Válečné rojení na Blízkém Východě houstne




Sdílet článek:

MARIE DIVIŠOVÁ

Na základě ostřelování námořních lodí ze strany jemenských Húsiú v úžině Bab-al-Mandab a v Rudém moři, se dále komplikuje pohyb lodí na nejfrekventovanějších námořních trasách na Blízkém Východě. Úžinou Bab-al-Mandab se pluje do Suezského kanálu a tato trasa výrazně zkracuje cestu lodí z Asie do Evropy.

6 největších společností zabývajících se přepravou ropy na světě zastavilo svou činnost v Rudém moři kvůli pokračujícím útokům Húsíů. Toto rozhodnutí už přijaly britská BP, francouzská CMA CGM, německá Hapag-Lloyd, švýcarská kontejnerová společnost Mediterranean Shipping Company (MSC) a dánská A.P. Moller-Maersk. Svoje tankery se zkapalněným plynem LNG z oblasti stahuje také Qatar. U tankerů je nebezpečí zásahu raketou umocněno hořlavostí a výbušností převážené ropy, pohonných hmot nebo zkapalněného plynu a to přepravci nechtějí riskovat.

Nebezpečí potopení nebo výbuchů lodí vedlo k okamžitému zvýšení pojistných tarifů nejvýznamnějších pojistných společností. Bezpečnější variantou je nyní obeplutí Afriky z jihu, které prodlužuje trasu až na dvojnásobek, podle místa startu a cíle plavby. Kvůli embargu EU na ruskou ropu a plyn donedávna plulo Suezským kanálem mimořádně vysoké množství lodí – z ruských černomořských přístavů do Indie a Číny a naopak ze Saudské Arábie a dalších petrolejářských zemí kolem Perského zálivu do Evropy. Na trasu přes Atlantik a Středozemní moře a Suezským kanálem byly přesměrované také některé zásilky LNG z USA do jihovýchodní Asie – protože v Panamském kanálu je nedostatek vody, lodě čekají na proplutí několik týdnů a to si tanker s LNG nemůže dovolit, protože se mu zkapalněný plyn stále trochu odpařuje. Přeprava ropy v Rudém moři se kvůli ostřelování v prosinci oproti běžnému provozu snížila na třetinu.

Na burzách v Evropě už vyskočily ceny ropy a plynu s dodávkou v nejbližších dnech a týdnech – tankery musí obeplout Afriku namísto kratší cesty Suezem a tak se dodávky energetických surovin v Evropě o pár týdnů opozdí.

Na obranu plavby Rudým mořem a Suezským kanálem chystají USA ustavení koalice námořních mocností a operaci s názvem Prosperity Guardian. V oblasti Rudého moře je už nyní velké množství válečných lodí z různých „západních zemí“, včetně USA, Velké Británie, Japonska, Jižní Koreje a dalších.

Očekává se, že společná vojenská operace koalice asi 10 zemí pod vedením USA a Británie bude oznámena v nejbližších dnech. Také Čína přesouvá do oblasti svoje válečné lodě na obranu svých lodí obchodních.

Pamatujeme si, když před pár roky zašpuntovala vzpříčená loď Suezský kanál na týden, jaké z toho bylo mrzení v celém světě. Nemluvě o tom, že my postarší si pamatujeme, jak už jednou byl Suezský kanál uzavřený kvůli válce v Izraeli a to rovnou na osm roků (1967-75).

Jak pravil nedávno jeden americký televizní komentátor v TV – na Ukrajině probíhá lokální konflikt, ale válka v Izraeli se snadno může stát konfliktem s dosahem opravdu globálním.

 

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (19 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*