D. TOLAR
Po dobytí Blízkého východu islámskými vojsky napsal anonymní autor knihu, ke které se lidé vraceli ještě stovky let po jejím napsání. Autor v knize píše, že islámská invaze je trest za lidskou prostopášnost a popisuje krutost tehdejší doby.
Útlý svazek, který se jmenuje „Apokalypsa Pseudo-Metodějova”, byl napsán na konci sedmého století. Zásadním způsobem ovlivnil středověkou křesťanskou eschatologii neboli nauku o posledních věcech člověka nebo přímo světa.
Knihu Apokalypsa napsal anonymní syrský mnich po dobytí Blízkého východu muslimskými vojsky. Byla rychle přeložena do řečtiny, latiny, ruštiny, arménštiny a dalších jazyků. Během několika desítek let se stala široce rozšířenou knihou v Evropě i na Blízkém východě. Na Apokalypsu navázali další autoři v 10. a 11. století, více než tři sta let po jejím vzniku.
Proč, Pane Bože, proč?
Vliv knihy Apokalypsa byl dalekosáhlý. Například ruští křesťané v ní hledali vysvětlení pro svůj krutý osud v době mongolské invaze do Evropy ve 13. století. Během invaze vyplenili Mongolové řadu měst včetně Kyjeva, čímž v podstatě ukončili existenci Kyjevské Rusi jako samostatné státní jednotky. Invaze měla dalekosáhlé následky pro dějiny východní Evropy včetně rozdělení východních Slovanů na Rusko, Ukrajinu a Bělorusko.
Knihu Apokalypsa si křesťané připomínali, když vojska osmanské říše dobyla v roce 1453 Konstantinopol, poslední baštu tisíce let trvající Římské říše, a město vyplenila.
Apokalypsa se snaží vysvětlit neblahý osud Blízkého východu po jeho dobytí následovníky proroka Mohameda. Noví muslimští vládci se snažili odstranit všechny veřejné symboly křesťanství a nahradit je islámskými symboly a budovami. Nejvýznačnější stavbou z té doby je svatyně Skalní dóm, kterou postavili v centru Chrámové hory v Jeruzalémě jako připomínku cesty proroka Mohameda na hranici sedmého nebe.
Útěcha v knize
Křesťané se v době útlaku uchýlili k literatuře. Nejvýznačnějším dílem je právě kniha Apokalypsa. Vysvětluje dobytí křesťanské říše jako boží trest za lidské hříchy. V knize se píše v kapitole 11:
Překlad, zkrácení, mezititulky autor.
„Jejich příchod bude trest bez slitování. Čtyři katastrofy přijdou s nimi na zem: smrt a destrukce, ruiny a bída. Přijdou ne proto, že je Pán Bůh miluje, a proto jim dá sílu dobýt zemi křesťanů, ale pro hříchy křesťanů a bezpráví, které přivedli na svět. Neboť nic podobného jejich hříchu se neobjevilo a neobjeví po řadu generací.”
Láska je láska
„Protože se muži oblékali do cizoložných a oplzlých ženských šatů a zdobili se jako ženy a stáli otevřeně v ulicích a na náměstích měst a měnili jejich přirozené užití na užívání, které je v rozporu s dobrými mravy, jak říká svatý apoštol. Ženy činily stejně tak jako muži.”
„Obdobně měl otec a syn a bratr a každý další člen příbuzenstva styk s jednou ženou. A stejně tak muži, kteří vynechali přirozenou roli ženy, ukájeli svůj chtíč mezi sebou; muž s mužem dělají to, co se nesluší a dostávají v sobě odměnu za svůj omyl.”
„A z tohoto důvodu je nyní Bůh dává do rukou barbarů, jež je uvedou do nečistoty a zápachu a jejich ženy budou poskvrněny zneuctěním.”
Tolik neznámý mnich v 7. století našeho letopočtu.
Kniha Apokalypsa je přesto optimistická, neboť k nauce o věcech posledních přidává ideu zjevení římského císaře spasitele, který navrátí zemi křesťanům.
V době, kdy to mělo údajně vzniknout, byla oblast blízkého východu plně křesťanská, mnišství bylo velice populární a mravnost až úzkoprse dodržována dle vzoru apoštola Pavla. Církev měla již vytvořenou a zažitou strukturu a hierarchii, většina herezí byla již potlačena, obyvatelstvo až na řídké výjimky helenizováno, všichni se domluvili řecky a byla na tu dobu slušná vzdělanost. Kvetla architektura a písemnictví. Líčené sexuální nestandardnosti byly nemyslitelné, protože zjevně odporovaly Bibli a sdílené křesťanské morálce. Na blízkém východě nikdy žádný temný středověk nepanoval, ale po invazi islámských fanatických barbarů se rovnou propadl zpět do starověku nejméně na sto let. Islamistiký fanatismus je nepřítel, kterého je třeba potírat všude, kde se objeví. Není to žádný boží trest, je to jen zlo a barbarství.
To vypadá,jako že je islám jako parazit nebo zlo považován už dlouhá staletí,nejen teď…