Kdo by byl rád za to, že dnes musí platit o polovinu víc za úplně stejnou věc, která se dala ještě před pár měsíci zásadně levněji? Asi nikdo. Lidé se s tím vypořádávají lecjak a statistiky ukazují, že v „řešeních” zachází do stále větší krajnosti.
Prakticky od konce února je jedním ze stěžejních témat, jimiž se lidé zabývají od rána do večera, cena pohonných hmot. Nejde jen o naši vlastní dopravu – jelikož se prakticky veškeré zboží přepravuje do obchodů po silnici, mají ceny paliva vliv i na ceny veškerého zboží. A jelikož momentálně tu máme rekordní sumy jak v případě benzinu (47,69 Kč/l), tak i motorové nafty (46,94 Kč/l), nelze zkrátka se zlevňováním v supermarketech počítat. Dle expertů naopak situace bude ještě horší, zvláště pokud se Evropa skutečně rozhodně odříznout od ruské ropy.
Problémy nicméně nejsou spojené pouze se starým kontinentem, cena ropy je v podstatě globální záležitost, a tak na růst cen pohonných hmot došlo i ve Spojených státech. A jakkoli průměrných 5,016 dolaru (cca 119,20 Kč) za galon (3,78 litru) z českého úhlu pohledu nepůsobí nikterak drasticky (asi 31,10 Kč za litr), je třeba zmínit, že loni touto dobou šlo o částky nižší o 50 procent. Navíc většina Američanů nejezdí s vozy, které pohání prťavé čtyřválce a tříválce, místo toho tu máme jako standard šestiválce a osmiválce, které bývají žíznivější.
Díky tomu v mnoha státech USA dochází na opravdu kuriózní situace, které souvisí s dlouhodobými návyky motoristů. Stejně jako se v Česku s oblibou tankuje za pětistovku či tisícovku, pak v USA jde o 20 nebo 50 USD, tedy o zhruba 480 a 1 200 korun. Ve druhém případě za to dříve byla plná nádrž, dnes však nemusí jít ani o polovinu. V případě nižší sumy je pak akční rádius ještě menší. Lidé ale buď zůstávají v zajetí svých předchozích zvyků, nebo se snaží vypořádat se skromnějším nákupem paliva vypořádat úspornější jízdou, tak jako tak se jim ale stále častěji stává jedno – nedojíždí do cíle a zůstávají bez paliva stát u kraje silnice.
Americká automobilová asociace (AAA) zveřejnila statistiku, podle níž se počet odtahů v Michiganu se za posledních 12 měsíců zvednul o 60 procent právě kvůli výše zmíněnému. A mluvčí AAA Mark Schieldrop dodal, že podobně se situace vyvíjí i jinde. Liší se nicméně jen míra růstu, třeba ve Virginii jde pouze o 10 procent. Všeobecně pak lze počítat s 25procentním nárůstem, přičemž vyšší míra odtahů je jen jednou částí problému. S „vyšťavenými“ či odstavenými dopravními prostředky totiž začíná narůstat i nehodovost.
Policejní komisař William Dwyer v tomto ohledu poukazuje na nedávný případ motorkáře, který zemřel při havárii, když svůj stroj bez paliva tlačil po silnici. Stojící či pomalu se pohybující objekt je na silnici vždy zdrojem nových problémů. A v tomto případě jich přibývá opravdu razantně. Jak z toho ven, je otázkou, na lepší časy v tomto ohledu se pořád zdaleka neblýská.
Be the first to comment