a obvyklý pokrokářský reformátor ve vzdělávání Münich vyžaduje provést „rozsáhlé změny, které byly dosud zanedbávány a školství se tak zadrhlo daleko za proměnami společnosti“.
Co takovými změnami tito lidé myslí? Už nyní je nejasné, co se vůbec mají žáci a studenti na základních a středních školách v jednotlivých ročnících naučit (což vede k obtížné porovnatelnosti úrovně znalostí žáků), stále více dominují přístupy „nestresovat“, „nebiflovat“, „nepřetěžovat“ či „rozvolňovat“. V učivu je méně matematiky, českého jazyka, škrtá se ve fyzice a rušit se má dějepis, zato rozvíjet se bude více mediální výchovy a kritického myšlení (to ovšem bez znalostí jde jen těžko). Jaké „centrum vzdělanosti a nových myšlenek“ chce Fiala vytvářet, když se kvalita vzdělání prokazatelně snižuje? Neohánějme se „žebříčky“ OECD, nekopírujme tu Finsko, tam Švédsko, tu „průměry“ EU, jinde zkušenosti z Jižní Koreje. Neargumentujme „proměnami společnosti“, za kterou vzdělávání „zaostává“, neboť společnost k lepšímu mění vzdělaní lidé – ne naopak. Opusťme uvažování v termínech „rozsáhlých změn“ a přestaňme neustále experimentovat. To by byl dárek k začátku školního roku, kdyby už někdo bouchnul do stolu a řekl: vraťme českému systému vzdělání řád!
Buďte první kdo přidá komentář