Uvážíme-li, o čem se dnes mluví skoro od rána do večera, bylo by na místě očekávat, že lidi k elektrickým autům táhne hlavně jakýsi zelený kredit. Omyl, tento aspekt na nich nezajímá skoro nikoho.
Elektromobily jsou nám soustavně předkládány jako spása planety, jako ekologické řešení osobní mobility. Je to vize, které sice teoreticky lze alespoň částečně dostát, v tuto chvíli je ale realita na hony vzdálena. Elektřinu nikdy a nikde nevyrobíte bez emisně, nerozvedete ji beze ztrát, netransformujete ji beze ztrát, nedobijete ji beze ztrát a ani pohybovou energii z ní nevyrobíte beze ztrát. Navíc je tu samotná výroba baterií, která má k ekologii dále než politik k pravdomluvnosti.
Veškerá tato fakta jsou již nějakou dobu známa, jsou nezřídka popisována odbornými studiemi, za nimiž stojí renomované kapacity. A co více, přiznávat je začínají i mnozí politici, ač donedávna za bateriové vozy brojili. Ovšem i jim nejspíše již došlo, že veřejnost se rohlíkem opít nedá a že je zkrátka třeba jednat na rovinu. To ovšem má své následky, které nejlépe zdokumentovala studie, kterou si zadala značka Polestar v USA.
Švédové v jejím rámci zjistili, že hned 55 procent z pěti tisíc dotázaných přistupovalo k nákupu z jiných než ekologických důvodů. Za volant elektromobilů je hnala především touha po nových technologiích, neustálém připojení k internetu a pokročilých mediálních systémech. Chladnými je pak kromě oné eko-stránky nechávalo i hnací ústrojí. To je podstatná informace pro výrobce, kteří se předhání v tom, kolik koní napěchují pod kapotu. Kvůli jejich stále vyššímu počtu totiž musí navyšovat kapacitu baterií, a tím tedy více škodit přírodě.
„Luxus již není definován tím, co se nachází pod kapotou. V elektrické éře byla tato myšlenka nahrazena konektivitou, integrací do již existujících digitálních ekosystémů a technologiemi, které jsou uživatelsky přívětivé,“ uvedl ke studii Gregor Hembrough, šéf severoamerického zastoupení značky Polestar. Ten pak zároveň dodal, že jím zaštítěné vozy vše zmíněné mají. Neopomněl pak poznamenat, že vše je součástí ekologického balíčku.
Jeho slovům o vozech, které jsou ohleduplné vůči životnímu prostředí, nicméně naslouchají spíše jen mladí bez zkušeností. Ekologickou stránku elektromobilů totiž ve studii vyzdvihlo 12 procent generace Z, tedy 18- až 24letých respondentů. V případě mileniálů (věk 25-41 let) šlo nicméně již jen o poloviční, tedy 6procentní podíl, u nejstarší generace (57-74 let) se pak jednalo pouze o třetinový a tedy 4procentní podíl. Spojení „skoro nikoho” tak není daleko od pravdy.
Věk hrál značnou roli také v důvěryhodnosti značek, které bateriová auta nabízí. Palec nahoru jim totiž dává 57 procent mileniálů, nicméně u starší generace jde již pouze o 28 procent. Méně než polovina všech respondentů (konkrétně 46 procent) pak dodává, že v případě elektromobilů jsou daleko otevřenější vůči novým výrobcům než vůči těm zavedeným.
Je vidět, že pokud se automobilky chtějí s elektromobily prosadit, hraním na zelenou strunu to nepůjde – nezajímá skoro nikoho a v nejlukrativnějších zákaznících skupinách už prakticky nikoho. Prosadit se čímkoli jiným ale pro elektromobily bude obtížné – i když mají své přednosti, negativa v podobě vysoké ceny, omezené použitelnosti a mizerným vyhlídkám na dlouhodobé zachování hodnoty je snadno zastíní.
01. 08. 2022
Vlastníte SUV? Vypustíme vám pneumatiku!
Anonymní skupina Tyre Extinguishers, bojující proti změně klimatu, od tohoto března vypustila podle agentury Bloomberg pneumatiky téměř 6,5 tisíce vozů SUV v Rakousku, Kanadě, Francii, Německu, na Novém Zélandu, v Nizozemsku, Švédsku, Velké Británii a USA. Dorazí i do Česka?
Ačkoli jsou Tyre Extinguishers skutečně novou skupinou, existovaly již předchozí verze, sahající až do roku 2007. Ve Švédsku skupina nazvaná „Indiáni betonové džungle“, jejímž členem byl i Malm, vyfoukla 1 500 vozů SUV. „Vládnoucí třídy se opravdu nenechají přemluvit k akci,“ píše ve své knize Malm. „Hnutí se musí naučit narušovat zaběhnuté pořádky.“…bla bla
Ačkoli jsou Tyre Extinguishers skutečně novou skupinou, existovaly již předchozí verze, sahající až do roku 2007. Ve Švédsku skupina nazvaná „Indiáni betonové džungle“, jejímž členem byl i Malm, vyfoukla 1 500 vozů SUV. „Vládnoucí třídy se opravdu nenechají přemluvit k akci,“ píše ve své knize Malm. „Hnutí se musí naučit narušovat zaběhnuté pořádky.“
bla bla ,
https://www.focuson.cz/vlastnite-suv-vypustime-vam-pneumatiku/
——co jiného , než alarmistický politruk? Z čeho žije? více zde