Ceny benzinu „elektristánu“ už přesahují 50 Kč za litr, prodej elektromobilů přesto klesá




Sdílet článek:

Podpora elektromobility není zadarmo a politiky obvykle napadne, že peníze na ni by mohla vybírat od majitelů aut se spalovacími motor třeba skrze dražší tankování. V Nizozemsku tak benzin stojí leckde přes 2 eura, dobrého to ale neplodí nic.

 

Nizozemsko je vedle Norska asi největší evropský elektrický ráj. Alternativní pohon je v této zemi uměle zvýhodňován jak při samotném pořízení, tak zejména během provozu. Kromě toho politici stále více zatěžují majitele spalovacích vozů novými daněmi a poplatky. Zas a znovu musíme dodat, že mnoha lidem zkrátka elektromobil nevyhovuje, třeba už proto, že denně potřebují urazit stovky kilometrů a tankovat potřebují v řádu minut. Mimo to je tu cena, která přes veškeré přerozdělování není zrovna nízká.

Jakkoli tito motoristé často užívají spalovací vůz jen k výkonu svého povolání, politici zkrátka nedělají rozdíly a vyšší daně uvalují na pohonné hmoty bez výjimek. Jejich cena tak nyní vzrostla na historické maximum – za litr benzinu se v zemi tulipánů na počátku června v průměru platilo 1,90 Eur (cca 48,50 Kč) a od té doby průměrné ceny stouply až na 1,93 Eur (49,30 Kč). Na některých místech tak dnes benzin nekoupíte pod 2 eura (51,10 Kč), přičemž přes léto se očekává, že tak vysoko se dostane u celonárodní průměr.

Za tímto zdražováním stojí i rostoucí ceny ropy, nemusíte ale mít doktorát, aby vám bylo jasné, že je nejvíce ovlivnila politická rozhodnutí spojená s podporou elektromobility. Jednak platí, že když stát někde rozdává, musí jinde vybírat. A když jde o zdražování provozu konvenčních aut, jde současně o umělé zvýhodňování těch elektrických. Problémem pro politiky však je, že o elektrický pohon je stále menší zájem. Tedy nikoliv o plug-in hybridy, jejich registrace nadále míří vzhůru. Ovšem podíl ryze elektrických aut na celkových prodejích letos výrazně klesá, neboť jejich podpora už není tak štědrá, jako bývala.

Znovu se tedy potvrzuje, o čemu už delší dobu hovoříme. Přirozený zájem o elektromobily je malý a může být rychle ukojen. Pokud si tedy titíž lidé kupují další a další auta, jde jednoduše o bohaté, kterým mohou imponovat některé dílčí vlastnosti. Takové auto by si pak možná koupili i bez dotací, což na vládní politiku nevrhá zrovna dobré světlo. V jejím rámci jsou peníze odebírány těm, kteří jich nemají nazbyt a nic jiného než konvenční vůz si nemohou dovolit.

Pochopitelně nezapomínáme ani na skupinu motoristů, kteří nepatří mezi nejbohatší, ovšem právě onou dotací se ke koupi elektromobilu nechají zlákat. Ovšem i takových lidí je stále méně. Aktuálně tak podíl elektrifikovaných aut v Nizozemsku dosáhl na 21 %, většina lidí tedy nadále setrvává u spalovacích aut. Znovu je přitom třeba jedincům ze spolků jako Fridays for Future nebo Extinction Rebellion vysvětlit, že tito motoristé se nestaví proti ochraně klimatu a nepopírají ani klimatické změny. Jednají však jen v rámci svých potřeb možností, které si zkrátka s elektromobily nerozumí a bez zásadní technické změny rozumět nebudou.

Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 4,80 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*