Zájem o elektrická auta se dál propadá napříč Evropou, dobíjecí hybridy zažívají ještě násobně větší kolaps




Sdílet článek:

PETR MILER

Trh s auty jako takový míří správným směrem, iluze o masivně rostoucím tržním podílu vozů s elektrickými či elektrifikovanými pohony ale dál zůstává jen iluzí. Jejich podíl na trhu dokonce klesá.

Kdyby se dalo poroučet větru, dešti a automobilovému trhu, jistě bychom letos skutečně byli svědky masivních vzepětí prodejů elektrických aut, jak si ho politické síly i v mezích korporátního socialismu uvažující automobilky vysnily. Jenže nedá se ani jedno, a tak počasí zůstává vrtkavé a elektrická revoluce se odkládá.

Dokazují to i čerstvá celoevropská prodejní data zveřejněná asociací ACEA, která pro jinou interpretaci nedávají prostor. Automobilový trh jako takový totiž nestrádá, když v červnu bylo v Evropské unii prodáno 1 089 925 nových osobních automobilů, tedy o 4,3 procenta víc, než kolik vozů bylo registrováno loni v červnu. Je to sice pořád skoro o pětinu méně, než bývalo zvykem, ale pořád je to pozitivní vývoj.

O takovém si mohou nechat jen zdát elektrická auta, která navzdory všem optimistickým predikcím o jejich pozici na trhu touto dobou ztrácejí v absolutní a ještě více v relativní rovině. Minulý měsíc bylo totiž v zemích EU zaregistrováno jen 154 408 nových aut s elektrickým pohonem, což je o procento méně než v červnu loňského roku. Při růstu celého trhu tak jejich podíl klesl na 14,4 procenta, o 0,7 procentního bodu pod loňskou úroveň. Za celou první polovinu roku 2024 pak elektromobily drží podíl na trhu ještě menší – 12,5 procenta.

V některých zemích jejich prodeje dál rostou díky přerozdělovacím mechanismům, jinde ani to ne. Tak či onak na klíčových trzích ztrácely. V Německu (-18,1 procenta), Francii (-10,3 procenta) a v Nizozemsku (-15 procent) jde o masivní poklesy, i když jejich jak francouzská, tak nizozemská umělá podpora zůstává zachována. Na trhu tak dál vedou benziny (podíl 34,4 procenta) a diesely (12,7 procenta), protože ale ACEA počítá mild-hybridy (kterým je dnes kdejaký dražší benzin nebo diesel, ani o tom nevíte) i hybridy (které jsou pořád téměř jen spalovacími vozy) jako separátní pohon s tržním podílem 39,6 procenta, je reálné zastoupení benzinů a diesel ještě vyšší.

Naopak dobíjecí hybridy dostávají dál na frak. Letos v červnu bylo v EU registrováno o 20 procent méně plug-in hybridů než loni, navíc jde už jen o 66 482 aut, takže jejich tržní podíl se smrskl na 6,1 procenta (a pořád jde do značné míry o benzinové a dieselové vozy). Registrace plug-in hybridů dostaly na frak zejména v Belgii (-49,2 procenta), Francii (-21,7 procenta) a Německu (-3,4 procenta).

Mezi značkami zůstává jedničkou Volkswagen (143 651 vozů, +3,7 %) následovaný Toyotou s 86 623 vozy (+15,1 %), třetí místo obsadil Renault, který prodal 81 823 vozů (+6,5 %), čtvrté BMW (70 499, +6,2 %) a páté Škoda (68 972, +10,8 %). Ani ta ale za svůj výsledek ani zbla nevděčí své živelné sázce na elektrický pohon.

 

 Petr Miler

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (22 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*