Prodeje elektromobilů v Německu se drasticky propadají a bude ještě hůř, dosavadní čísla neříkají celou pravdu




Sdílet článek:

PETR MILER

Vyplývá to z průzkumu německého sdružení automobilového průmyslu, který byl proveden mezi 348 dealery v zemi. Až ten ukazuje, jak dramaticky se propadl počet objednávek, které se do reálných prodejů teprve propíšou. Nejvíc prosperují benziny a diesely.

Hodnocení toho, jak se vyvíjí prodeje elektrických aut, se bude lišit podle toho, koho se zeptáte a na jaký trh se zaměříte. Jedno je ale jisté – reálný odbyt elektromobilů zůstává daleko za očekáváními těch, kteří s nimi spojili svou budoucnost. Výčet firem, které už přehodnotily své smělé elektrické plány, by dal na menší knihu, ostatně třeba kolegové z Jalopniku mu věnovali dokonce vlastní článek. A došli k seznamu 10 automobilek.

To je velmi výmluvný odraz reality, která se přesto někde nezdá být tak zlá, třeba u nás se podle dat SDA zvýšil tržní podíl těchto aut meziročně z 2,6 na 3,5 %. Je to skok z ničeho na nic, zvlášť s přihlédnutím k tomu, kolik let nás automobilky zásobují bombastickými zprávami o tom, co za nové „auto budoucnosti” vymyslely, a jak zarputile dělají první poslední, aby každá bašta kritického přístupu k věci skončila v plamenech. Ale růst to je.

Co růst rozhodně nepředstavuje, je vývoj v Německu. Tam už se nějakou chvíli prodeje elektromobilů hroutí měsíc od měsíce mj. kvůli tomu, že jim byla sebrána jedna špetka z komplexního balíku dotací, tedy umělé snižování kupní ceny pro koncové zákazníky. Mnozí čekali, že se situace brzy srovná a prodeje elektrických aut zamíří zase vzhůru – však jsou skvělá, nejlepší, výborně použitelná, levná, dlouho vydrží, no vážně, všichni to říkají. Ale nějak se to neděje. A jak nyní informuje rozsáhlý výzkum Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe, německé asociace automobilového průmyslu, situace je ve skutečnosti ještě horší, než se z prodejních čísel zdá.

Možná si říkáte, že teď trochu přeháníme, ale poptávka po elektromobilech v Německu vážně dál padá volným pádem. Podle KFZ-Gewerbe se objednávky čistě elektrických aut ze strany soukromých zákazníků v první polovině letoška propadly o 47 % (!) ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. S plug-in hybridy je to podobné (-37 %) a nedělejte si iluze, že to firemní zákazníci zachrání. Poklesy jsou mírnější (-41 % resp. -33 %), pořád jsou ale velmi dramatické. Vítězové? Benzin a nafta. Zájem o tyto vozy stoup mezi soukromými kupci o 24 % a mezi firemními o 20 %.

Podle KFZ-Gewerbe situace s objednávkami pro elektrifikovaná auta „vypadá bezútěšně” – to jsou slova této asociace, ne naše. Právě tato data totiž ukazují, kam se budou vyvíjet prodeje v dalších měsících, kdy tyto objednávky budou realizovány. Není to tedy tak, že by se situace obracela k lepšímu, dál se mění k horšímu, a to poměrně dramaticky. Poklesy počtu objednávek jsou zhruba dvojnásobné oproti dosavadnímu poklesu trhu. Něco samozřejmě mohou napravit prodeje zlevněných skladových aut, i tak ale zmíněná data jasně ukazují, kam se trh reálně vyvíjí.

Popsaný stav vyplývá z průzkumu, který pro KFZ-Gewerbe realizovala ZDK a který byl proveden mezi 348 prodejci aut mezi 14. červnem do 2. červencem 2024. Jde tedy o velmi široce pojatá a aktuální data. Ani vyhlídky do vzdálenější budoucnosti navíc nejsou pozitivní. Subjektivně očekávanou situaci s objednávkami za celý rok 2024 ve srovnání s rokem předchozím hodnotí u soukromých osob negativně 91 % respondentů – (63 % jako „velmi špatnou“, 28 % jako „špatnou“). A u plug-in hybridů situace není o mnoho lepší, s celkem 79 % negativní zpětné vazby (44 % „velmi špatná“, 35 % „špatná“).

Naopak opatrný optimismus je zřejmý v případě očekávání spojených s objednávkami vozidel s konvenčními pohony. V segmentu soukromých zákazníků očekává 7 % dotázaných prodejců automobilů „velmi dobrý“ a 32 % „dobrý“ vývoj objednávek u dieselových a benzínových vozidel ve srovnání do předchozího roku. Minimálně 38 % vidí situaci jako „neutrální“.

Výzkum byl ale ještě širší a dále se zajímal o to, jak by mělo být využité současné vysoké zdanění emisí CO2, které aktuálně míří na podporu oněch obtížně prodejných aut. Nejvíc respondentů se v tomto případě vyslovilo pro použití pro rozjezd syntetických paliv (38 %), což je též pozoruhodné vzhledem k tomu, jak malé pozornosti se toto řešení dostává. Šéf ZDK Arne Joswig k tomu proto dodává: „Potřebujeme další výrazný pokrok v otázce infrastruktury nabíjení a předpokládáme, že nové vozy se spalovacími motory budou moci být registrovány i po roce 2035, pokud budou poháněna klimaticky neutrálními e-palivy. Nově zvolená předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nedávno vyslala tento signál. V silničním provozu nesmí být jen jedna cesta.” Dum spiro spero, chce se dodat, s „vysíláním signálů” ostatně máme své zkušenosti…

 

 Petr Miler

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (15 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*