„Považujte tuto předžalobní výzvu za poslední možnost mimosoudního řešení sporu,“ napsal Český rozhlas (ČRo) našemu čtenáři a dožadoval se uhrazení 5180,- do 15 dnů od zaslání výzvy. Důvod? Neuhrazení koncesionářských poplatků. Ke koncesionářským poplatkům ČRo připojil i mastnou pokutu. To aby náš čtenář pro příště nezapomněl. Nezapomněl, okamžitě zaslal ČRo čestné prohlášení, že nevlastní rozhlasový přijímač, sumu uhradil a je rozkacen. Proč?
Za tři roky na koncesionářských poplatcích dlužil 1620,-, z toho plyne, že sankční pokutu ve výši 3560,- si ČRo přidal na přilepšenou. Kouzelný u této výzvy je konfrontační tón. Zaplať, uhraď, okamžitě, nebo ti začneme ztrpčovat život, pošleme na tebe exekutora, vyřídíme si to s tebou.
Jak by měl vypadat dopis od ČRo, kdybychom žili ve státě, kde se nemusí hned sahat po výhrůžkách a exekutorech? Dejme rozhlasu školení.
Dopis po půl roce nehrazení
„Ejhle, zdá se, že jsme se nějak nepotkali a Vy jste zapomněl hradit rozhlasové koncesionářské poplatky. Za půl roku to dělá 270,-. A kolik muziky my za takovou malou částku uděláme, to si můžete přijít poslechnout na všechny naše stanice… Prosíme, popřemýšlejte, jestli by nebylo oboustranně výhodné, kdybyste poplatek uhradil. Jeho hrazení je dané zákonem. My tak budeme moci pracovat na co nejkvalitnějším programu a nebudeme se u toho muset trápit tím, že bychom museli sáhnout k sankcím a nějak Vás trestat. Vždyť nic takového nikdo z nás nechce. S přáním krásných dnů i u poslechu našich stanic. Český rozhlas.“
No nebyl by to daleko příjemnější dopis z rozhlasu?
Dopis po roce nehrazení
„Je to nemilé. Před půl rokem jsme si psali poprvé. Asi máte moc práce, tak jste na náš apel k uhrazení rozhlasových poplatků nereagoval. Nevadí, svět se kvůli tomu nezhroutí, přesto Vás musíme upozornit, že poplatek je daný zákonem a my bez něho nebudeme moci tvořit a podporovat českou kulturu a informovat posluchače o žhavých novinkách na poli politiky, kultury i zábavy. To všechno pro Vás děláme jen za 45,- měsíčně. Teď už nám dlužná částka dělá 540,-. Prosím, netrapme se navzájem. Pokud byste i tak zapomněl uhradit, budeme muset příště sáhnout k sankční pokutě. A to bychom skutečně neradi. My Vás nechceme trestat, ale těšit naší činností.“
V podobném duchu by mohly následovat během dalších dvou roků další čtyři dopisy. Co přijde místo toho? Dovolím si citovat z dopisu, který přišel našemu čtenáři. Jeho identitu redakce zná, on sám ovšem nechce být kvůli takové věci proprán jmenovitě médii. Pochopitelně.
„Zasíláme Vám předžalobní výzvu k úhradě dlužné částky rozhlasového poplatku,“ napsal rozhlas. Bez pozdravu. Následuje dlužná částka, není rozepsaná, příjemce zprávy tedy netuší, co jsou dlužné poplatky a co pokuta. „Vyzýváme Vás k uhrazení dluhu nejpozději do 15. 9. 2022. Považujte tuto předžalobní výzvu za poslední možnost mimosoudního řešení sporu.“ Následuje upozornění, že adresát se neuhrazením vystavuje riziku vymáhání. Termín úhrady 15 dní, pak následuje předání vymáhací službě, exekutorům.
Náš čtenář, který obdržel zmíněný dopis, je podnikatel, zaměstnává několik lidí, jeho podnikání živí jejich rodiny, jsou na něm závislí. Pokud by byl v době zaslání dopisu v nemocnici a neměl přístup k datové schránce, může se stát ČRo svým arogantním a bezcitným přístupem původcem katastrofy. Proč? Jak píše náš čtenář, cituji: „Když nezaplatím, dojde k zablokování mého účtu u banky, číslo firemního účtu je nahlášeno na Finanční úřad, banka automaticky blokuje i firemní kontokorent – stane se fakticky to, že firma není schopna hradit cokoliv ze svého účtu (nájmy, půjčky, hypotéky). Toto může mít velice zásadní dopad, jistě znáte zápisy do rejstříku neplatičů… V dnešní napjaté době, kdy jsou vztahy výrobce – prodejce velice komplikované, může tato zdánlivá kravinka znamenat celkem problém. A kvůli komu?“
A o tom to celé je. ČRo si neuvědomuje, že svým hloupým způsobem komunikace může být příčinou katastrofy. Komunikuje jako byrokratický buran, kterému je ukradené, jaké budou důsledky jeho konání. Může se podnikatel dostat do problémů? A co je nám po tom? Jeho boj. Přičemž náš čtenář jen zapomněl vyplnit čestné prohlášení, že nevlastní rozhlasový přijímač a služeb ČRo nevyužívá. Jakmile dopis dostal, se skřípěním zubů částku okamžitě uhradil a čestné prohlášení vyplnil.
Já nevím, je mezilidská slušnost v rozhlasu snad tabu? Učil se Ing. Martin Vojslavský, ředitel ekonomického oddělení rozhlasu, který byl pod výzvou našemu čtenáři podepsaný, komunikaci někde v pasťáku mezi mladistvými delikventy? Nuž na krk a pekelně děsivý výraz k tomu? Takhle se přece nemluví s lidmi, pane Vojslavský, takhle se mluví se sprostými obviněnými. A kulturu, kterou se Český rozhlas zabývá, tu by měl prosazovat i u komunikace se svými posluchači (i neposluchači). Styďte se, pane Vojslavský. Chováte se jako ta hyena. Bez citu. Bez empatie. Bez kouska lidského v sobě. To vyděsí.
Buďte první kdo přidá komentář