PETR PROKOPEC
Slova výrobců o levném provozu elektrických aut už lze stěží označit za cokoli jiného než šálení zákazníků. I v Americe skoro bez ohledu na typ auta a způsob dobíjení platí, že ušetříte tankováním paliva, nikoli naopak.
S elektromobily je spojena spousta mýtů, protože za upřímného přístupu k nim by se nikdy nemohly dočkat ani současného mrzkého zájmu o ně. Jedním z nich je jejich údajně levný provoz, který sice musel ignorovat ztrátu hodnoty samotných drahých aut s omezenou životností, do roku 2021 ale platil aspoň v případě provozních nákladů zanedbávajících amortizaci. Nešlo sice o úplnou láci, při hodně vysokém nájezdu v krátkém čase jste ale pořád mohli ušetřit.
Jak jste ale sami nejspíše pocítili na vlastní kůži, ceny energie šly za poslední dva roky hodně nahoru. A jakkoli je v současné chvíli situace klidnější než loni na podzim, je otázkou, zda nejde jen o klid před bouří. Začátek nové topné sezóny je za rohem a pokud zima nebude tak mírná jako loni, přijde skoro jistě další růst cen. Navzdory popsanému stavu se ale ani dnes bateriový pohon nevyplatí. A to dokonce ani ve Spojených státech, které zvyšování cen energií zase tolik nezasáhlo.
Také tam dobíjení elektromobilu vychází dráž než tankování aut se spalovacími motory. Dokládá to detailní studie Anderson Economic Group, která vzala v potaz ceny pohonných hmot ve druhém letošním čtvrtletí. Ty pak následně porovnala s cenami elektřiny, a následně provedla kalkulaci nákladů na 100 mil, tedy 160 ujetých kilometrů.
Pokud vlastníte menší spalovací vůz, jakým je třeba Honda Civic či Volkswagen Jetta, pak vás daná vzdálenost vyjde na 9,78 USD (cca 215 Kč). V případě elektromobilů typu Nissan Leaf či Chevrolet Bolt ovšem budete muset zaplatit 12,55 USD (275 Kč) při využíti domácí stanice, respektive dokonce 15,97 USD (350 Kč), pokud zastavíte u té veřejné. Podobné je to i u větších vozů, kdy 160 km ujetých v Hondě Accord vychází na 11,08 USD (243 Kč). Jakmile však přesednete do Tesly Model 3, již musíte zaplatit 12,62 či dokonce 16,10 USD (277 a 353 Kč).
O trochu příznivěji vypadá stav v luxusním segmentu. Spalovací vozy totiž disponují objemnějším motorem, který si logicky řekne o více paliva. Ovšem i tak jsou na provoz levnější, pokud elektromobily dobíjíte na veřejných silnicích. Majitelé Tesly Model S tak za ujetí 160 km zaplatí 17,81 USD (390 Kč), zatímco vlastníky BMW řady 5 vyjde tatáž vzdálenost na 17,56 USD (385 Kč).
Tím se dostáváme ke kategorii pick-upů, kde je situace vyrovnanější, pokud vedle sebe postavíte náklady benzinových, dieselových a elektrických vozů dobíjených doma. Jakmile ale zastavíte u veřejné stanice, mohou vám při pohledu na koncový účet snadno vypadnout oči z důlků. Namísto necelých 18 dolarů (395 Kč) vás totiž oněch 160 km vychází na 26,38 USD (578 Kč), tedy v podstatě o polovinu více. A to jsme vlastně dosud ani nezmínili, že tímto způsobem ještě rychleji ničíte drahé baterie.
Studie tak potvrzuje, co zmiňujeme již léta – tedy že elektromobil je nesmysl prakticky z jakéhokoli úhlu pohledu, pokud v něm hrají roli praktické a ekonomické ohledy. I dřívější relativní výhodnost byla dána jen nezdaněním elektřiny na úrovni benzinu a nafty, což je stav, který nemůže vydržet. Je pak jen tristnější, že se elektromobily staly provozně dražšími za situace, kdy se misky vah v tomto ohledu pořád zdaleka nevyrovnaly.
Be the first to comment