
MARIE DIVIŠOVÁ
Na základě ostřelování námořních lodí ze strany jemenských Húsiú v úžině Bab-al-Mandab a v Rudém moři, se dále komplikuje pohyb lodí na nejfrekventovanějších námořních trasách na Blízkém Východě. Úžinou Bab-al-Mandab se pluje do Suezského kanálu a tato trasa výrazně zkracuje cestu lodí z Asie do Evropy.

6 největších společností zabývajících se přepravou ropy na světě zastavilo svou činnost v Rudém moři kvůli pokračujícím útokům Húsíů. Toto rozhodnutí už přijaly britská BP, francouzská CMA CGM, německá Hapag-Lloyd, švýcarská kontejnerová společnost Mediterranean Shipping Company (MSC) a dánská A.P. Moller-Maersk. Svoje tankery se zkapalněným plynem LNG z oblasti stahuje také Qatar. U tankerů je nebezpečí zásahu raketou umocněno hořlavostí a výbušností převážené ropy, pohonných hmot nebo zkapalněného plynu a to přepravci nechtějí riskovat.
Nebezpečí potopení nebo výbuchů lodí vedlo k okamžitému zvýšení pojistných tarifů nejvýznamnějších pojistných společností. Bezpečnější variantou je nyní obeplutí Afriky z jihu, které prodlužuje trasu až na dvojnásobek, podle místa startu a cíle plavby. Kvůli embargu EU na ruskou ropu a plyn donedávna plulo Suezským kanálem mimořádně vysoké množství lodí – z ruských černomořských přístavů do Indie a Číny a naopak ze Saudské Arábie a dalších petrolejářských zemí kolem Perského zálivu do Evropy. Na trasu přes Atlantik a Středozemní moře a Suezským kanálem byly přesměrované také některé zásilky LNG z USA do jihovýchodní Asie – protože v Panamském kanálu je nedostatek vody, lodě čekají na proplutí několik týdnů a to si tanker s LNG nemůže dovolit, protože se mu zkapalněný plyn stále trochu odpařuje. Přeprava ropy v Rudém moři se kvůli ostřelování v prosinci oproti běžnému provozu snížila na třetinu.

Na burzách v Evropě už vyskočily ceny ropy a plynu s dodávkou v nejbližších dnech a týdnech – tankery musí obeplout Afriku namísto kratší cesty Suezem a tak se dodávky energetických surovin v Evropě o pár týdnů opozdí.
Na obranu plavby Rudým mořem a Suezským kanálem chystají USA ustavení koalice námořních mocností a operaci s názvem Prosperity Guardian. V oblasti Rudého moře je už nyní velké množství válečných lodí z různých „západních zemí“, včetně USA, Velké Británie, Japonska, Jižní Koreje a dalších.

Očekává se, že společná vojenská operace koalice asi 10 zemí pod vedením USA a Británie bude oznámena v nejbližších dnech. Také Čína přesouvá do oblasti svoje válečné lodě na obranu svých lodí obchodních.
Pamatujeme si, když před pár roky zašpuntovala vzpříčená loď Suezský kanál na týden, jaké z toho bylo mrzení v celém světě. Nemluvě o tom, že my postarší si pamatujeme, jak už jednou byl Suezský kanál uzavřený kvůli válce v Izraeli a to rovnou na osm roků (1967-75).
Jak pravil nedávno jeden americký televizní komentátor v TV – na Ukrajině probíhá lokální konflikt, ale válka v Izraeli se snadno může stát konfliktem s dosahem opravdu globálním.
Buďte první kdo přidá komentář