ONDŘEJ NEFF
Evropská komise se uvolila učinit ústupek, takže po roce 2035 budou spalovací motory v automobilech povoleny, ovšem jen pro syntetický benzín. Takže budou souběžně jezdit dožívající auta na benzín (= čepovat normální benzín) a vedle nich auta též se spalovacím motorem, principiálně identickým, ovšem poháněným pětkrát dražším syntetickým benzínem (= čerpaným u téže pumpy, ale z jiného stojanu).
Ach jo. Nás pamětníky opravdu budou muset postřílet, abychom nerušili, je to toužebné přání dnešních růžových tvářiček: tak moje matka (ročník 1903) označovala zapálené svazáky v modrých košilích s rudým odznakem na prsní kapse (mnozí se po prozření stali disidenty), dnes jsou to aktivisté s prsty zčernalými od lepidla. Dvojí benzín už existoval v padesátých létech, lišil se barvou, ten levný byl pro státní auta (měla jinou poznávací značku) a drahý čepovali soukromí majitelé. Teď se vymýšlí, jak to zařídit, aby majitelé hodných aut nečepovali zlobivý benzín – někdo navrhuje jiný průměr ústí nádrže.
Holt půjdou na odbyt trychtýře…
Je to tak strašná blbost, že by si jeden ukroutil hlavu. Někdo, kde se vzal, tu se vzal, rozhoduje o dramatickém zásahu do posledního funkčního průmyslového odvětví Evropy a kalkuluje se s technickým řešením, které neexistuje a nějak se jaksi spoléhá, že ho jaksi někdo vynalezne, protože zatím to vždycky dobře dopadlo. Někdo tedy vynalezne metodu, jak lapat ze vzduchu CO2 a převádět ho na palivo – za ekonomicky přijatelnou cenu a ten někdo bude stát po boku někomu, kdo vynalezne automobilovou baterii, která by se vyráběla v tuzemsku z jiných materiálů, než jaké dodávají Číňané z vydrancovaných afrických nalezišť. Nejhorší na tom všem je, že chodíme kolem toho a tváříme se vážně a právě tak se tváříme seriózně, když nám růžové tvářinky malují, jak všechna auta budou na elektriku.
Ale i na to je historická paralela.
Číňané se také tvářili vážně, když jim Velký kormidelník Mao nařídil Velký skok (to je něco jako Zelený úděl v jiném hávu) a aby se navýšila produkce železa, lidi na vesnici byli nuceni tavit železo (ano, čekají nás komunitní elektrárny) a nakonec to vyústilo do hladomoru, jemuž v některých oblastech podlehlo až 40% obyvatelstva.
Tak daleko to v Evropě nepůjde. Kdy to skončí záleží na tom, kdy se přestaneme tvářit, že to bereme vážně.
Nic nového – už v protektorátu se na našem území vyráběl syntetický benzin, po vybombardování na konci války byla v r 1945 byla výroba obnovena ….
Na výstavbě se podílely desítky tisíc "totálně nasazených" pracovníků a válečných zajatců (vlevo) Vlak s prvním syntetickým benzinem opustil brány STW 15. prosince 1942 (vpravo)
ny STW (Sudetenländische Treibstoffwerke AG Oberleutensdorf neboli Sudetská továrna na pohonné hmoty) bylo zásobovat německou frontu palivem. Plánovaná roční kapacita byla 660 tisíc tun paliv z 6,6 miliónu tun hnědého uhlí.
….Přesto se dobrovolným pracovníkům podařil téměř zázrak, protože již 3. června 1945 byly v Záluží vyrobeny první kubíky "mírového" československého syntetického benzinu.
Čekají nás tepelná čerpadla na pevná paliva, sluneční elektrárny na dieselový pohon a syntetický benzín vyráběný energií z uhelné elektrárny.