Dopravci varují před totálním kolapsem zásobování, pokud se politici nerozhoupou k rychlé akci




Sdílet článek:
Zatímco situace v oblasti automobilové dopravy se rychle komplikuje, politici přemýšlí nad její rychlejší elektrifikací. Nemožné, říká německá asociace BGL, bez okamžitého řešení pro dieselové náklaďáky se mohou regály supermarketů brzy vyprázdnit.

Šéf koncernu VW Herbert Diess včera řekl, že rusko-ukrajinský konflikt bude mít na evropskou ekonomiku horší dopady než roky boje s koronavirem. Zda tomu tak skutečně bude, je předčasné soudit, pokud ale nedojde k rychlému ukončení války a návratu Ruska mezi země, s nimiž se západní mocnosti „baví”, je to nanejvýš pravděpodobné. Dopady jsou bezprostředně patrné na cenách paliv, kdy se ceny benzinu už po dvou týdnech války blíží 50 korunám za litr, zatímco motorová nafta mnohde tuto mez překonala. Něco takového se nikdy dříve nestalo.

Ať už ale budou dlouhodobé dopady jakékoli, ty krátkodobé jsou zřejmé a na způsobení řady problémů stačí samy o sobě. Největším rizikem jsou aktuálně výkyvy v oblasti zásobování, jak varuje německá asociace dopravců BGL. Prázdné regály jsou podle ní stále blíže realitě, a mluvčí asociace Dirk Engelhardt tak již vyzval politiky, aby rychle přijali efektivní opatření. „Bez dieselových náklaďáků mohou regály v obchodech zůstat prázdné již zítra. Pokud ministři nezareagují na naše varování, realita je velmi brzy dožene.“

Asociace přitom volá po „komerční motorové naftě“, což by ve výsledku znamenalo snížení zdanění, a tady i ceny paliva právě pro firmy zajišťující zásobování. Návrhu německých křesťanských demokratů (CDU), jenž má vést ke snížení DPH, se pak BGL jen směje. Jde totiž o podobnou „pomoc”, s jakou přišla česká vláda. Je totiž třeba si uvědomit, že firmy si daň z přidané hodnoty odečítají, a tak je její výše bezprostředně netrápí. Tento krok pomůže maximálně soukromým motoristům, nikoliv však dopravcům.

Ti navíc poukazují, že růst cen pohonných hmot je sice největším problémem, ovšem zdaleka není jediným. Ceny tahačů totiž jen za poslední čtyři měsíce vzrostly o 10 až 12 tisíc Eur (cca 252 až 302 tisíc korun), ceny přívěsů pak za stejnou dobu o 4 až 5 tisíc Eur (101 až 126 tisíc Kč). Ovšem i když by si je firmy mohly dovolit, dodací lhůta nyní přesahuje 12 měsíců. Veškeré půjčovny navíc hlásí prázdno. A aby toho nebylo málo, je v důsledku koronaviru a souvisejících restrikcí nadále nedostatek řidičů.

Jak tedy dodává jeden z dopravců, k prázdným regálům vše směřuje, zdá se to být jen otázkou času. Tedy za předpokladu, že politici nepřijdou se skutečně smysluplným řešením. Tím přitom ani v nejmenším není bateriový elektrický pohon, právě naopak. Jak totiž uvádí Engelhardt, dostatečnou náhradou dieselových kamionů budou až ty vodíkové, ovšem ty se mají dostat na trh až v roce 2027.

„Pokud tedy chcete, aby zásobování fungovalo, je potřeba dieselových aut,“ shrnuje vše Engelhardt. Přičemž tentokrát by politici, ne jen němečtí, měli poslouchat. Už nejde o ideologickou debatu či přemítání nad tím, co bude za 15 let. Podle BGL jde o to, co může přijít za pár dnů.

 

 Petr Prokopec

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. Já jsem včera někde zaslechl, že česká vláda prohlásila cosi o tom, že Češi jsou dost bohatí a mohou si drahou naftu dovolit….tak v čem je problém?

  2. VšEmocná ruka trhu,podle mě až přehnané lpění na rychlosti dodání zcela vyloučila z nákladní dopravy železnici.Stalo se výhodné přepravovat i uhlí, hromadné surovina po silnicích,.Po silnicích o které se jejich vlastník,stát.kraj či obec ze lhostejnosti či nedostatku peněz léta nikdo nestaral.Silnice,sotva pojímající volký potah rychle zAplnila obludná monstra ohrožující ostatní uživatele doslova na životech,osobní auto je pro zbýývající odvéžné obyvatelé venkova nezbytností k přežívání.
    Dalo se očekávat že jakákoliv palivaová krize ochromí naprostou většinu obyvatel. Důvodem palivové krize v ČR je směřování do brusele mocných od rektálních alpinistů v čele člověku zhoubných vlád této země,kteř íse v marné snaze zavděčit se páníčkovi tuto zem na jeho popud nechali rozkrást,hrdě se zbavivili a nadále úspěšně zbavují solidních obchodních partenerů,ženou národy této země do podpory nesmyslné války sousedů.v a tak ohrožují mě, občana této země doslova na životě.
    Jimy napáchané škody jsou nevratná ,a my jejich voliči a oběti nyní platíme svoje mlčení a naivitu,strachen promluvit, tvrdým utahováním opasků ve prospěch toho nejodpornějšího xindlu,kdesi v zámoří z pýchou a nadšením z bobtnajících kont,ničícího tuto tem,tento kontinent,tento svět,

    PRAVDA A LÁSKA VYDĚSÍ,že.?

Napsat komentář: gogo Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*