LIBOR ČÍHAL
Na ruském infoserveru Politconservatism publikovali rozhovor hlavního intelektuála německé pravice Gotze Kubitschka s redaktorem serveru. O Kubitschkovi v Německu toho už psali hodně, ale vesměs nic pravdivého, Kubitschek má velký vliv na formování politiky německé opozice AfD. Dnešní epocha je charakterizována rozpadem všeho, rozrušením sociálních vazeb a instancí. V dobovém pohledu na člověka a lidstvo figuruje pouze individuum, neexistuje národ, rodina, společnost a neexistují vztahy, Bůh se v těchto představách vůbec nevyskytuje. Tendence k rozpadu jsou patrny ve všech společenských sférách. Jakou vizi člověka má německá pravice? Pro lidský život jsou nezbytné kategorie jako lid a národ a navíc existuje Bůh, něco víc než je schopen vytvořit samotný člověk.
Žijeme v epoše inter-regnum, staré standardy zmizely a nové, nezbytné k životu člověka neexistují. Jaké nové formy vzniknou a co je možné od nich očekávat? Protivník a tím se rozumí přítomnost (moderna), nazírají na tradiční instance jako na něco, co bere člověku svobodu. Ovšem všechno co nám bere abstraktní svobodu, jako jsou zákony, armáda, školní systém, rodina, tradice, systém zákazů apod., umožňuje společnosti, aby normálně existovala a rozvíjela se. Tyto instance ovšem nezabezpečují konkrétní svobodu. Policie nám do jistého stupně omezuje svobodu, ale současně nám ji garantuje.
Nevíme jak bude vypadat příští pořádek, může to být systém s malou elitní vrstvou v čele kontrolující vše a vládnoucí všem. Smartphone je dnes silnější než jakýkoliv ideál. Lidstvo došlo ke kulturnímu zlomu a nic už nemůže být jako dřív. Instance už nebudou dlouho existovat též z energetických důvodů, člověk má k dispozici daleko víc energie než kdykoliv předtím. V roce 1940 byl rolník tím, čím byl tisíc let před Kristem. A najednou exploatací ropy a jiných zdrojů se svět radikálně změnil. Tento příliv energie je důvodem rozpadu všeho, protože každý dnes může experimentovat se všemi možnými nesmyslnými idejemi a přežije to. Všechno je možno rychle odvrhnout a začít nanovo. Dřív byla nutná pospolitost lidí, aby člověk přežil, dnes dík gigantickému množství energie mohou existovat sebenesmyslnější životní formy, můžete si dovolit dva byty a děti někam poslat. Viditelně to rozrušuje vazby, Gehlen tvrdil, že návrat není možný. Asketismus se může uplatnit jen v úzkém kruhu lidí, ale většina je zde šťastná, teď teprve mohou žít. Mohu všechno zastavit, zrušit a začít za rok, je dost peněz a energie.
Principiálně se nic nového neobjevuje. V Německu od války jsou elity přesvědčeny, že národ se tak provinil, že by bylo lepší, kdyby zmizel z povrchu země, národ si to nemyslí. Morální krach nastal v 1945 a posledních dvacet let kulminoval. Až na tuto ideovou konstrukci jsou problémy evropských národů podobné. V epoše tak závratného technologického rozvoje jako je naše, je velkým problémem bez Boha vůbec dojít k nějakým standardům, je-li to vůbec možné. V této otázce platí v jakémsi smyslu situační myšlení, člověk si říká, že je lépe umřít zdráv v 75, než být s lékařskou pomocí upoután několik let na lůžko, ale pak je ochoten se těšit z života i nepohyblivý na lůžku. Nebo fundamentální skepse řady lidí k dnešním komunikačním technologiím, které otravují lidský mozek, jako je TikTok, tito lidé dobře ví, že to ničí mozek našich dětí. ale pak ti samí lidé používají TikTok v politickém boji. Kubitschek je skeptický k tomu, že by zde mohla víra nebo ideály nějak pomoci, protože nakonec vrch má situační myšlení. Jen opravdu silná víra může být bariérou. Už Gehlen tvrdil, že konzervativní kritika nemá v tomto světě žádné šance. Nikdo nemá šanci proti smartphonům. Někdo říká, že je to transhumanismus, smartphone je částí našeho těla, je pokračováním ruky a mozku. Zde konzervativní kultura nemá šance.
Kubitschek říká, že byl překvapen když viděl jaký odpor kladli Němci v době koronavirové pandemie proti státem přikazované vakcinaci, zdaleka silnější než jinde v Evropě. Je třeba bojovat za zdravější a lidštější směr v jakékoliv situaci. Kubitschek má dojem, že Německo je pořád silné, často lidé nepovažují za dobré vpustit do svého života příliš mnoho technologií, navigačních systémů, kamer atd. Panuje zde hluboká skepse k požadavkům na eliminaci hotovostních peněz apod., tato principiální skepse je v Německu velmi rozšířeným jevem. Jak levice, tak pravice chápe německého občana jako pasívního, neschopného jednat a spokojeného s tím, co má, Kubitschek nesouhlasí s těmito náhledy, říká, že Němci dnes oponují tak silně systému, protože staletí odpor vepsaly do podstaty německého občana.
Be the first to comment