G. SITAŘ
Jak nová americká administrativa uplatňuje ve vztahu k médiím vojenskou strategii OODA, s níž přišel armádní pilot, jenž inspiroval film Top Gun.
Jakýsi souhr komentářů z Ameriky z médií mimo hlavní proud. Odkaz na zdroj informací na konci článku s výjimkou názorů.
Smyčka OODA
John Richard Boyd byl americký vojenský pilot, který bojoval ve válce v Koreji v padesátých letech minulého století a poté se stal poradcem Pentagonu. Jeho poznatky inspirovaly výrobu stíhaček F-16 a jeho život film o stíhačích Top Gun. Do teorie vojenského rozhodování přispěl metodou, která dostala název smyčka OODA jako zkratka pro Observe-Orient-Decide-Act.
Její podstatou jsou krátké rozhodovací cykly na co nejnižší velící úrovni, které umožňují rychle reagovat na měnící se podmínky na bojišti. Agilní rychlé rozhodování podle smyčky OODA dokáže v boji přetlačit hrubou sílu.
Armáda i byznys
Metoda OODA se stala důležitým rozhodovacím konceptem ve vojenské strategii, při vedení soudních sporů nebo v byznysu. Jamie Dimon, šéf velké investiční banky JP Morgan Chase, v dopise akcionářům napsal, že se rozhodovací smyčkou OODA řídí při vedení banky.
Michael Waltz je bývalým členem speciálních jednotek americké armády a prvním „zeleným baretem”, který usedl ve federálním Kongresu. Již v listopadu krátce po volbách se stal bezpečnostním poradcem prezidenta Trumpa.
Řídí se nová americká administrativa rozhodovací metodou OODA, kterou Michael Waltz musí velice dobře znát?
Řada amerických komentátorů si myslí, že ano.
Stokrát opakovaná lež…
Během prvního prezidentského období Donalda Trumpa média hlavního proudu uspěla s taktikou, že stokrát opakovaná lež stává se pravdou. Dlouhé měsíce komentovala všechna média z různých úhlů pohledu údajné napojení Donalda Trumpa na Rusko, přestože již v té době věděla, že zdrojem informace je zpráva, kterou si objednala Hillary Clinton. Pro vytvoření žádoucího mediálního obrazu bylo ovšem nutné nekonečné opakování jedné historky.
Informační bouře
Součástí metody OODA je zahlcování protivníka informacemi, na které nestačí adekvátně reagovat a nemá čas na vyhodnocení. Informace důležité jsou skryty mezi informacemi okrajovými. Podle strategie nové americké administrativy střídá jedna akce druhou v rychlém sledu. Než se média stačí vzpamatovat z vojenské hrozby Panamě, je tady v podstatě nedůležitá změna názvu Mexického zálivu na Americký záliv.
Výsledkem je povrchní informace v médiích hlavního proudu bez rozlišení důležitosti, která druhý den zmizí z prvních stránek. V případě Trumpovy ruské kauzy uspěla média hlavního proudu ve své propagandě také proto, že kauza byla dominantní zprávou ve všech novinách a televizích. V případě rychlých akcí nové americké vlády nemají média hlavního proudu čas na koordinaci a rozhodnutí, která zpráva bude tou hlavní a opakovanou.
Odvedení pozornosti
Dalším článkem manévrovací války je odvedení pozornosti od velitelů na nižších úrovních, na kterých leží největší tíha správného provedení akce. Podle vojenské teorie Johna Boyda se nepřítel, když se mu zužují možnosti, soustředí na generála a snaží se jej ochromit, aby zlomil morálku mužstva.
Dobrý generál to ví. George Patton za druhé světové války řídil fiktivní jednotku „First United States Army Group”neboli FUSAG, jejímž cílem bylo zmást Němce před vyloděním v Normandii. Sídlo FUSAG, kam se přemístil Patton, bylo v Doveru přímo naproti francouzskému Calais, o kterém si Němci mysleli, že bude místem invaze. Vylodění v Normandii zatím detailně plánovali nižší velitelé na jiném místě.
Důkladná příprava
Na rozdíl od minulého funkčního období se nová americká administrativa na převzetí moci důkladně připravila. Trumpův tým byl vybrán dlouho dopředu včetně osob na nižších úrovních hierarchie. Smršť exekutivních příkazů byla připravena ke dni inaugurace včetně další vlny, která následovala. Prezident a Elon Musk odvádějí pozornost od toho, co dělá jejich tým v pozadí.
Audit USAID jako první v pořadí nebyl údajně plánován, ale byl vyvolán tím, že někteří členové vedení USAID odmítli splnit nařízení prezidenta, aby zastavili platby. Následovalo rychlé rozhodnutí, že s auditem se začne tam.
Média hlavního proudu jsou zavalena událostmi a nestíhají koordinovat „hlavní zprávy”. Reagují pozdě a nepřiměřeně. Titulek ve znění „Jak Elon Musk podpořil lživé konspirační teorie o USAID, aby zastavil globální humanitární pomoc” si příliš důvěry mezi lidmi nezíská, neboť většina lidí nechce ze svých daní platit LGBT programy v nějaké zapadlé zemi.
Konec cenzury, alespoň někde
V roce 2020 byly všechny sociální sítě nějakou formou cenzurovány. Tehdejší Twitter zablokoval šíření zprávy a počítači Bidenova syna Huntera. Situace v roce 2024 je jiná. Platforma X umožňuje nezávislým novinářům volně publikovat a například Facebook již neomezuje šíření zpráv ze zdrojů, které dříve považoval za nedůvěryhodné. Breitbart News, které jsou označovány standardní nálepkou jako extrémně pravicové, se v listopadu po volbách dostaly na Facebooku před CNN nebo New York Times v počtu interakcí.
Protiofenziva
Tým Donalda Trumpa přešel na mediální frontě do právní protiofenzivy. Washington Post a New York Times dostaly v roce 2022 Pulitzerovu cenu za to, jak informovaly o ruské kauze Donalda Trumpa. Ten je zažaloval za to, že vědomě šířily nepravdivé informace, a žádal, aby jim Pulitzerova cena byla odebrána. Minulý týden povolil soudce, aby Trumpovi právníci dostali přístup k interní komunikaci komise Pulitzerovi ceny, která se jejímu zveřejnění bránila. Pokud vyjde na světlo, může to být zajímavé.
Televize CBS sestříhala před volbami rozhovor s Kamalou Harris tak, aby nebylo poznat, že kandidátka na prezidenta odpověděla zcela nesmyslně na položenou otázku. Donald Trump televizi ještě před volbami zažaloval a žádal náhradu škody, neboť nahradit nesmyslnou odpověď na otázku větou, která zazněla ve zcela jiné části rozhovoru, není žurnalistika, ale podvod. Televize CBS podle posledních zpráv směřuje k mimosoudnímu urovnání sporu.
Nově jmenovaný ministr obrany rozhodl, že v tiskovém středisku budou média rotovat, a oznámil CNN a dalším tradičním médiím, že ztrácí svůj stálý „stůl”, který dostanou média dosud označovaná jako okrajová.
Výsledek
Podpora prezidenta mezi veřejností je podle televize CBS, která mu rozhodně nefandí, nejvyšší, jakou kdy měl.
Post scriptum
Pozn. autora: Možná to tak je, nebo není, byť všechno nasvědčuje tomu, že se jedná o připravenou strategii, jak dostat nepřátelská média do defenzívy. V každém případě je zábavné a poučné to sledovat.
V Evropě si média hlavního proudu zatím v klidu vystačí s metodou stokrát opakované lži, která funguje nejlépe u zpravodajství ze zahraničí, jež nemá patřičnou konkurenci.
Buďte první kdo přidá komentář