Termín totalita skloňuje ČT ve všech pádech téměř denně, investigativním lehkoživkám stačí naznačit, že se někdo v minulosti otřel o mapu SSSR a už na něj padne závažné podezření z jakési afinity k totalitě, podle mrkání českotelevizních tajtrlíků je to horší než vražda z vilnosti. Umělkyně v radiu vypráví o svých studiích v SSSR, významný moderátor ji upomene na tamější totalitu, když si umělkyně na nic takového nevzpomíná, už ji v rádiu nedávají. Od roku 1954 vyrábí v českém závodě hračku – povedený model traktoru, kterou dodneška vyváží v obrovském množství na všechny kontinenty. Současná doba kromě zprivatizování provozovny nebyla schopna nic inovovat, hračka se vyrábí na stejných strojích jako tenkrát a zestárlými ženami, které dobu pamatují, ale jak se dovíme od mladého manažera a z televizního kvákání, tenkrát vládla hrozná totalita, dokazují to tím, že traktor na vnitřním trhu totalitní režim prodával za 40 korun, ale totalitní výrobní náklady činily 72 korun. Je možné, že nejvyšší stupeň totality se pozná podle toho, že logika jde úplně stranou, podle všeho se tomu blížíme. Minulá doba dávala člověku možnost stát stranou a žít v prostoru svobody, s ironickým nadhledem na dění kolem a určitě našel spousty lidí, kteří s ním svobodný prostor sdíleli. Dnešní totalita něco takového téměř neumožňuje, vnikla do nejprivátnějšího prostoru člověka. O totalitě, která už dávno není soft, v hovoru na Synthese Nationale americký spisovatel a publicista Rod Dreher.
Hlavní hrozby západním demokraciím a dnešní formy totalitarismu
Nacházíme se v době, kterou z několika důvodů nazývám „soft“ totalita. Je těžko detekovatelná, žádné trestanecké tábory nejsou vidět a dál je plná soucitu k obětem. Ale v každém případě jde o totalitu. Před dvaceti lety to identifikoval René Girard, řekl: „Současná spirituální demagogie a verbální přehánění, které transformovaly soucit s oběťmi do totalitního přikázání, navozují stav stav permanentní inkvizice.“ Totalitní řád znamená, že neexistuje než jediný akceptovatelný politický prostor, je to řád, kde celý život je politizován. Tento řád v západním světě neuvěřitelnou rychlostí dobývá jednu instituci za druhou, to co se dnes jeví jemným, velmi rychle ztvrdne. Solženicin řekl, že komunismus dobyl Rusko, protože člověk zapomněl Boha. Dnes to platí ještě víc. Obrátili jsme se zády k Bohu a musíme konstatovat, že bez něho není možné budovat živou civilizaci. Michel Houellebecq diagnostikuje velmi přesně západní bídu, transcendentální rozměr života byl zapomenut nebo negován, lidé zaplňují prázdno po Bohu sexem, nakupováním a hedonismem. Nefunguje to a proto se obrací k politickým pseudonáboženstvím. V knize „Počátek totality (1951)“ Hanah Arendtová popsala hlavní znaky totality, které se dnes nastolily – pohrdání pravdou, sociální atomizace, ignorování tradičních hodnot.
Nová tyranie se realizuje duchovní policií, která má obrovskou moc, jak vysvětlit tento vliv na lidskou mysl, jak vysvětlit, že tato tyranie ovlivňuje témata, která se ještě nedávno jednomyslně odmítala (nový rasismus, jednopohlavní sňatek, náhradní manželství, eutanazie..)?
Excelentní americký sociolog James Davidson tvrdil, že všechny kulturní revoluce zahájily elity, které pomocí svých sítí rozšíří své ideje. V USA tato ideologie nejdřív dobyla univerzity. Některé z těchto idejí byly tak extrémní, že se společnost vůbec nezabývala jejich šířením. Když ovšem pronikly do médií, pak propaganda jen rostla. Před šesti lety se velké podniky zaměřily na podporu progresívní kulturní politiky – pro-LGTB, pro-Black Lives Matter atd., pravděpodobně, aby odpoutaly pozornost od obchodních praktik. Dnes je „woke“ kapitalismus v Americe nejúčinnější silou, která strhává společnost do progresívního šílenství. Základním problémem je skutečnost, že adepti této kultury kontrolují klíčové body ve střední třídě a mají klíč k profesionální úspěšnosti. Dnes je to ideologie těch, kteří chtějí profesionálně uspět a mladé indoktrinované generace.
Všechny tyto deformace, která postupně eliminují naši svobodu, nepramení z dlouhého období prosperity, kterou nedoprovázelo adekvátní úsilí člověka, populace západu ztratila lásku ke svobodě, např. během pandemie většina preferovala zdravotní bezpečnost před svobodou?
Ve Francii v období covidu se na rozdíl od USA nasadila velmi silná omezující opatření. V USA se pozoroval jiný jev, myšlenka, že by se člověk měl obětovat pro dobro jiných se jevila bizarní a urážející. Solidarita, která je absolutně nezbytná pro boj s totalitou, dnes neexistuje. Zdá se, že Amerika se rozpadne. Věci budou mnohem víc jasnější s generacemi mladšími než 40 let, mnozí z nich se rádi vzdají politické svobody, pokud se jim garantuje osobní uspokojení a bezpečnost. Nejenže akceptují měkkou totalitu, ale přímo ji vyžadují. Známý profesor mi vyprávěl, že když pracoval se studenty nad Huxleyovým románem „Nejlepší ze světů“, nikdo ze studentů nerozpoznal, že jde o dystopii, všichni si mysleli, že je to popis ráje. Trávil jsem několik měsíců v Budapešti, byl jsem překvapen, jak americký rozklad je z povzdálí ještě víc patrnější. Domnívám se, že USA musí zavést systém sociálního kreditu, aby stát mohl kontrolovat populaci, je to jediná možnost, jak zabránit výbuchu násilí lidí, kteří neunesou působení ideologů moci.
Islámští imigranti?
Islám je především evropským problémem, v Americe se muslimští imigranti snadno asimilují. V Evropě nemůžete čelit problému, protože evropská levice nedovolí, aby se problém pojmenoval a diskutoval. Bůh vás opatruj jestliže anglosaský kulturní virus rasové teorie infikuje Evropu a mutuje v proislámskou formu. Pak už řešení nebude existovat. Vidíme v USA, pokud se prosadí rasová teorie, pak je dialog absolutně nemožný, všechno se proměňuje v otázku moci. Nejsem si jist, že je možné pokojné řešení.
Zažíváme čistě procedurální demokracii, která se emancipovala od všech limit, odmítnutí existence ideje, která nás přesahuje, vede k tyranii většiny nebo přesněji menšiny, která organizuje tvrdou policii myšlení, aby nastolila „demokratický“ náhled. Bez transcendence, která omezuje lidskou vůli. Je tento model životaschopný?
Důležitá otázka. Krátká odpověď – není! Kromě tyranie, není možné žít bez Boha v míru. Většina lidí cítí, že liberalismus umírá, dokázal vše, co si předsevzal – osvobodil člověka od Boha, od komunity a od minulosti. V USA žijeme v pluralistické společnosti, když nám nemůže vládnout liberalismus, pak co? Někteří katoličtí intelektuálové mají integralistickou vizi, ale to je utopie. Levice i pravice hledají Boha, který by byl kompatibilní s jejich individuálními a liberálními koncepty, nemohou jej najít, a tak vytvořili svět, který je připravený akceptovat Antikrista!
Libor Číhal
Be the first to comment