Poslanci Evropského parlamentu ve středu odhlasovali zákaz prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku 2035, což by byl jeden z nejsilnějších zákonů na světě, který by postupně vyřadil z provozu vozidla s benzinovým motorem, pokud by jej schválila Evropská rada.
Přestože opatření musí ještě projednat Rada a přijmout zákon, hlasování v Parlamentu je považováno za nejzásadnější krok v tomto procesu.
Úplné schválení bude pravděpodobně znamenat pokles prodeje hybridních automobilů a rychlý přechod na plně elektrické modely.
Podpora opatření přichází po řadě zamítnutí jiných klíčových klimatických politik ve středu.
Středopravá parlamentní frakce se vyslovila proti 100% zákazu do roku 2035. Někteří zákonodárci místo toho požadovali 90% zákaz, což by znamenalo, že desetina všech prodaných nových automobilů by stále mohla být se spalovacími motory.
„Velmi se mi ulevilo a jsem s výsledkem spokojen,“ řekl nizozemský zákonodárce Jan Huitema, který vedl přípravu této politiky.
Parlament již dříve zamítl tři další klíčové návrhy, včetně ústředního bodu politiky, kterým byla reforma trhu s uhlíkem.
Německý zákonodárce Peter Liese již dříve ve středu novinářům řekl, že jeho středopravicová frakce EPP stoprocentní zákaz nepodpořila, a dodal, že spalovací vozidla by mohla být stále užitečná, pokud by se technologie v oblasti nízkouhlíkových syntetických paliv časem zlepšila.
„Nemyslíme si, že by politici měli rozhodovat o tom, zda jsou nejlepší volbou elektromobily nebo syntetická paliva. Osobně se domnívám, že většina spotřebitelů si koupí elektromobil, pokud jim poskytneme potřebnou infrastrukturu, a to je to, co musíme udělat,“ řekl.
Dodal, že je možné, že spalovací automobily na syntetická paliva se v budoucnu stanou konkurenceschopnějšími než elektromobily. Podle Lieseho mohou být také reálnější pro mnoho rozvojových zemí v Africe a Asii, které kupují evropská auta, zejména pokud tyto země nebudou schopny v příštích několika desetiletích přejít na ekonomiku založenou na obnovitelných zdrojích energie.
Komise poprvé oznámila plán na postupné vyřazení automobilů se spalovacími motory v srpnu loňského roku. Komise uvedla, že k usnadnění přechodu na elektromobily bude po 27 členských státech EU požadovat, aby rozšířily nabíjecí kapacity pro vozidla. Nabíjecí místa budou instalována každých 60 kilometrů (37,3 míle) na hlavních dálnicích a zvýší se minimální sazba daně na benzin a naftu.
Automobilový průmysl hraje v evropské ekonomice zásadní roli, neboť se podílí 7 % na hrubém domácím produktu a podporuje 14,6 milionu pracovních míst v regionu. Doprava je však jediným odvětvím, kde emise skleníkových plynů rostou, a silniční vozidla se v roce 2017 podílela na emisích CO2 21 %.
Velká Británie, která již není členem EU, loni oznámila, že od roku 2030 zakáže prodej nových benzinových a naftových automobilů, přičemž prodej některých nových hybridů bude pokračovat až do roku 2035.
Hlasování pro toto opatření následovalo po šokujícím odmítnutí návrhů EU na vytvoření ambicióznějšího systému obchodování s emisemi, uhlíkové hraniční daně a sociálního klimatického fondu parlamentem.
Liese, hlavní vyjednavač parlamentu o reformě trhu s uhlíkem, vyzval své kolegy, aby se ve výboru znovu pokusili najít návrh, který by získal podporu.
„Všichni, kteří dnes hlasovali proti, se mohou zamyslet… prosím, nezabíjejte systém obchodování s emisemi,“ řekl.
Stanovení ambicióznějších cílů pro tento systém, který nutí některé z největších znečišťovatelů kupovat uhlíkové kredity, bylo ústředním právním předpisem bloku v jeho zastřešujícím plánu Fit for 55, plánu na snížení emisí o 55 % do roku 2030 oproti úrovni z roku 1990. Tento cíl je jedním z nejambicióznějších klimatických cílů všech velkých ekonomik.
O auta jde až ve druhé řadě. Primární cíl je zbavit lidi možnosti obživy, vzdělání, lékařské péče…
To, co chtějí zavézt, je zelený feudalismus zkřížený se so-realem.
A kdoví, jestli vůbec v té době nějaká EU vůbec bude, jestli se nebudou řešit úplně jiné věci.
Ono je to možno aj dobre. Ako inak chcete docieliť rozpad a zničenie EU, než tým, že sa totálne zdiskredituje nezmyselnými nariadeniami. Kým nebude vďaka EU naozaj zle, tak ľudia do ulíc nevyjdú.
chyba….měli to zakázat už od roku 2023. Auta, letadla, všechno…A EU by se svolávala tamtamy a všichni by jezdili na koni…to ne , co emise, koně nejsou eko….existují ještě ty neutronové pumy?
Položme si reálné otázky:
1. čím chcete nabíjet ty auta?
2. kolik líthia je potřeba?
3. každých 5 let měnit baterii, která stojí 500 000,- chcete?
4. kolik milionů kilometrů kabelů bude potřeba na novou rozvodnou síť?
5. kdo to zaplatí?
6. čím chcete hasit požár baterie?
7. kolikrát bude potřeba nabít plně naložený kamion, než doveze s rajčata ze Šanělska?
A teď položím zásadní otázku:
8. nepřejde celý svět na elektrické auta, přejde POUZE a jen EU!!! Uvědomte si to proboha svatýho!!! Zbytek světa bude DÁL jezdit na naftu a benzín!!!!!!! Jak to ovlivní asi emise a ekologii?? Já vám řeknu jak: NIJAK! Je to pouze další lež na lidi, jak je ještě víc ožebračit. Je to jenom pšouk ve vířivce, na jednu stranu se tu budeme hrát na ekologii a na druhou stranu pojedou jaderné elektrárny naplno a dalších X se bude muset postavit! A pohledejte si videa, jak rychle dokáže vzplát takový elektrický autobus… Ani vstát ze sedadla nestihnete… 🙁 Proč se radši nestaví čističky vzduchu a nesadí stromy?! V Brazílii se likviduje deštný prales jak o život a my si tu v EU jdem hrát s autíčkama na batreky?!