LIBOR ČÍHAL
V Americe se plodí obrovská množství studii o profilu vysokých škol, exaktně se zkoumají názory studentů a pedagogů na úplně všechno, banky financují zkoumání zaměstnanosti nebo podzaměstnanosti absolventů, perspektivy oboru atd. Ani woke ideologií posedlé univerzity si nedovolí zfalšovat bádání a výstupy mají limitovanou objektivitu. Vysoká škola nikdy není izolovaná od vládnoucí společenské ideologie, což platí i v Česku, stačí do vyhledávacího motoru vložit termín kontraverzní docent nebo Ševčík a vyjede seznam všech možných „seriozních“ infoserverů s fantaziemi lynče, dokazovacím materiálem jsou práskačské telefonní záznamy docentových výroků. Neznáme české statistiky udavačů, ale v amerických studiích se píše, že 40% studentů je ochotno okamžitě prásknout pedagoga, pokud se odchýlí od „pravdivé“ ideologie. V Čechách bude číslo podobné a pravděpodobně i jiné americké studie až na pár detailů mapují i českou scénu, místo pomníků amerických otrokářů se likvidují pomníky ruských generálů, termín nacista se zamění za Rusa atd. Fakt, že ideologie více nebo méně proniká do vzdělávacího procesu, sám o sobě není tragický, problematickým se stává v okamžiku, kdy zbortí samotný vzdělávací proces nebo ideologie do té míry limituje vzdělávání, že neplodí kvalitní odborníky. Na toto téma se moc analýz nenajde. Velkým problémem může být fakt, že i když se společnost stává pravicovější, akademická sféra ideově stagnuje nebo její pokrokové a neoliberalistické pověry se ještě stupňují, jak se mohou z této třídy rekrutovat vedoucí společenské kádry, když jsou hluší k vývojovým aspektům a cílům společnosti?
Americký vědec a novinář Joel Kotkin píše na infoserveru Spiked, že moderní akademie je hrozbou rozumu, svobodě a západní civilizaci. Západní svět má několik nepřátel – Čínu, Rusko, Írán.. – ale žádný z nich není tak nebezpečný jako vzdělávací instituce ve vlastním systému. Instituce proslulé šířením gramotnosti a odkrýváním prostředků k ovládnutí přírody, dnes popírají kořeny naší společné minulosti a vynucenou ortodoxií rozšiřují všude přítomnou negramotnost. Úpadek vyššího vzdělávání ohrožuje zdraví občanů i ekonomickou perspektivu západní civilizace. Akademie byla centrem nezávislého bádání a odůvodněných diskuzí, dnes univerzity spíš připomínají středověkou univerzitu v Paříži, kde se vedly disputace o čarodějnicích. Je naděje, že Trumpova administrativa zaútočí na takové záležitosti jako je inkluze, diverzita a pokrokové koncepty spravedlnosti a bude prosazovat zrušení řady jejich programů. Podobně jako středověcí duchovní si univerzitní administrátoři, děkani a profesoři zvykli na život, který jeden spisovatel nazývá „moderní formou panství“, kde luxus a „leho“ jsou doma. Univerzity se budou zuby nehty bránit změnám. Pro tyto lidi představuje Trumpovo zvolení vítězství nevzdělaných, 78% jich volilo Harrisovou. Univerzita v Berkeley vidí v Trumpově zvolení vzestupnou vlnu rasismu a sexismu. Prezident Wesley univerzity vyzývá americké univerzity, aby proti Trumpovi opustily tradiční „institucionální neutralitu“ a staly se aktivistickými, neutrální profesory srovnává s nacisty. Demokracie umírá protože je ohrožen progresívní monopol.
Podle průzkumu mezi 250 předními činiteli ve veřejném sektoru, 40% jsou absolventy Ivy League. David Rothkopf v knize „The Global Power Elite“ sestavil seznam 6 tisíc členů globální supertřídy, tj. hlavních činovníků bank a investičních společností, korporací, armád, médií a náboženských skupin, třetina z nich jsou absolventy 20 elitních univerzit. Podle další studie 60% fakultních učitelů se dá označit za krajně levicové nebo liberální ve srovnání s 12% pravicovými. Za méně než 30 let se poměr liberálních a konzervativních učilišť víc než zdvojnásobil, přitom k tomu došlo v době, kdy samotné USA se staly konzervativnějšími.
Univerzity se často podobají indoktrinačním táborům, kde se potlačují tradiční hodnoty a vtlouká se do hlavy progresívní ideologie. Na akademické půdě panuje strach z postihu za „nesprávné názory.“ Většina studentu tvrdí, že by nahlásili profesora, který by říkal něco urážlivého. 40% studentů preferuje potlačování řeči, která by mohla urazit menšiny. Kdysi velká perspektiva liberální civilizace – vysoké školství – akceleruje dnes svůj úpadek. Studenti často protestují, ovšem spíš z nevědomosti než ze znalosti problému. Předměty, které přímo dominují progresívní edukrati, jako anglický jazyk a literatura a historie, zažívají velký úpadek. Ovšem probuzené myšlení má tendenci pronikat i do exaktnějších předmětů, jejichž katedry nyní zdůrazňují nadřazenost „sociální spravedlnosti“ nad empirismem. Lékařská fakulta univerzity v Los Angeles v 2000 pověřila kontrolou nad přijímáním nových studentů administrátora programu DEI (diversity, equity, inclusion), procento neúspěšnosti u zkoušek z odborných předmětů na fakultě se zdesetinásobilo.
Univerzity se už primárně nezaměřují na učení, ale na distribuci dokladů potřebných pro vysoce placenou práci.
Zaměstnavatelé dnes uvádí, že absolventům chybí dovednosti a kritické myšlení. Vysokoškolský titul pomalu ztrácí hodnotu a o univerzity přestává být zájem, z 18 milionů studentů v roce 2010 jejich počet klesl na 15,4 milionů v 2021, za posledních deset let se zavřelo 500 soukromých univerzit. Podle studie nadace Gatesových, mezi osobami pod 30 konstantně klesá zájem o vysoké školy, zejména v rodinách z dělnické třídy. Mnozí dávají před univerzitní „zkušeností“ přednost online vzdělání. S nástupem umělé inteligence se pozoruje snížení poptávky v mnoha zaměstnáních, kde se vyžadoval vysokoškolský gradus, z 200 předních technologických firem zmizelo poslední rok 50 tisíc pracovních míst, nahradila je umělá inteligence. Pracovníci ve financích, managementu a dokonce i v kreativních odvětvích jsou v prekérní situaci. Podle statistik Federální rezervní banky 40% čerstvých vysokoškolských absolventů nepracuje v pozicích odpovídajících jejich diplomu.
Pracovní příležitosti prudce rostou pro instalatéry a elektrikáře, dnes se nábor na základě vzdělání a diplomu nahrazuje náborem založeným na dovednostech, a to i v zdravotnictví, výrobě a stavebnictví. Univerzity se budou muset změnit a zmenšit, ovšem zakládají se i nové univerzity jako v Austinu, o jejichž absolventy je zájem, tyto univerzity kladou důraz na tradiční liberální vzdělání a občanskou nauku, tento trend v řadách pokrokových pedagogů vyvolává hrůzu. Trumpova éra zneklidní pohodlný život unifikované intelektuální kultury.
Buďte první kdo přidá komentář