Zpráva Evropského účetního dvora o nákupu vakcíny proti Covidu odhaluje závažné nesrovnalosti, které řešila sama předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Rozhodla se vyjednat dosud největší nákup vakcíny bez mandátu s jedinou společností Pfizer, přestože země EU již podepsaly smlouvy na 2,5 miliardy dávek. Dalších 900 milionů dávek bylo na roky 2022 a 2023 vnuceno evropským zemím, ačkoli od začátku letošního roku nebyl očkován téměř nikdo.
Zpráva Účetního dvora EU – PDF
Ačkoli EU již podepsala dohodu o nákupu 2,5 miliardy dávek vakcíny Covid, včetně 600 milionů od společnosti Pfizer, což by snadno stačilo na tři dávky pro celou populaci EU, v březnu 2021 se Ursula von der Leyen rozhodla bez mandátu vyjednat dalších 900 milionů dávek jen pro roky 2022 a 2023. Evropský účetní dvůr ve své zprávě o zadávání zakázek na vakcínu upozornil, že neobdržel žádné informace o předběžných jednáních o největší zakázce EU.
Řídící výbor souhlasil s naplánováním schůzky s vědeckými poradci EU a členských států na polovinu března 2021, aby projednali vědecké aspekty očkovací strategie pro rok 2022.
K takovému setkání však nikdy nedošlo. V březnu 2021 vedla předsedkyně Komise předběžná jednání o smlouvě se společností Pfizer/BioNTech. Jedná se o jedinou zakázku, kde – na rozdíl od rozhodnutí Evropské komise o nákupu vakcín proti Covid-19 – nebyl v této fázi jednání zapojen JNT (Joint Negotiating Team).
Dne 9. dubna 2021 předložila Komise řídícímu výboru podmínky vyjednané mezi předsedkyní Komise a společností Pfizer/BioNTech a řídící výbor rozhodl o zahájení výběrového řízení. Smlouva byla podepsána 19. května 2021 a zahrnuje 900 milionů dávek vakcíny, které mají být dodány v letech 2022 a 2023, s možností objednat si dalších 900 milionů dávek, uvádí zpráva Evropského účetního dvora.
Vzhledem k tomu, že se jedná o největší smlouvu o očkování proti Covid-19 podepsanou Komisí, která bude do konce roku 2023 dominovat portfoliu vakcín EU, požádal Evropský účetní dvůr Evropskou komisi, aby poskytla informace o přípravných jednáních vedoucích k uzavření této smlouvy (konzultovaní vědečtí odborníci a obdržené rady, harmonogram pohovorů, poznámky k pohovorům a podrobnosti o dohodnutých podmínkách).
Žádná z těchto informací však nebyla Účetnímu dvoru dána k dispozici. Dne 16. září 2021 navíc evropský veřejný ochránce práv zahájil případ týkající se odmítnutí Evropské komise udělit veřejný přístup k výměně SMS zpráv mezi předsedkyní Komise a generálním ředitelem společnosti Pfizer, ke kterému došlo během předběžných slyšení. Ve zprávě veřejného ochránce práv ze dne 26. ledna 2022 se uvádí, že vyřizování této žádosti Komisí představuje nesprávný úřední postup. Zpráva doporučuje, aby Komise znovu vyhledala dotyčné SMS zprávy a v souladu s nařízením (ES) č. 1049/2001 posoudila, zda lze stěžovateli poskytnout veřejný přístup k těmto zprávám,
7 zemí ve vyjednávacím týmu
Dohody mezi Evropskou komisí a členskými státy vytvořily specifický systém nákupu vakcín, který stojí na dvou pilířích. Prvním z těchto orgánů byl řídící výbor, který měl dohlížet na jednání a validovat smlouvy před jejich podpisem. Skládal se ze zástupců každého členského státu a předsedala mu společně Evropská komise a zástupce členského státu.
Pro zástupce jmenované do řídícího výboru nebyly stanoveny žádné předběžné podmínky ani specifické požadavky na odbornost. To představovalo riziko, že orgán odpovědný za získávání vakcín neměl znalosti a zkušenosti, aby zvládl složitost nákupu vakcín.
Druhým orgánem byl Společný vyjednávací tým (JNT), odpovědný za vyjednávání smluv a složený ze zástupců sedmi členských států (Německa, Španělska, Francie, Itálie, Nizozemska, Polska a Švédska) vybraných z členů Řídícího výboru. výboru a úředníků Komise z různých GŘ. „Řídící výbor a JNT se skládaly z lidí z různých prostředí, včetně členů výboru EMA pro humánní léčiva a ředitelů národních lékových agentur.
Pracovní skupiny pro nákup v USA a Spojeném království zahrnovaly experty na dodavatelský řetězec a logistiku. Komise před zahájením procesu zadávání veřejných zakázek neanalyzovala, jaké odborné znalosti od JNT potřebovala,“ uvádí se také ve zprávě Evropského účetního dvora.
Tolik podstatné body ze zprávy. Opět se zde upozorňuje na SMS, které si vyměnila Lejnová s Bourlou a navíc se dozvídáme, že ti, kdo o nákupu rozhodovali, nemuseli mít ani žádné odborné znalosti. Předpokládám, že zde byla důležitější zkorumpovatelnost než odbornost.
Ostatně, jen samotné objednání mnohem více dávek, než kolik se kdy mohlo v EU spotřebovat ještě v záruční době, zavání již z dálky jasnou korupcí.
Najde se ovšem někdo, kdo bude mít zájem tuto žumpu pořádně pročistit?
nebojte se cenzoři na vás taky dojde a nebude to zas až tak dlouho trvat.
Vy jste se pane nejak najezil.Stejny metr pouzivate i na svoje oligarchy?Nebo jen na ten prohnily zapad?