Strašidlo nihilismu




Sdílet článek:

LIBOR ČÍHAL

Žijeme v epoše velké krize, která může skončit válkou. Ještě předtím než jsme mohli něco krizového pozorovat, psali velcí myslitelé o krizi elit, což jsme konečně viděli na vlastní oči, ale nedomnívali jsme se, že je to až tak vážné, nikdo sice nepovažoval Buzkovou, Špidlu, Topolánka nebo dnes Lipavského s Fialou za elitní lidi, ale domnívali jsme se, že přirozený běh věcí tento odpad odplaví a přijdou lepší, ovšem vůl vyšlape cestu jenom volovi. Když vidíme na stěnách města viset plakát s nechutným kýčem Fialou a nápisem „Je čas být na správné straně“, zdá se, že česká duchovní bída došla až na dno. Nějak nám dost dlouho unikalo, že jedním ze smyslů politiky je i organizovat materiální blaho společnosti, co jsme mohli očekávat od politiky, kdy neelitní v jisté fázi naší polistopadové doby přestali být výjimkami a stali se pravidlem, neelitní definitivně vytlačili elitní nebo dokonce nastolili systémové bariéry proti skutečné elitě. Rozplynutí i fiktivního materiálního blaha spojovaného s monstrem EU se stalo natolik akutním, že vykopnutí neelitních z politiky a hledání elitních je urgentním politickým tématem. Velké teorie mohou nabídnout jakousi útěchu v naší dnes už spíš hmotné mizérii, totiž často mluví o tom, že krizi dnes zažívá celý Západ. Např. profesor filozofie na milánské univerzitě Andrea Zhok je považován za velkého analytika schopného rozpoznat tep doby, v magazínu Krisis píše o genezi liberálního nihilismu. Liberální modernita celebruje pokrok a individuum, ale vrhá na svět znepokojivý stín nihilismu. Podle profesora Západ bez hlubokých kořenů a zbavený sdílených významů se rozpadne. Finanční kapitalismus redukuje člověka v konzumenta a transformuje demokracie ve finanční oligarchie. Jaká budoucnost čeká civilizaci, která ztratila duši?

Vývojový paradox západního pokroku: liberální individualismus a globální kapitalismus vytvořily nihilismus, který naruší fundamentální západní hodnoty. Západní společnosti exportují neoliberální model, což svědčí o jejich existenciální prázdnotě a neschopnosti mezikulturního dialogu. Liberální subjekt redukovaný na konzumenta obětuje každou kolektivní hodnotu na oltáři individuální spokojenosti, tato negativní svoboda produkuje destruované jedince a společnost bez soudržnosti. Kapitalismus jako nihilistický stroj povýšil akumulaci kapitálu na absolutní imperativ, což oslabuje politiku a vytváří finanční oligarchie. Nadřazenost ekonomické kvantifikace vymaže minulost i budoucnost a všechno pohltí bahno financí. Po revolucích, které negovaly minulost, Rusko a Čína rekonstruovaly kolektivní identitu na základě minulých tradic: ortodoxie a konfucianismu. Toto oživení minulosti je i instrumentem vzájemného sbližování těchto zemí, ale zároveň to znamená odmítnutí západního nihilismu. Západ je na rozcestí: znovuzrození nebo úpadek? Návrat ke kořenům nebo neoliberální sociální kontrola a autoritářské úchylky prostřednictvím fikce vnějších nebo vnitřních nepřátel?

Evropou obchází strašidlo, ale není to strašidlo komunismu, jak je evokovali Marx a Engels, ale něco mnohem zákeřnějšího – přízrak nihilismu. Západ ukazuje trofeje technologického pokroku a liberálního individualismu, ale v jeho základech se šíří existenciální prázdnota, která nahlodává podstatu západní civilizace. Co se skrývá za tímto bujícím nihilismem a proč nahlodává především západní společnosti? Jak se to prolíná s afirmací globálního kapitalismu a ztrátou identity? Nihilismus, který se objevil v Rusku v 19. století a byl domyšlen Friedrichem Nietzschem se dnes materializoval v duchovní krizi Západu.

Už se nejedná o filozofickou abstrakci, ale o uchopitelnou realitu, která se projevuje v systematické korozi každé sdílené hodnoty. Paradoxně toto je to hlavní, co Západ exportuje do celého světa. Západ nahrazuje dialog globální standardizací, která eliminuje každý rozdíl. Antropolog Emmanuel Todd to dokumentoval v nejnovější eseji „Porážka Západu“, esej vyvolala nečekané reakce. Todd považuje vypařování protestantské etiky – pilíře disciplíny a kultury práce – za klíčový faktor západního úpadku. Etiku nahradil radikální individualismus bez kořenů. Neoliberalismus se jeví jako praktická konkretizace nihilismu: systém, který redukuje každou lidskou vazbu na pouhý finanční kalkul, neguje všechny limity a transformuje demokracie v prázdné skořápky stále víc podléhající autoritářským posunům.

Profesor Zhok se vyhýbá snadným závěrům, domnívá se, že současný nihilismus není nevyhnutelným osudem naší civilizace, ale je výsledkem konkrétních kulturních a historických rozhodnutí. Je schopen Západ nalézt duši a rovnováhu nebo bude pokračovat ne cestě směrem sebezničení? Nihilismus je myšlením nulující tradiční hodnoty a historický význam. Je nutné vidět, že u Nietzscheho nihilismus neznamená politickou tezi, ale filozofickou pravdu.

Podle Zhoka svět a hodnoty světa devalvovalo již křesťanství svou tezí o posmrtném životě a evropská sekularizace v 19. století postulovala nihilismus jako evidentní fakt. Historická souvislost mezi sekularismem a nihilismem je nyní pevná, přesto se v Nietzscheho čtení jeví v mnoha ohledech jako sporná. Předně není jasné proč se nihilismus prosazuje až ve fázi, kdy křesťanství ztrácí půdu pod nohama, a ne dřív, když už se mu připisuje podíl na nihilismu. Představa, že každá náboženská vize už sebou nese svou vlastní devalvaci je dost sporná.

Podle profesora pokud bychom pojem Západ chápali v širokém smyslu, včetně evropských kulturních a politických dějin a jejich mimoevropského vývoje, nebyl by zde prostor pro propojení Západu s nihilismem. Ovšem vazba mezi nihilismem a Západem okamžitě vyvstane, když se Západ redukuje na jeden specifický směr evropského vývoje, kterým je liberalismus a obzvlášť po jeho integraci s politickou ekonomií. Existuje souvislost mezi nihilismem a rozvojem liberálního rozumu. Z hlediska liberálního rozumu je člověk ahistorickou individualitou směřující k sebeuspokojení, což je v opozici k myšlence historického člověka. Požadavek ahistoričnosti znamenal původně velký emancipační impuls, individuum se zbavilo všech vazeb minulosti a tradice. Člověk se chápal jako subjektivita neomezovaná minulostí, pamětí ani loajalitou. Model liberálního subjektu je perfektně konformní ideálnímu konzumentovi. Negativní svoboda liberálního subjektu a jeho prázdná povaha neklade morální limitu na vlastní jednání. Tedy ideální liberální bytost má tendence vstupovat do neustálého konfliktu s podobnými subjekty, ovšem zvládnutí tohoto stavu vyžaduje vnější donucovací zásahy, paradoxně hnutí liberálního rozumu končí v opaku – ve vnějším nátlaku a diktátu.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (5 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*