PETR PROKOPEC
O elektromobilech se říkalo, že jsou konstrukčně tak jednoduché, že kvalita a spolehlivost budou jejich přednostmi, realita je ale úplně opačná. Ať si koupíte Teslu, Rivian, Lucid či dokonce Polestar, koupíte auto s velkými kvalitativními nedostatky už z výroby.
S majiteli elektromobilů se potkávám docela často, tedy alespoň těmi, kteří jsou ochotni dívat se na své vozy realisticky netvrdit, že jsou spásou planety. A jejich upřímnost zachází ještě dále. Jsou totiž také ochotni připustit nebývale četné kvalitativní problémy, které jejich vozy trápí. Jedni poukazují třeba na stávkování systému při dobíjení, zatímco druzí zmiňují citelný pokles výkonu během jízdy i přes prakticky plnou kapacitu baterií. Je pak sice hezké, že většinu potíží automobilky vyřeší online, čímž odpadá ztráta času spojená s návštěvou servisu, ovšem ani na tyto „opravy“ nedochází okamžitě. Jakmile navíc dojde na hardware, pak je navíc třeba kvůli vytížení servisů neskutečná trpělivost. A ve finále i naditá peněženka.
Není překvapivé, že na něco takového dochází. Přestože elektromobily jsou tu s námi už hodně přes 100 let a zpočátku byly dokonce rozšířenějšími vozy než auta se spalovacími motory, na opravdové „zbrojení“ dochází až v posledních letech. Jde tedy vlastně o relativní novinky, s nimiž se pojí rozličné dětské nemoci, které se nedaří léčit. Zatímco však třeba v takovém roce 2012, kdy dorazila Tesla Model S, lidé něco takového brali jako daň za své průkopnictví, nyní již tak velkorysí nejsou. To je ostatně patrné i z nejnovější studie IQS (Initial Quality Study), jejíž výsledky právě zveřejnila firma J.D. Power.
V rámci této studie majitelé nových aut popisují, s čím se museli potýkat během prvních měsíců vlastnictví. Letošního kola se zúčastnilo 93 380 lidí, kteří zodpověděli 223 otázek v rámci devíti kategorií mapujících vše od jízdního projevu přes exteriér až po jednotlivé funkce multimediálních systémů. Ve srovnání s minulostí pak studie zmiňuje dokonce již čtyři výrobce elektrických aut – Teslu, Rivian, Lucid a Polestar. Společnost J.D. Power nicméně dodává, že tyto značky jsou zmíněny pouze okrajově, neboť zkoumaných aut je pořád jen omezený vzorek.
Za to nakonec mohou být rádi, neboť alespoň dílčí výsledky jsou opravdu tristní. Ještě, než se k nim dostaneme, pro přehled zmíníme, že J.D. Power hodnotí kvalitu na základě počtu problémů, jenž připadají na sto vozů (PP100). Čím vyšší je přitom dané číslo, tím hůře pro onu značku. Pro letošek přitom průměr celé branže vyrostl již na 192 PP100, což je o 12 problémů horší výsledek než loni a dokonce o 30 problémů horší než předloni. Nejčastěji si lidé stěžují na ovládací prvky a displeje, stejně jako na multimédia. Problematická jsou pak hlavně ta, která fungují na bázi operačního systému Android.
Tesla se vpřed opravdu neposouvá, neboť si oproti loňsku pohoršila o 31 PP100, a tak její letošní skóre činí 257 PP100. To ji posouvá na samotné dno žebříčku, přesto jsou tu ještě horší značky. Rivian má na kontě 282 PP100 a Poleslar, tedy elektromobily od zavedeného Volva, dokonce 313 PP100. S úplně nejhorším skóre je pak spojen znovu elektrický Lucid (340 PP100). Ukazuje se tak, že elektromobily jsou největší šmejdy mezi novými auty. A je celkem jedno, zda je vyrábí zavedené Volvo, Tesla s dekádami zkušeností nebo relativní nováček v podobě Lucidu.
Zajímavý vývoj je nicméně spojen i s úspěšnějšími značkami. Králem pro letošní rok se totiž stal Dodge (140 PP100), za kterým následuje Ram (141 PP100) a především Alfa Romeo (143 PP100). Italové oproti loňsku poskočili o neskutečných 68 PP100 – že by konečně zatočili s nekvalitou? Studie IQS pak potvrzuje i trend z posledních let, dle kterých mají mnohem větší potíže majitelé prestižních aut než těch mainstreamových. Takové Porsche, které dříve s přehledem vítězilo, totiž aktuálně najdeme až na sedmé příčce se 167 PP100. Inu, v jednoduchosti krása vždy byla a dále je, ve smyslu kvality a spolehlivosti rozhodně.
Buďte první kdo přidá komentář