MICHAEL SVATOŠ
(1) Úvod
Putin před pár dny spustil první kroky masivního úderu proti EU. Jeho podstatou je totálně zdiskreditovat Green Deal, a nabídnout evropským voličům jeho pragmatické a ekonomicky výhodné nahrazení spoluprací s Ruskem. Jak známe Putina, svůj plán propočítal, připravil i načasoval do nejmenších podrobností. Vysvětlení plánu a jeho rozbor zabere určitě víc, než jednu analýzu. Díly budou označovány Plán BOTAS. (Nemá nic společného s českou značkou sportovních bot.)
Putinův plán BOTAS není vojenská operace. Aspoň zatím. Jde o vlivovou operaci, která hodlá ve prospěch Ruska důsledně využít všech současných evropských slabin. Velmi trefně na víkendové konferenci Globsec celou současnou evropskou situaci, kterou Putin hodlá využít, popsal bývalý český premiér a někdejší vůdce ODS Topolánek, když přiznal, že Východní EU nerozumí západním liberálním novinkám, Západní EU nerozumí východním obavám z Ruska, a všichni občané celé EU “mají blbou náladu kvůli ekonomickým neúspěchům posledních let”. Topolánek, podle Klause “vyprázdněný a falešný“, který vypustil kmotry ODS, aby sobeckým uplatňováním politické moci ve svůj prospěch potopili celou českou ekonomickou budoucnost, si teď stěžuje, na důsledky své vlastní politiky. A jako typický představitel politiků, kteří v posledních dekádách potopili ekonomickou budoucnost různých evropských národů, se nyní dovolává “obav z Ruska”. To mu ovšem proti Putinovi, který umí využívat každé skulinky, aby do ní strčil svůj prst a využil ji ve prospěch Ruska, nepomůže. Realita evropské ekonomiky je totiž kvůli všem těmto neschopným, sobeckým, kmotrovským, vyprázdněným, falešným, a asociálním politikům, kteří v Evropě poslední léta hospodařili, děsivá.
V Německu roste vztek, jak s nepřizpůsobivými imigranty, tak s neutěšenou ekonomickou situací. Tino Chrupalla, jeden z vůdců nyní přesvědčivě vítězící AfD, ve stejný den, kdy politici, které už takřka nikdo nevolí, rokovali na seanci Globsec v Praze, jak rozpoutat válku civilizací s Ruskem a Čínou, udeřil na velkém shromáždění příznivců změny německé politiky. (Video zde.) A nazval 30 miliard EUR, které Německo utrácí za zbraně pro Ukrajinu šílenstvím. A požadoval okamžitý návrat k levné energetice založené na uhlí, uranu, a levné ruské ropě a plynu. Vyhození Nord Stream Ukrajinci do vzduchu nazval útokem na Německo. A požadoval náhradu škod!
Strana AfD, dosud dominantní ve východním Německu, nyní dostala do rukou zbraň těžkého kalibru, aby pronikla i na západ Německa. Koncern VW ještě loni na podzim veřejně v německých médiích osočoval AfD, že její volání po odchodu z EU, popírání klimatických změn a využívání ekonomických obav občanů k útokům proti zelené transformaci, jsou zásadně v rozporu s hodnotami a základními zájmy koncernu VW. Tato loňská strategie vedení koncernu VW se teď stala vodou na mlýn AfD. Koncern VW ihned po klíčových volbách v Sasku a Durynsku, (jak typické), oznámil masové propouštění nevídané v poválečných dějinách Německa od Velké hospodářské krize. 100 tisíc zaměstnanců koncernu má ztratit tzv. doživotní jistotu zaměstnání, a desetitisíce jich mají přijít o práci. Mají se zavírat celé továrny. Německo je šokováno, a jak AfD (zde), tak CDU/CSU (zde) vydaly včera doslova patetické výzvy “proti zbídačování kvalifikovaných dělníků” šílenou politikou “bonusů pro milionáře, aby si kupovali elektromobily”. Výzvy za návrat k levným energiím, k politice podpory technického výzkumu, a nízkých daní, (stop nesmyslným poplatkům Green Deal!). A požadují okamžitou změnu politiky německé vlády! Po oznámení úplného kolapsu konkurenceschopnosti koncernu VW je všem Němcům, kteří jako národ skvěle žili z vyspělého průmyslu, definitivně jasné, že další na řadě budou dodavatelé a další navázané firmy, a potom se ekonomicky zhroutí hospodští, účetní, advokáti, herci, lékaři, a farmáři. Kolaps Německa způsobený drahými energiemi, podporou Ukrajiny, imigrací, platbami neziskovým organizacím a šílenou sebevražednou politikou Green Deal, rychle překreslí mapu politických preferencí Němců. A současně s tím, už týden, nabízí Putin první líbivé řešení – BOTAS.
Konference Globsec v Praze nebyla nadarmo přehlídkou několika málo druhořadých politiků. Všichni významní evropští politici jsou vystrašení děsivým vibrováním evropské ekonomiky, a už se raději chystají přehodit výhybky proti Green Deal, i proti dosavadní míře mnohamiliardové podpory Ukrajiny. Už 22. února 2024 jsme v MAP 1919 tento stále sílící trend euroamerické politiky analyzovali, když jsme vysvětlovali, proč Washington zablokoval kandidaturu Borise Johnsona, Ursuly vdL, Dánky Mette Fredricsson, i Estonky Kaje Kallas, na generálního tajemníka NATO. Byli totiž příliš protiruští. A proč vyhrál “teflonový Holanďan” Marc Rutte. Mikuláš Dzurinda, další účastník pražské seance Globsec, na ní tvrdil, že Slováci a Středoevropané zpyšněli, protože (slušnou životní úroveň) získali v posledních letech příliš rychle, a proto odmítají “reformátorské politiky”. A aby svá slova podtrhl, vzpomínal, jak v roce 1998, když objížděl východoslovenské vesnice při své volební kampani, byly ve vesnici k vidění dvě, tři auta, kdežto dnes tam jsou dvě u každého stavení. Nevím sice kolik aut bylo ve východoslovenské vesnici v roce 1998, ale vím, že v roce 2007, rok po konci vlády Dzurindy, kterého Slováci smetli a vyměnili za Fica, když jsem byl v zimě v lázních Piešťany, a potom v Trenčianských Teplicích, tak nás s manželkou šokovalo, že obě města byla takřka prázdná, v bytech v panelácích se večer nesvítilo, a velká část obyvatel, hlavně mužů, nežila ve městě. A přes den to byla města dvou kategorií žen. Žen s dětmi. A žen ve věku důchodkyň. A zároveň jsem tehdy pochopil, proč byla tenkrát plzeňská Borská pole plná Slováků a Slovenek, kteří představovali nejméně polovinu tehdejších dělníků. A stejně jak Slováci smetli Dzurindu pro jeho asociální politiku, které je vyháněla z vlasti, tak nyní Němci i další národy EU smetou další Dzurindy, kteří válečným běsněním, ekonomickým šílenstvím, Green Deal a dalšími novými Bruselismy, zničili jejich pracovní místa. Tím spíš, že za prací už nebudou mít kam emigrovat, jako tenkrát Slováci. Představte si Němce, Francouze, a Italy jak imigrují za prací do Alžírska, Turecka nebo Egypta. Zbývá jim jedině Rusko, protože jen tam budou vítáni. A to je natolik potrhlá představa, že je jasné, že lidé raději k emigraci donutí ty politiky, kteří to všechno zpackali.
(2) Brusel chystá novou masivní imigraci do EU? Kdo to všechno bude platit, když už teď mají lidé prázdné peněženky.
Bruselské plány jsou naprosto nezaplatitelné. Putin to ví, a tak nachystal pro Evropany řešení. Něž se k němu dostaneme, zbývá nám rozebrat, proti jakým pošetilým plánům Putin vlastně míří.
V celém českém stavebnictví pracovalo v roce 2023 celkem 406 000 zaměstnanců, z nichž 71 tisíc byli cizinci, a polovina z nich pocházela ze zemí mimo EU. V celém německém stavebnictví pracovalo jen 927 000 zaměstnanců, (viz str. 20 zde), a ti nějakou záhadou postavili mnohem více bytů! Němci postavili v roce 2023 celkem 257 200 bytů, kdežto Češi jen 38 082! Ponechme tuto záhadu, záhadou a pojďme dál.
Podle nařízení Bruselu musí být v celé EU do roku 2033 každý dům a byt uveden do souladu s přísnými energetickými požadavky Green Deal. A to pro Německo, aby nařízení splnilo, znamená nutnost zvýšit počet zaměstnanců ve stavebnictví celkem o 1 milion pracovníků, a jen do přestaveb bytů a domů investovat 54 až 85 bilionů korun. V Německu bude třeba přestavět 50 až 80 % ze všech 43 milionů domů a bytů, každý průměrně za 2.5 milionu CZK. Protože čísla pro ČR budou v poměru obdobná, mohou se Češi těšit, aby byl Fialou Green Deal splněn, bude se muset počet zaměstnanců v našem stavebnictví také zdvojnásobit, a 50 až 80% Čechů bude muset navíc šáhnout do svých kapes, a vyndat z nich 2 miliony korun, aby jejich byt nebo dům dostál novým požadavkům Brusel Green Deal. Kde však Fiala vezme dvakrát tolik stavebníků, aby byl splněn Green Deal? Už teď si skoro každá firma v ČR, nejen ve stavebnictví ztěžuje, že nejsou lidi!
Jen dodatečné německé náklady na splnění nařízení Green Deal o energetické náročnosti bytů a domů budou do roku 2033 představovat 5.2 až 8.3% celého německého HDP! Němci, aby nařízení Green Deal o bytech splnili, už připravují masivní dotace hypoték a půjčky!
Německá dotovaná státní půjčka se splatností 35 let na nákup a rekonstrukci bytu staršího nejméně 5 let má maximální výši 3.7 milionu korun a pevnou úrokovou sazbu 1.68% (!) na 10 let. Krom toho je k hypotéce poskytován státní bonus na její splácení ve výši až 1.675 milionu CZK, které stát zaplatí za Vás! V Německu se nyní průměrný byt prodává za 84 000 CZK na m2, a dům za 65 250 CZK za m2! V ČR byty v tisících aktuálně v Praze za 133, v Brně za 113, v Ostravě za 54, v za Ústí 36, a zbytek zde.
Krom dotovaných hypoték se v Německu nyní poskytuje daňová sleva majitelům, kteří si svůj starý dům nebo byt zateplí a energeticky zrekonstruují, dle nařízení Green Deal. Výše slevy je 20% všech nákladů na rekonstrukci, maximálně však 1 milion korun. Daňová sleva se uplatňuje z daně fyzické osoby, a po dobu tří let. Manželé nebo partneři mohou daňovou slevu uplatnit samostatně. Podle německých médií, všude v Německu s výjimkou Berlína ceny starších nemovitostí, které nesplňují nařízení Green Deal prudce klesají až o 10% ve velkých městech, a o 50% ve venkovských oblastech. Prakticky každá nemovitost starší 10 let nesplňuje nařízení.
Zatímco Němci nyní chystají masivní podpory na přestavby a rekonstrukce bytů, a snižují podporu Ukrajině, aby aspoň nějak splnili nařízení Green Deal. V Česku raději o víkendu snili Fiala i Lipavský o válce civilizací. Na jejich válečnou konferenci Globsec nikdo významný nepřijel. Dánská premiérka Mette Frederiksen, hlavní hvězda seance, je už nějakou dobu známá, že si do budoucna shání nějaký nový politický job. Před rokem se ucházela o funkci šéfky NATO, leč Washington ji pro příliš protiruské postoje vetoval, a prosadil místo ní teflonového Marka Rutte. Ten umí vždy rychle přehodit výhybky, a ještě před pár lety byl starý přítel moskevského Gosudara i ruské energetické politiky. Usrula vdL se nepočítá, ta ráda navštíví každou akci, kde se může zviditelnit.
Fiala i Česko tak, díky své pošetilé protilidové politice, představují jeden z hlavních cílů Putinovi operace BOTAS, protože krach německé ekonomiky, bude mít v Česku nejděsivější dopady. Už teď, Fiala financuje každý svůj český rozpočet nejméně 250 miliardami půjček, a co teprve, až Němci přestanou odebírat součástky z českých montoven, a Západoevropané nebudou mít peníze na nákup Škodovek?
Podle šéfů ukrajinských oceláren Zinchenka a Langobarda představuje cena elektřiny 25% vší ceny ocele a železa. A při současné její letní ceně na Ukrajině (od Fica) 2800 CZK za 1 MWh ztratili Ukrajinci schopnost vyvážet ocel i železo do Evropy i jinam. Nemohou tak konkurovat ani Němcům s cenou 1675 CZK, ani Francouzům s cenou 875 CZK za MWh. A Ukrajinci budou muset hutě zavřít, i když je Putin raketami nerozstřílí. Jenže na německé i další evropské hutě a další průmyslové podniky nachystal Brusel další past. Velkoodběratelé elektřiny, hutě, rafinerie a další průmyslové podniky měli dosud mnohem nižší cenu elektřiny něž občané a malopodnikatelé. S tím má být konec, protože toto zvýhodnění velkoodběratelů elektřiny ničí byznys solárních a větrných baronů, kteří nevyrábějí v noci, nebo pravidelně. Proto má být tato sleva velkoodběratelům zrušena. A navíc, jak občané, tak maloodběratelé, tak velkoodběratelé mají nově platit v ceně elektřiny další (+20%) tučné poplatky za distribuci elektřiny, protože je ta ně třeba kvůli solárníkům a větrníkům vybudovat úplně nové rozvody elektřiny. A to prosím evropská ocel je už teď cenově čínské nekonkurenceschopná!
Další ránu nedávno zasadil Brusel španělské automobilce SEAT (koncern VW). Brusel vypálil cla na čínská auta dovážená do Evropy, a tím vypálil clo ve výši 21.3% i na z Číny do Evropy dovážený model Cupra Tavascan. Ten tak bude bude v EU neprodejný, a nastane šokující situace. Cupra Tavascan je elektromobil vyráběný koncernem VW v Číně pod značkou SEAT, a jeho dovozy a následné prodeje se podle pravidel EU počítají značce SEAT do povoleného limitu CO2 v Evropě vyráběných Seatů. Španělský SEAT jakmile nebude schopen do celkové počtu v Evropě vyráběných aut započítat z Číny dovážené a v Evropě prodávaní electro Cupry, bude muset dramaticky omezit výrobu klasických Seatů se spalovacími motory ve Španělsku a propustit své zaměstnance. Tím se začne hroutit další evropská ekonomika. A z příkladu vlády Dzurindy, kdy Slováci museli emigrovat za prací, je krásně vidět, že když se české a slovenské textilky a další továrny hroutili kvůli dovozu čínské produkce, Západoevropanům to nijak nevadilo, ale teď piští a kvičí, když je potkává to samé, a zásluhou jejich milovaného Bruselu.
Pokračování zítra, dál jsem se nedostal, protože jsem včera natočil s Ivanem Kratochvílem na TV Bureš avizovaný pořad o zvláštnostech ruských vojáků nazvaný “Šílení Ivani”. Pořad najdete zde. Následují ještě technické odkazy a zdůvodnění, některých propočtů s odkazy na zdroje. Omlouvám se za délku analýzy, ale je třeba důkladně vysvětlit, kam Putin míří, a jak mu Brusel krásně nahrává. Za případné chyby se omlouvám, jel jsem po skončení pořadu na YT jako motorová myš, abych stihnul napsat 1. část. Bude rád, když mi k ní napíšete nějaké maily na kpv0249@gmail.com.
V Německu je asi 43 milionů bytů a domů. Z nich je 50 až 80% podle vládních odhadů v nižším energetické klasifikaci než D, tedy (E, F, G a H), a musí být podle nařízení Green Deal do roku 2033 zmodernizovány aspoň na stupeň D. Náklady na renovaci jednoho průměrného bytu se odhadují na nejméně 100 000 EUR, (2.5 milionu CZK). Za příštích 9 let tak musí být do Německého bytového fondu investováno 2.15 až 3.44 bilionů EUR, (54 až 85 bilionů CZK). Výkon celé německé ekonomiky se pro letošní rok odhaduje na 4.59 bilionu EUR, (115 bilionů CZK, HDP ČR je aktuálně okolo 8 bilionu CZK). Rozpočítáme-li náklady na nařízenou rekonstrukci německých bytů na 9 let, vyjde nám roční suma nutná a jejich rekonstrukci mezi 239 až 382 miliardami EUR. A to představuje roční nutné výdaje ve výši mezi 5.2% až 8.3% HDP. Podíl veškerého německého stavebnictví na HDP Německa však v roce 2022 činil 5.8%, (souhrn všech dopravních, průmyslových, infrastrukturních a soukromých staveb). V roce 2022 pracovalo v německém stavebnictví 927 000 zaměstnanců. Aby se tedy mohl jeho výkon v příštích letech nejméně zdvojnásobit, bylo by třeba zaměstnat další 1 milion stavebníků, a to je bez masivní imigrace nemožné!!!! Ze všech čísel je každému jasné, že nařízení Green Deal na přestavbu bytů v celé EU představuje absolutní ekonomický nesmysl.
Tak tohle jsou vskutku velmi mokré sny.
Rusko zase vyhraje, o tom žádná.
Bezpochyby máte pravdu. A ubozí ožebračení Evropani budou do toho asijského ráje na zemi utíkat po milionech.