Průběžná zpráva o posledních událostech v oboru elektrických aut




Sdílet článek:

G. SITAŘ

General Motors oprášil hybridy, Apple končí s elektroauty, Mercedes mění plány, Renault přemýšlí, Ford propouští, Aston Martin ruší a další zprávy ze světa, kde spalovací motor na cti tratí.

Co se událo za posledního půl roku. Kompletní zdroj informací na konci článku.

(1) Apple končí s projektem elektrických aut

Firma Apple oznámila na konci února, že ukončuje dekádu trvající projekt vývoje elektrického auta, který stál miliardy dolarů a pracovalo na něm téměř dva tisíce zaměstnanců. Podle agentury Bloomberg se Apple obával, že nebude dosahovat ziskové marže, na kterou je firma zvyklá.

(2) Volvo prodává podíl v Polestaru

Automobilka Volvo hodlá prodat svůj podíl v automobilce Polestar a zastavuje její finanční podporu. Polestar je výrobce luxusních elektrických automobilů vlastněný Volvem a čínskou firmou Geely. Akcie Polestaru klesly za poslední dva roky na pětinu.

(3) Renault bude vyčkávat

Automobilka Renault odložila plány na vyčlenění divize elektrických aut do samostatně obchodovatelné firmy. Jako důvody uvedla nedostatek zájmu investorů a pokles prodejů.

(4) General Motors oprášil hybridy

Americká automobilka General Motors oznámila, že bude v USA více spoléhat na prodej vozidel s hybridním pohonem. V rozhovoru s analytiky z Wall Street řekla ředitelka firmy, že oddaluje datum přechodu na čistě elektrická auta.

(5) Mercedes Benz upravuje plány

Před třemi lety prohlásil šéf automobilky Mercedes, že je možné transformovat firmu do roku 2030 na výrobu pouze elektrických aut při zachování vysoké profitability. Při lednovém oznámení zněl jinak: „Zákazníci a podmínky na trhu budou určovat rychlost přechodu k elektrickým autům. Firma chce nabízet tradiční spalovací motory i v příští dekádě.”

(6) Dealeři aut váhají

Američtí dealeři značky Buick, která spadá pod General Motors, nechtějí prodávat elektrická auta. Od General Motors dostali nabídku, že mohou prodat licenci na prodej značky Buick, pokud nebudou chtít investovat zhruba 300 tisíc dolarů na dovybavení autosalónů pro prodej čistě elektrických vozů. Polovina ze dvou tisíc oslovených dealerů se rozhodla raději prodat licenci.

(7) Ford snižuje výrobu

Ikonický pick-up Ford-150 byl přestaven v roce 1948 a v současné době se vyrábí jeho 14. generace. V roce 2021 představil Ford čistě elektrickou verzi pick-upu pod obchodním názvem Lightning, blesk. Na konci minulého roku oznámila automobilka dodavatelům, že se výrobní plány modelu Lightning snižují na polovinu. Oznámení předcházela dřívější zpráva, ve které firma Ford zveřejnila plány na propouštění ve svém závodě na výrobu baterií do elektrických aut.

Podle zprávy z minulého týdne zastavuje Ford distribuci elektrického pick-upu dealerům, neboť mají přeplněné sklady.

(8) Autopůjčovna Hertz se částečně vrací ke spalovacím motorům

Jedna z největších půjčoven na světě prodává 20 tisíc elektrických aut, zhruba třetinu své elektrické flotily. Budou nahrazeny vozy se spalovacím motorem. Důvodem jsou malý zájem zákazníků, vysoké náklady na opravy a v neposlední řadě nízká cena ojetého vozu, která negativně ovlivňuje obchodní model půjčoven aut.

(9) Drahé pojištění

Anglický Telegraph napsal, že podle pojišťovacích odborníků je velice obtížné odhadnout náklady na opravu baterií elektrických aut. Odhad nákladů dále komplikuje zvýšená pravděpodobnost požáru, pokud je baterie i mírně poškozena v důsledku kolize. To zvyšuje cenu pojištění auta a některé pojišťovací společnosti dokonce odmítají elektrická auta pojišťovat.

(10) Autobusy

Americký výrobce elektrických autobusů Proterra skončil minulý rok v konkurzu, byť firma dostala desítky milionů dolarů dotací od Bidenovy vlády. Kalifornský dopravce, který autobusy Proterra provozoval, uvedl, že dvě třetiny autobusů byly v některých letech mimo provoz.

(11) Slevy, slevy, slevy

Podle zprávy z minulého měsíce se britští dealeři aut musí čím dál více uchylovat k agresivním slevám, aby prodali elektrická auta na skladě. Za poslední rok stoupla průměrná sleva při prodeji na trojnásobek a v lednu dosáhla 7,5 % z ceníkové ceny.

(12) James Bond na závěr

Aston Martin oznámil, že odkládá plány na první elektrické auto a místo toho se soustředí na hybridy. Podle ředitele firmy chybí poptávka.

Post scriptum

Pozn. autora:

Článek není kritikou elektromobility, ale měl by dokumentovat jeden opomíjený fakt.

Svobodná kapitalistická společnost je jediná v historii lidstva, které disponuje systémem na přiměřeně včasnou eliminaci chybných rozhodnutí.

Systém má dvě klíčové komponenty. Za prvé je to svoboda názoru. Každý může ve veřejné diskuzi předkládat argumenty, které mohou být chytré, hloupé, zavádějící nebo dokonce vyloženě stupidní. Možnost vyslechnout všechny argumenty snižuje pravděpodobnost, že se firma nebo společnost rozhodne špatně.

Druhou komponentou systému na nápravu chybných rozhodnutí je nemilovaný, ale extrémně důležitý institut ztráty. Ztráta přemůže každé ego. Pokud se soukromá firma rozhodne špatně, generuje ztrátu. Bez ohledu na to, jak velké je ego ředitele, který se takto rozhodl, ztráta donutí firmu nebo akcionáře dříve nebo později, aby chybné rozhodnutí napravili. Ztráta je jediný spolehlivý zabiják ega.

Pokud svobodnou diskuzi nahradí ideologické blouznění a potírání jiných názorů, je pravděpodobnost chybného rozhodnutí násobně větší. Šéf Toyoty před rokem skončil, když řekl, že lidé v autoprůmyslu se bojí kritizovat elektromobilitu, a navíc byl přesvědčen, že hybridy jsou lepší variantou. 

Bez svobodné diskuze se dramaticky prodlužuje okamžik uvědomění. Žádný lumík si totiž netroufne upozornit na to, že útes je blízko.

Institut ztráty je proti dotacím oslaben. V okamžiku, kdy se stát rozhodne do něčeho sypat peníze, pozbývá ztráta své přesvědčovací schopnosti. Neomezené možnosti zdanění nebo rovnou tištění peněz jsou silnější. Tam, kde by soukromá firma již dávno přemýšlela, jak dál, stát zdvojnásobuje sázky a přidává dotace tu firmám, tu lidem, tu propagandistům.

Na konci stejně platí, že z problému se nejde takzvaně „peněžně vytisknout”, protože dotace fyziku nepřetlačí . Ale jde to výrazně pomaleji a škody jsou násobně větší.

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (35 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

1 Comment

  1. Ano!! A přitom bývalo stačilo, kdyby se ti lunatici na začátku zeptali někoho alespoň se zbytky mozku.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*