Nástup povinných omezovačů do aut přichází ke slovu zrovna ve chvíli, kdy se řeší vzdáleně působící zákaz použití spalovacích motorů osobních autech. I tato direktiva se kdysi zdála být vzdálenou, za týden už bude téměř nevyhnutelnou realitou.
Mluvilo se o tom mnohokrát, ne každý si ale stačil uvědomit, jak hotová věc to je. Evropská unie v roce 2019 přijala za svůj návrh Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC), který počítá se zavedením řady nových prvků povinné výbavy, bez nichž nebude prodávat nová auta na území EU. A byť se data, ke kterým se některé povinnosti vztahovaly, zdála být vzdálená, nyní je vše bezprostřední realitou.
Zejména uplynulé pandemické roky se kolem nás prohnaly jako voda, a tak si zdaleka ne každý uvědomuje, že již od 6. července tohoto roku budou muset být všechna auta v prodeji vybavena i takzvaným inteligentním omezovačem rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Nejde zdaleka jen o možnost nastavit si maximální rychlost, které váš vůz může jet, to dovolují dnes prodávaná auta už léta. Jedná se spíše o jakéhosi malého-velkého bratra, který bude sám a aktivně omezovat rychlost na základě rozličných vstupních dat.
Každý vůz tak bude muset být vybaven řešením (asi to nepůjde bez systému kamer a GPS), který vzdáleně načte a lokálně ověří data o povolené maximální rychlosti v tom kterém místě, kterým pojedete. Elektronika pak bude v závislosti na vstupních údajích schopna omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy nepřesáhlo předepsanou úroveň. Pokud tedy na českých okreskách platí limit 90 km/h a lokálně často třeba 70 km/h, auto se samo postará o to, abyste touto rychlostí jeli.
Tento záměr je známý, vracíme se k němu ze tří důvodů. Jednak se na něj mohlo za ty dva roky zapomenout, jednak je jeho příchod doslov za humny, neboť definitivní povinností se stane přesně za týden. Onen konkrétní datum ale už zřejmě mnoho nezmění – automobilky nejsou schopny plánovat příchod nově homologovaných aut na trh s takovou přesností, a tak se v nových autech uváděných na trh začal objevovat už dříve, třebaže nemusí být aktivní, dovoluje-li vůz vzdálenou aktualizaci palubního software. A také už jsou známy veškeré detaily o tom, jak má fungovat.
Jak u EU bývá zvykem, šrouby nám budou utahovány postupně. ETSC otevřeně hlásá, že aby „pomohla přijetí ze strany veřejnosti v momentě zavedení”, bude možné tento systém zprvu zcela vypnout. Bude se tak muset stát před každou jízdou jako v případě jiných bezpečnostních asistentů, ale půjde to. Všeho ovšem do času a to samé bude platit v případě dalších možností zbavit se jej.
Legislativa nyní dále počítá s tím, že i aktivní systém bude možné ze strany řidiče přebít tím, že na hranici zásahu omezovače plně sešlápne plyn, při každém snížení rychlosti pod stanovenou mez ale bude znovu omezena. Navíc si nemalujte, že dáte plný a omezovač jako by nebyl. Podle ETSC bude platit, že „když řidič bude pokračovat v jízdě nad stanoveným limitem po více než několik sekund, systém bude vydávat zvukové a obrazové upozornění do chvíle, dokud se auto s rychlostí nedostane znovu pod stanovený limit”.
Zda tato možnost bude někdy ISA sebrána, ETSC nezmiňuje, jedno je ale jisté. Vozy budou dále vybaveny tzv. černými skříňkami, které monitorují, kde a jak rychle jedete, jak intenzivně akcelerujete či brzdíte či s jakým přetížením projíždíte zatáčkami. K tomu, aby vás systém rovnou nahlásil úřadům a vy jste někdy museli vysvětlovat, že ty kritické čtyři sekundy jste museli překročit limit o 7 km/h, abyste bezpečně dokončili předjetí kamionu, je už jen nikým nepopsaný jediný krůček.
Sluší se dodat, kdo to vše zaplatí: Vy. Chce se mi skoro říci klasikovo: „Jsi to ty, mami!” protože i moje matka si bude muset při koupi nového auta připlatit za systém opatřený GPS, kamerou a připojením k internetu, který jistě nebude levný. I když jsem jí ještě neviděl jet přes 70 km/h a přesto jsem se s ní – při vší úctě – jako spolujezdec nikdy moc bezpečně necítil, protože rychlost prostě není vše. ETSC ovšem na základě zcela netransparentních dat spočítala, že jen tento systém má omezit počet nehod o 30 procent za 15 let tak zachránit jen v EU 25 000 lidí. A to víte, kdyby to zachránilo jen jeden, tohle je hromada…
Kdyby někdo o ISA neměl zájem, čas na koupi nového auta zaručeně bez něj ještě je. V případě úplně nově schválených vozů to už není reálné, v případě těch už déle prodávaných jde ale o 2 roky – úplně všechny vozy v prodeji jej budou muset mít až od 6. července 2024. A dopad na konstrukci aut to může mít mnohem větší, než se na první pohled zdá.
Po každé takové zprávě jdu a nastartuju si svou vejdu. Jen tak. Líbí se mi zvuk motoru. Líbí se mi ta čistá mechanika. Kombinace vůní i krása funkčnosti toho stroje. NIC v něm není navíc. Zbytečné. Vejda byla zkonstruována k práci. Nic víc nic míň. A tu práci odvádí už 55 let.( ta moje) A když si vyrazíme na výlet je mi celá Greta i greténi u prdele. Ekologické je totiž to co vydrží sloužit dlouho. A v tom vejdu těžko někdo trumfne. A nový sračky plný elektroniky už vůbec ne. Naftě a benzínu zdar. Ps: nejde o ekologii. A nikdy ani nešlo. Jde o svobodu. Auta nám jí dala. Teď nám jí berou. Ta dojemná starost o naše bezpečí a zdraví od lidí kterým jsme ve skutečnosti úplně u prdele,je až úsměvná. Kdyby nebyla k pláči. Hezký den všem svobodným lidem přeje Červený Jiří,,Jiruna “
Dík, po přečtení článku se mi chtělo žít o něco míň, teď už se mi zase chce žít víc.
Ať žijou svobodný lidi:)