Model předplatného: Jak mění „subscription model” chování spotřebitelů?




Sdílet článek:

S předplatným se můžete v současné době setkat téměř na každém rohu. Nabízejí jej velké streamovací platformy nebo – v některých akcích, jako je třeba VIP program – také platformy typu online casino v Česku a nakonec i e-shopy či velcí obchodníci. Z čeho však vznikl a proč je v současné době v rámci obchodníků a společností tak populární?

Co je subscription model?

Takzvaný subscription model, tedy model předplatného, tu s námi již desítky let existuje – vzpomeňme si například na předplatné časopisů, kdy jste každý měsíc obdrželi nové vydání. V nedávných letech se však tento model přesunul také na platformy, jako je například Netflix, Spotify nebo Adobe Creative Cloud, nebo na e-shopy či do kurýrních aplikací, které v rámci něj nabízejí prémiové služby.

Proč je ale firmy tak milují? Je to zejména z důvodu, že díky němu mají jasnou a přehlednou představu o budoucích ziscích. Jednoduše jim stačí znát počet aktivních předplatitelů a období, na jaké mají jejich službu předplacenou, a budou znát také odhad jejich budoucích zisků. To dává firmám značnou stabilitu.

Čím je tento model unikátní, je také to, že zvyšuje loajálnost zákazníka. A to je v konečném důsledku levnější než jeho získání. Model předplatného tak zvyšuje loajalitu zákazníků. Vzhledem k tomu, jak funguje, mohou firmy také lépe plánovat výrobu svých produktů a distribuci v příštích měsících či letech.

Proč může být předplatné výhodné pro zákazníky?

Nejsou to jen firmy, které předplatné mají v oblibě, ale mnohdy také samotní zákazníci. Díky jedné měsíční platbě, kterou mají často také automatizovanou, nemusejí přemýšlet tolik nad samotným nákupem – jednoduše produkt nebo službu obdrží automaticky bez nutnosti přemýšlet, co neustále kupovat.

Kromě toho také mnoho zákazníků dá tomuto modelu přednost vzhledem k tomu, že měsíční platba vypadá lépe, než případná jednorázová koupě produktu. Stejnou službu by si tak za například 2 000 Kč nekoupili, ale pokud mají možnost ji nakoupit za 100 Kč měsíčně, mohou dát přednost právě tomu.

U obsahu a služeb může mít svůj vliv také FOMO efekt, který lze vyjádřit frází „pokud něco nemám, o něco přijdu”. Toto platí zejména u služeb a obsahových platforem.

Mnoho lidí následuje také filozofii s označením „vlastnit méně, užívat více”. To znamená, že si přejí využívat služeb a produktů, ale fyzicky je nevlastnit. Typickým příkladem může být například leasing nebo půjčka auta – se samotnou koupí a následným udržováním může být spojeno mnoho starostí i nákladů, takže nakonec vyjde lépe si jej jednoduše zapůjčit. Sice tak automobil nebude jejich, ale budou moci využívat všeho, co nabízí (rychlejší doprava, pohodlí, praktičnost apod.).

Závěr

Model předplatného výrazně mění celé trhy. I když v sobě obsahuje psychologické prvky, které tak dělají danou službu nebo produkt levnější a přístupnější, zákazníci jej mají v oblibě díky praktičnosti a jednoduchosti, jak si mohou pro sebe danou službu pořídit. Je tak výhodný jak pro firmy, které tam mají jasnější představu o svých budoucích ziscích, tak i zákazníky, kteří budou moci pohodlně využívat služeb, jež si předplácejí.

Klíčem do budoucna pak bude pravděpodobně nalézt rovnováhu mezi tím, za co zákazník v rámci předplatného platí, jaké výhody to pro něho má a jaká je skutečná hodnota této služby či produktu.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

2 Comments

  1. Nikdy jsem žádné předplatné nevyužívala a ani využívat nebudu – proč platit předem za něco, o čem vůbec netuším, že to budu moci využít? Pokud něco v danou chvíli potřebuji, tedy si to koupím, když to nepotřebuji, nechám tak. Líbí se mi článek v časopisu, zaujme mě, tedy si koupím tento jeden časopis. Proč si předplácet na půl roku něco, co mě nakonec třeba ani nebude zajímat, nebo nebudu mít čas to číst? Kvalita bývá velmi, velmi nevyvážená…Mít předplaceno cokoli nutí člověka využívat to až nad rámec skutečné potřeby (když už za to zaplatil). A ztrácí tím často drahocenný čas, který mohl využít lépe.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*