Perspektivy buržoazie




Sdílet článek:

LIBOR ČÍHAL

Dá se o skupině lidí, kteří se po převratě v devětaosmdesátém domohli v Česku velkého majetku mluvit jako o buržoazii? Buržoazní třídu máme spojenou s představou vlastnictví výrobních prostředků, které byly dílem její obrovské tvořivé energie. Čeští postrevoluční kapitalisté se většinou výrobních prostředků rychle zbavili a volili snadnější cestu rentiérů nebo realitních magnátů, málokdo z nich byl ochoten něco vyrábět a ani se nepozoruje, že by na podhoubí jejich rychle nabytého majetku vyrostla kapitalistická generace jejich potomků. Hlavních výrobních prostředků a bank se zmocnil někdo v zahraničí s příjemným efektem něco mezi 350 až 750 miliardami po zdanění a český stát se čím dál víc ekonomicky podobá potácejícímu opilci u hospody po zavírací době. V poslední době se ozřejmil i krach českého jaderného průmyslu, který završila hrůzná Fialova organizace dostavby atomovky, ne spatlaná, jak se tu a tam píše, ale přesněji mafiózní podvod. Zakládá to na domněnku, že ve finančním horním decilu společnosti půjde o jinou skupinu lidí než je buržoazie, je taky možné že po převratu se u nás žádná buržoazie neustavila. Lidé, kteří se zmocnili v Česku majetku neoplývali tvořivostí tradiční buržoazie a nepozoruje se to ani u jejich potomků. Často zaměňujeme příčinu s následkem, v minulosti to nebyly prachy, které stvořily buržoazii, ale inovativní myšlenky, které jí je přinesly. Z jasných důvodů po převratu musel být tento proces opačný a jak vidět, prachy samotné nám buržoazii a kreativitu nestvořily. Po zkušenostech posledních pětatřiceti let se zdá, že tradičnější verze kapitalismu v kombinaci se státním vlastnictvím klíčových výrobních prostředků by mohla být perspektivnější cesta.

Na pravicovém portálu Destra recenzují knihu liberální ekonomky Deirdre Nansen McCloskey “ Bourgeois Dignity: Why Economics Can’t Explain the Modern World .” Ekonomka se pokouší rehabilitovat buržoazii a najít její roli i v současném světě. Snaží se vrátit buržoazii zpět do středu civilizační arény a znovuobjevit důvody její existence a potenciál. Sto let elity a intelektuálové buržoazií pohrdají: buržoazní ideály a kapitalismus se vydávají za důvod ekonomické bídy, přičítá se jim podíl na světových válkách a duchovnímu chaosu. Podle McCloskey je kapitalismus pozitivním fenoménem moderní doby, ale tento fakt zastírají falešné historické a filozofické interpretace a ekonomické analýzy. Pojem ctnost a buržoazie je vzájemné nevylučují. Kapitalismus má nárok být považován za motor pokroku, který není jen materiální, ale i etický a hodnotový. McCloskey zpochybňuje tradičně uváděné důvody průmyslové revoluce a vzestupu kapitalismu, domnívá se, že skutečné příčiny socioekonomické transformace nespočívají v ekonomických faktorech. McCloskey se zabývá nejrozšířenější teorií mezi hlavními ekonomy, kteří od 18. století vidí základ ekonomického rozvoje v akumulaci kapitálu. Podle ekonomky to byla cirkulace idejí, jako je důstojnost všech a svoboda, které zvrátily struktury moci a favorizovaly růst moderní ekonomiky. Nové chápání hodnot vyzdvihlo touhu po zlepšení životních podmínek prostřednictvím obchodu na stejnou úroveň jako ctnosti. Tato radikální kulturní změna umožnila socioekonomickou transformaci, rozvoj idejí a inovací je v základu všech změn. Lidstvo vynalezlo metodu vynalézání. Myšlenky a vynálezy se šířily dík rovnosti, jejíž nositelem byla tak hanobená buržoazie. Podle McCloskey ekonomický zájem není to jediné, na čem buržoazii záleží. Moderní doba zvrátila perspektivu – pozitivní příběh o soukromém vlastnictví, obchodu a buržoazii nahradil hanlivý pohled.

Recenzent portálu Destra nesdílí nadšení liberální ekonomky pro impulzívní tahy buržoazní třídy, objektivní slabost buržoazního mechanismu vidí v jeho ziskovém pohonu. Velký antiburžoazní kritik Joseph de Maistre již před dvěma sty lety viděl v individualismu velké nebezpečí – kde dominuje individuální rozum, nemůže existovat nic velkého, protože vše velké spočívá na víře. Šok partikulárních názorů ponechaných samým sobě, vede ke skepticismu. Buržoazie má dvě tváře. Tvář únavy a dekadence bez elánu, spokojená s tím, že vyčerpala historickou roli a druhou tváří je „rasa odvážných vůdců“ s vášní uspět. Osud světa bortí dekadence a existuje možnost, že síly v poli (proletariát a zbytky buržoazie) spojí svého bojového ducha. V Bídnících definoval Victor Hugo buržoazii jako „spokojenou část lidu“, daleko za hranicemi Marxovy myšlenky, že buržoazie znamená třídu moderních kapitalistů vlastnící výrobní prostředky a vykořisťující lidi.“

S mocí peněz je spojena deklinace a ekonomický úpadek a s tím se pojí i kulturní úpadek. Na rovnostářském základě se ustaví politická forma poznamenaná demokratickým formalismem. Buržoazní uspokojení proniklo státy, myšlenkami a modely chování. Systém se stal komplexním a všezahrnujícím, má schopnost rozložit i hluboce zakořeněné vazby a identity. Hroutí jistoty, které se zdály neměnné a drolí se samotná existence buržoazie. Ideologie budoucnosti jako nekonečného pokroku (ve výrobě a v ziscích) s níž buržoazie spojila svůj osud, je dnes už mrtvá. Na Západě odumírá, když vplula do kulturní a socio-ekonomické reality vzdálené od nádrží inkubace a západního produktivismu, který byl jejím přirozeným prostorem. Buržoazie emigrovala do zemí, které se kdysi nazývaly rozvojovými. Decentralizovala špinavou práci a podřadnou výrobu a potkala se tam s mladými vitálními národy, silně motivovanými národní hrdostí a touhou po emancipaci.

Bez představy o vlasti se západní buržoazie desetiletí vznášela v malých, kalných zájmech, není schopná pochopit scénáře nového světa a proto je odsouzená jít ke dnu. Uvězněná ve vlastním egoismu a neschopná vidět, co se rýsuje na obzoru. Lumpenburžoazie bez představ, které by odrážely socioekonomické a antropologické změny se klamala když se domnívala, že formulace starých principů může stačit k legitimizaci její moci. Překonání staré buržoazní kultury bude výzvou pro nové vládnoucí třídy – otevřít diskuzi o utilitarismu a znovuobjevit myšlenku státu a vizi solidarity země. Na programu bude národ a přehodnocení dnešního modelu politické reprezentace.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*