Podpora elektromobility není zadarmo a politiky obvykle napadne, že peníze na ni by mohla vybírat od majitelů aut se spalovacími motor třeba skrze dražší tankování. V Nizozemsku tak benzin stojí leckde přes 2 eura, dobrého to ale neplodí nic.
Nizozemsko je vedle Norska asi největší evropský elektrický ráj. Alternativní pohon je v této zemi uměle zvýhodňován jak při samotném pořízení, tak zejména během provozu. Kromě toho politici stále více zatěžují majitele spalovacích vozů novými daněmi a poplatky. Zas a znovu musíme dodat, že mnoha lidem zkrátka elektromobil nevyhovuje, třeba už proto, že denně potřebují urazit stovky kilometrů a tankovat potřebují v řádu minut. Mimo to je tu cena, která přes veškeré přerozdělování není zrovna nízká.
Jakkoli tito motoristé často užívají spalovací vůz jen k výkonu svého povolání, politici zkrátka nedělají rozdíly a vyšší daně uvalují na pohonné hmoty bez výjimek. Jejich cena tak nyní vzrostla na historické maximum – za litr benzinu se v zemi tulipánů na počátku června v průměru platilo 1,90 Eur (cca 48,50 Kč) a od té doby průměrné ceny stouply až na 1,93 Eur (49,30 Kč). Na některých místech tak dnes benzin nekoupíte pod 2 eura (51,10 Kč), přičemž přes léto se očekává, že tak vysoko se dostane u celonárodní průměr.
Za tímto zdražováním stojí i rostoucí ceny ropy, nemusíte ale mít doktorát, aby vám bylo jasné, že je nejvíce ovlivnila politická rozhodnutí spojená s podporou elektromobility. Jednak platí, že když stát někde rozdává, musí jinde vybírat. A když jde o zdražování provozu konvenčních aut, jde současně o umělé zvýhodňování těch elektrických. Problémem pro politiky však je, že o elektrický pohon je stále menší zájem. Tedy nikoliv o plug-in hybridy, jejich registrace nadále míří vzhůru. Ovšem podíl ryze elektrických aut na celkových prodejích letos výrazně klesá, neboť jejich podpora už není tak štědrá, jako bývala.
Znovu se tedy potvrzuje, o čemu už delší dobu hovoříme. Přirozený zájem o elektromobily je malý a může být rychle ukojen. Pokud si tedy titíž lidé kupují další a další auta, jde jednoduše o bohaté, kterým mohou imponovat některé dílčí vlastnosti. Takové auto by si pak možná koupili i bez dotací, což na vládní politiku nevrhá zrovna dobré světlo. V jejím rámci jsou peníze odebírány těm, kteří jich nemají nazbyt a nic jiného než konvenční vůz si nemohou dovolit.
Pochopitelně nezapomínáme ani na skupinu motoristů, kteří nepatří mezi nejbohatší, ovšem právě onou dotací se ke koupi elektromobilu nechají zlákat. Ovšem i takových lidí je stále méně. Aktuálně tak podíl elektrifikovaných aut v Nizozemsku dosáhl na 21 %, většina lidí tedy nadále setrvává u spalovacích aut. Znovu je přitom třeba jedincům ze spolků jako Fridays for Future nebo Extinction Rebellion vysvětlit, že tito motoristé se nestaví proti ochraně klimatu a nepopírají ani klimatické změny. Jednají však jen v rámci svých potřeb možností, které si zkrátka s elektromobily nerozumí a bez zásadní technické změny rozumět nebudou.
Buďte první kdo přidá komentář