Konečná pro elektromobily, 73 procent Němců s benziny a diesely nechce elektřinu za žádnou cenu




Sdílet článek:

PETR PROKOPEC

Už léta říkáme, že rozmach elektromobilů má svůj přirozený strop, který je sakra vzdálený od 100 procent, kde by jej rádi viděli politici. Odhady mezi 10 a 20 procenty se nyní ukazují být správními, neboť za stavu asi 2procentní penetrace v Německu je ochotno je přijmout už jen 12 procent motoristů.

Prakticky od chvíle, kdy se politici rozhodli, že všichni lidé budou jezdit auty na elektřinu, poukazujeme na nereálnost takového cíle. Stávající spalovací auta totiž těží z více než stoletého vývoje. Navíc takového, kdy branži kupředu hnaly technologické inovace, nikoli ideologie. Během té doby se povedlo ceny srazit na minimum, ostatně před nějakými deseti lety jste celou řadu aut mohli koupit za méně než 200 tisíc korun. Na přídi se přitom nemuselo skvět jen logo Dacie, ale i řady jiných značek.

Dnes je nicméně startovní laťkou 300 000 Kč, pod ní se skrývá už jen pár aut. Ne však nadlouho, politický tlak je nemilosrdný a výrobci se mu navíc dobrovolně přizpůsobují. Otázkou však je, komu pak budou chtít své elektrické produkty prodávat. Dosavadní rostoucí prodeje totiž nejsou obrazem přirozené poptávky, ale dílem masivních dotací a dalších přerozdělovacích schémat. Ta jsou z podstaty neudržitelná, navíc i kdyby byla věčná, pro spoustu lidí elektromobil prostě nepředstavuje řešení.

Už léta tedy zmiňujeme, že prodeje elektromobilů jednou narazí na strop, skrze který budou pronikat jen s velkými obtížemi. Diskuze se vedly o tom, jestli půjde o 10 nebo 30 motoristů, jasnější odpověď dává nový průzkum společnosti Civey pro magazín Automobilwoche mezi německými majiteli benzinových a dieselových vozů. Ti v tuto chvíli představují asi 98 procent všech majitelů aut v Německu (ani léta relativně vysokých prodejů elektroaut nepřinesla větší než asi dvouprocentní penetraci napříč celým vozovým parkem) a právě jejich ochota přejít na elektromobily – ať už za jakýchkoli podmínek – rozhodne o tom, kdy jejich prodeje dojedou na konečnou. Výsledky průzkumu jsou jedním slovem šokující.

U nás by podobná čísla nepřekvapila, i mezi Němci ale pouhých 12 procent majitelů spalovacích vozů připustilo, ze vůbec ochotno přejít na elektrický pohon. Ve srovnání s tím drtivých 73 procent lidí odhodlaně říká, že elektromobily nechtějí za žádnou cenu a zůstanou u spalovacích aut tak dlouho, jak jen to bude možné. Tamní vláda si přitom dala za cíl, aby po německých silnicích v roce 2020 jezdilo přinejmenším 15 milionů elektromobilů, tedy sedminásobek současného stavu. Teoreticky to na základě těchto čísel možné je, v takovém případě se ale budeme bavit o vyčerpání prakticky veškerého tržního potenciálu. Co pak?

Je navíc nutné dodat, že stávající asi dvouprocentní podíl dobíjecích aut zahrnuje i plug-in hybridy, na které připadá necelý milion exemplářů. Pokud by tedy Německo mělo svou politickou elektrickou misi dotáhnout do zdárného konce, bylo by třeba, aby zákazníci každoročně nakoupili dva miliony elektrických aut. Jak pravděpodobné to je, když velkorysé dotace pro firmy budou skončí v září a pro soukromníky o silvestrovské půlnoci?

Výrobci přitom na elektrický pohon tlačí stále více, navyšování výroby ale nekoresponduje s těžbou vzácných kovů, bez nichž se baterie neobejdou. Znamená to, že potenciální zájemci mohou narazit hned na dvojí zdražení – jednak kvůli absenci dotací, jednak kvůli vyšším nákladům na suroviny. To ve finále může vést k ještě nižšímu číslu, než je oněch 12 procent. Zvláště pokud souběžně s tím půjdou nahoru také ceny elektrické energie.

Evropa se tedy skutečně musí připravit na tzv. Havana Efekt, druhou Kubu, tedy na skutečnost, že lidé si budou svá spalovací auta nechávat déle a déle. „Majitelé udělají tu nejsamozřejmější věc, i nadále budou používat svá současná auta. A když to má spalovací pohon, snadno může fungovat 10, 20, 30, 40 či ještě více let. Narušen tak bude dosavadní běžný zhruba sedmiletý cyklus, po kterém docházelo na výměnu auta,“ praví už roky motorový papež Fritz Indra.

Statistická data slova tohoto automobilového experta jen potvrzují. Dle německého registru totiž naši sousedé nejčastěji používají auta stará 5 až 9 nebo 10 až 14 let. V důsledku toho se již zvedlo průměrné stáří, a sice nejprve z 9,6 na 9,8 roku (2021) a následně dokonce na 10,1 roku (2022). Ještě před deseti lety, tedy v době, kdy nová auta byla za hubičku, přitom německý průměr činil pouhých 6,2 roku a byl jedním z nejnižších vůbec.

Vraťme se ale ještě na chvíli k onomu průzkumu, který pro příznivce elektroaut opravdu nepřináší dobré zprávy. Ve světle rostoucích životních nákladů by totiž nově širší publikum nepřesvědčil ani návrat dotací na původní úroveň či ještě vyšší. Vládní podpora by totiž zlákala jen 9 procent dotázaných. Oproti tomu 24 dotázaných by s elektromobilem nemělo problém, pokud by se zvýšila jeho využitelnost, zatímco 21 procent klade důraz na lepší infrastrukturu.

Ani v jednom případě nicméně nelze počítat s pozitivy. Jak jsme zmínili, ceny vzácných kovů rostou, snaha navýšit dojezd by tedy jen vedla k vyšším cenám. Registrace elektromobilů pak rostou rychleji než síť dobíjecích stanic, aktuálně tak hrozí fronty u stojanů více než kdy dříve. Proč někdo za takové situace dále zkouší ohýbat realitu přes koleno snad za jakoukoli cenu, je mimo naše chápání.

 

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (24 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

11 Comments

  1. Autor je zjavne proti elektromobilite….OK, je to jeho právo a jeho názor. Ale nech skúsi trocha objektivity, lebo údaje o registrácii nových aut v EU za jún 2023 hovoria, že aut benzínový pohonom bolo registrovaných 36,3%, diesel 13,4%. Hybridy 24,3%, plne elektro 15,1%, pluh in hybridy 7,9%. Celkovo 47,3%, takmer toľko čo spaľovacích áut. P.S. aj ja si myslím, že elektro zatiaľ má svoje muchy, ale hybridy sa celkom rozbiehajú, a aj to je cesta, spotreba 5-6l v meste vs 10-11 litrov pri spalovaku (aby niekto netvrdil, že si vymýšľam, toľko žerie moja insignia 4×4, automat, keď sa snažím jazdiť na spotrebu, a aj preto chcem elektro)

    • No tak si ho kup, ale od “A” až do “ZET” výhradně za svoje peníze a ne za peníze nedobrovolných sponzorů.

      P.S. Jinak; Také hezky mektáš a upravuješ realitu podle svých přání…

  2. Odpověď na otázku, komu pak budou výrobci elektromobilů prodávat svoje auta je nasnadě. Podle kréda tvůrců Great Resetu – NEBUDETE NIC VLASTNIT A BUDETE ŠŤASTNÍ – dvadesát pět procent lidí bude zcela insolventních a ceny elektromobilů dosáhnou tak astronomických výšin, že si je pořídí jen několik vyvolených. A na tom se již aktivně pracuje!
    L@ďa Oudes z Klatov.

  3. A co pak spotřební daň? Myslíte si, že si čechomrdkystán nechá utíkat daň z benzínu/nafty? To se hluboce mýlíte! Opravdu bude dost elektřiny? Co ta ztráta v ac/dc nabíjení? Hmm ono to asi tak úplně eco nebude, co? …mezi náma na to přišli už před cca 130 lety…

  4. Pokud chcete porovnávat, tak s auty obvyklými mezi drtivou většinou obyvatel, tedy s malými vozy (Fabia atd.) a vozy nižší střední třídy. To Opel Insignia rozhodně není. A mimochodem, ve 3/2022 jsem kupoval nový Opel Astra, i když končící model. V kombinovaném provozu jezdím za 4,5 (pravda, po dálnici pouze 110 na tempomat) jinak max. za 5. Operovat úsporou PHM a kvůli tomu kupovat auto za 1-1,5 mil. mně přijde legrační. Zvláště když statistiky říkají, že lidé mají problém si koupit auto do 450 tis. A když počet těch, kteří mají na EV a jsou ochotni si ho koupit, se limitně blíží už svému konci.

    • Zdravím. Ad IDe: Fakt veľmi rozmýšľam (vlastne ho hľadám na nemeckych bazaroch), kupujem samozrejme za svoje. Som bežný občas, kt má dve práce a robím cca 280h mesačne, tak si myslím, že môžme byť všetci v diskusii slušní.
      Akú realitu upravujem… dal som štatistiku z https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-17-8-in-june-battery-electric-15-1-market-share/
      Ad Black: astry sú fajn auta a kedysi otec jazdil na kadete…. vždy som ho chcel. Ale mam rodinu, používam väčšie auto, chcem 4×4 kvôli zime (a veľakrát mi to pomohlo), zvykol som si na automat. Auto som kupoval ako jazdenku, ale takú spotrebu majú všetky insignie s takou motorizáciou.
      P.S: elektro bude do mesta (manželka potrebuje auto, ja som každú chvíľu preč) a insigniu si nechám na dlhšie jazdy.
      Elektro je cca o 10-12000€ drahšie ako benzin/diesel. Pri Volkswagene iba 5-6000 drahšie (koľko stoji jazdenka Tiguana). Ročný nájazd 15000km, nabíjanie 8 mesiacov zdarma, inak cca 3,5€/100km.
      Je tam veľa kompromisov, ale niekedy to už má aj ekonomický zmysel (návratnosť vyššej ceny cca5-6r), rátam s poklesom kapacity baterie (to su tie kompromisy) ale to auto bude iba do mesta.

  5. To Jan: Tak ještě jednou: Pokud má být nasazení EV masovější, musí se týkat té většiny lidí u nás nebo v SR, ne té menšiny co vlastní dražší VW apod. Těch je menšina. Takže při srovnání uvádějte, o kolik by běžná populace zaplatila při nákupu více oproti segmentu B (malá auta) nebo C (nižší střední třída). Jde z mé strany pouze o akademické plácání, protože jak jsem psal, drtivá většina populace na nákup EV prostě nemá i kdyby se rozkrájeli. Jediná informační hodnota Vašeho článku je, že Vaše rodina na to má. Ale jak jistě uznate, převážná část naší populace ČR a pravděpodobně i SR (statistiky neznám) nikoliv, neboť peníze jim byly odčerpány na řadu jiných věcí.

  6. To Jan: Ač velký příznivec elektrických vlaků, tramvají a trolejbusů, musím uvést toto: V budoucnu se Vám může lehce přihodit, že kromě domova nebudete mít kde nabíjet. Až totiž skončí vlna trh pokřivujících dotací na budování nabíječek, zjistí provozovatelé nabíječek, že udržovat nabíječky pro zlomek populace (proč zlomek, to jsem psal výše), když fixní náklady na provoz jsou stejné nebo rostou, tak buď 1) drasticky zdraží nabíjení nebo spíš 2) nabíječky v nevýdělečných lokalitách budou rušit, tak jako skončily telefonní budky. To je prostě ekonomika.

  7. Ad Black: súhlasím asi so všetkým, čo ste napísali. Aj ja si myslím, že čiste elektro iba na jazdenie okolo komína. Pre bežnú populáciu je čiste elektro zatiaľ drahé (plati to aj pre mňa, všetky auta, kt som si kupil boli jazdenky)A teraz tiež to bude jazdenka a v kategorii nižšej strednej triedy (činské MG). Hybrid je už čiastočne použiteľný…. Cenový nárast už nie je veľký.
    Ad nabíjačky… asi súhlasim, DC nabíjačka je drahá, elektrina musí byť drahšia ako doma zo zásuvky aby tam bol nejaký zisk… ale potom sa stiera cena medzi jazdenim na benzin a na elektro. A ak porovname čisté elektro 18kwh/100km za cenu cca 0,4€/kwh na verejnej nabijačke (7,2€) s hybridom, kt jazdi v meste za 5litrov (8,5€)… natankujete za 5minut, dojazd 800km….

  8. Nejsem proti elektromobilitě.
    Ale nejlepší je kabel (výtah, elektrický jeřáb), kolej (vlak, metro) nebo trolej (tramvaj, trolejbus).

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*