![VLAKRYCHLÝ](https://svobodny-svet.cz/wp-content/uploads/2025/02/VLAKRYCHLY-678x381.jpg)
ŠTĚPÁN CHÁB
V roce 2022, když Fialova vláda ještě voněla novotou a sám premiér právě přebíral prestižní polské ocenění Člověk roku, přistál na Hlavním nádraží Praha rychlovlak TGV francouzské výroby. Kolem něho se srotily davy dychtivců. Do České republiky přijel výkřik modernity. Ve Francii 40 let starý výkřik, ale my si umíme jak se patří užít i čtyřicetiletou ozvěnu evoluce, co by ne.
V davu dychtivců byl k vidění a slyšení i čerstvoučký ministr dopravy Martin Kupka. S jakým nadšením vítal na kolejišti bývalého nádraží císaře Františka Josefa I. Francií odložený rychlovlak TGV. Na šrotišti dějin skončil pro svou nemodernost a zastaralost. Ovšem nádraží císaře Fr. Jos. I. dokáže ocenit i takovou kulišárnu.
„Chceme přesvědčit lidi, že rychlovlaky v Česku nejsou jen vize, nějaké vzdušné zámky. Toto je závazek pro českou vládu, že vysokorychlostní železnice je směr, kterým chceme jít. A právě velká část návštěvníků věří, že se podobným strojem v Česku v dohledné době sveze,“ řekl za přihlížení šotoušů Martin Kupka. Závazek pro vládu, pravil rozšafně ministerský půl roku po nástupu do funkce. No jéje, to se to rozhazuje závazky, když jsou volby daleko.
Ministerstvo dopravy na svých facebookových stránkách publikovalo grafiku, jak se nám s rychlovlaky zrychlí cestování (viz níže). V roce 2052 prý bude hotovo. Tedy vlastně osmdesát let poté, co vyjely první rychlovlaky. To je strašlivý příklad toho, jak jsme pozadu, jak se nevyvíjíme, jak v té naší polistopadové břečce zahníváme bez úsměvu a naděje. Divné. Osmdesát let je jeden požehnaný lidský život. Tak moc jsme pozadu. V Asii už prý jezdí robotická taxi. A dovážka se často odehrává za pomoci dronů. A to ve městech, která by nám z naší všední reality připadala velmi futuristická a nedosažitelná. Kdy zavedeme tohle? Za dalších osmdesát let? I v té Asii měli socialismus, který u jednotlivých zemí vedl k daleko větší chudobě než u nás v České republice. Nepodělali jsme něco? A jak s tímhle chceme konkurovat?
Začal Kupka stavět koleje pro rychlovlaky už teď, když před třemi roky velkohubě mluvil o tom, že je to pro vládu závazek? Nezačal. Se smrtící efektivitou se tu o závazcích, zdá se, jen žvaní. Nějaké hluboké jednání, které by vedlo ke společné unijní snaze propojit všechna hlavní města unie? Ne, děkujeme. My světu nechceme konkurovat. My jsme ve fázi politicky řízené stagnace.
Místo koordinátora výstavby dráhy pro rychlovlaky tu máme koordinátora strategické komunikace. Toho jmenovat a na vejminku Úřadu vlády vyživovat zvládli. Jenže koordinátor pro rychlovlaky by budil daleko víc pozitivních emocí než ten rétorický znásilňovač od strategické komunikace. Tedy jistě, kdyby o závazcích jen nežvanil, ale byla za ním vidět i práce. Tedy koleje a úzké vazby na zahraniční rychlovlakové dráhy. A takových potřebných koordinátorů pro zefektivnění země by bylo potřeba až hrůza. Ale s jejich jmenováním se tu nikdo neunavuje. My to strategicky a koordinovaně okecáme. A případně zaplácneme nějakou nepovedenou grafikou o tom, jak všechny doženeme a předeženeme. Sice osmdesát let poté, co oni proťali cílovou pásku, ale doženeme. A předeženeme.
A protože zákon o neoprávněné činnosti pro cizí moc byl podepsán, tak podávám preventivní hlášení. Tento text nemá sloužit pro cizí moc, ač čerpal z veřejných zdrojů a poukazoval na to, že nás vede banda neschopných telat do jámy plné natažených pastiček na myši. Nemá sloužit cizí moci ani nevědomě a ani ve fázi příprav, jak popisuje důvodová zpráva k podepsanému pendrekovému zákonu naší porevoluční existence. Prostě jen poukazuje na to, že jsme zase něco podělali. A to se snad ještě může. I když, s paragrafem 318a trestního zákoníku o neoprávněné činnosti pro cizí moc jeden nikdy neví. No jo, koordinace strategické komunikace – další oblast, kterou jsme nezvládli. Komunikovat ranami pendrekem je holt vošajstlich. Ale aspoň to nám jde.
Buďte první kdo přidá komentář