
LUKÁŠ KOVANDA
Bez nutnosti zvyšovat daně, žádat o dotace či snižovat výdaje dokázaly některé české obce a města zlepšit své hospodaření. Stačí vhodně umístěný radar, důsledná administrativa a trochu trpělivosti. Pokuty za dopravní přestupky, zejména za překročení rychlosti, se totiž v některých městech staly stabilním a vítaným zdrojem příjmů – často výnosnějším než menší místní daně.
Nejde přitom o nic skrytého či nezákonného – spíše o nenápadný, leč překvapivě výnosný nástroj fiskální politiky na úrovni samospráv. Každá obálka s pruhem tak není jen výchovným nástrojem, ale i přímým přísunem hotovosti do městské kasy.
Rozdíly mezi jednotlivými městy jsou však značné. Zatímco někde řidiči „přispívají“ na provoz města v řádu stokorun ročně, v přepočtu na obyvatele, jinde už částky šplhají ke čtyřciferným hodnotám. A to už zdaleka nejsou jednotlivé výjimky, ale o důmyslně nastavený systém, jehož výstupem je konkrétní rozpočtová položka – často v řádu desítek milionů korun.
Pomyslným vítězem v přepočtu na obyvatele je letos jihočeský Vimperk, který s necelými 17,5 tisíce obyvatel inkasoval za rok 2024 přes 24 milionů korun. To odpovídá přibližně 1 406 korunám na obyvatele. Na paty mu šlape Slavkov u Brna (1 069 Kč), Hranice na Moravě (974 Kč).
Výběr několika dalších měst – například Benešov, Židlochovice, Přeštice, Frýdlant nad Ostravicí či Rosice – ilustruje, že tento způsob rozhodně není okrajovým jevem. Tato skupina menších a středně velkých měst v souhrnu za rok 2024 vybrala více než 196 milionů korun. A to je řeč o necelé desítce. Při plošnějším rozšíření by podobný přístup mohl generovat výnosy v řádu stovek milionů až nižších miliard korun ročně.
Důvodem, proč příjmy z pokut rostou, je mimo jiné rychlý nárůst počtu radarů. V Česku je aktuálně v provozu přes 400 stacionárních a úsekových měřičů rychlosti a další přibývají. S tím, jak se technologie zlevňují a automatizace vyhodnocování zefektivňuje, se zvyšuje i pravděpodobnost, že se na výběru pokut podílí stále více měst.
Je férové dodat, že vysoké výběry pokut nutně neznamenají šikanu řidičů. V mnoha případech se měří na místech s logickým bezpečnostním opodstatněním – u škol, nemocnic či přechodů pro chodce. Města také argumentují, že pokuty nejsou cílem, ale prostředkem
Ať už je motivace jakákoli, jedno je zřejmé – příjmy z pokut se v některých městech staly klíčovou součástí rozpočtu, často tvořící několik procent celkových příjmů.
Město | Objem vybraných pokut
za dopravní přestupky za rok 2024 |
Počet obyvatel
k 1.1.2024 |
Podíl |
Benešov | 44 094 533 | 64052 | 688 |
Hranice (na Moravě) | 33 620 752 | 34517 | 974 |
Vimperk | 24 529 791 | 17441 | 1406 |
Židlochovice | 26 296 094 | 34552 | 761 |
Slavkov u Brna | 26 795 885 | 25060 | 1069 |
Frýdlant n. Ostravicí | 14 115 386 | 25418 | 555 |
Šternberk | 9 754 000 | 24034 | 406 |
Rosice | 12 707 725 | 27089 | 469 |
Tanvald | 8 309 925 | 20464 | 406 |
Přeštice | 13 503 075 | 23121 | 584 |
lukaskovanda.cz
Pan Kovanda objevil Ameriku.
Neobjevil, jenom o ní mluví.
Článek zajímavý, ale autore: Odkud proboha máte ty zveřejněné počty obyvatel měst a obcí v tabulce? Zjistil jsem si počet u 4 měst, kde je realita cca 1/2 – 1/5 i méně obyvatel oproti číslům v tabulce a dál už jsem nepokračoval. Asi bude chyba u všech.
Ještě dodatek: Mám účet ve Vaší mateřské bance Trinitybank a jestli takto pracujete s čísly i tam, no tak to potěš pánbůh.
Pane Black, tak to rychle vyberte, dokud máte připsáno o půlku víc, než je realita.
By mě zajimalo o kolik dlohodobě klesla nehodovost po zavedeni tohoto dohledového režimu? Příčiny těch nehod?
Pokud tam vůbec nějaká byly?
Jaka byla segmentace vystavených pokut podle výše překročení rychlostního limitu?
Tedy jednalo se o běžné mírné překročení, nebo o skutečně nebezpečnou a ohrožující jízdy. Čísla …???
Znamy (dříve docela normální) se dostal ve volbách do zastupitelstva jednoho mestyse – a už prosadil dohledové kamery, 2 úsekové měření, placené parkováni, přibrali nového MP, koupili mu laserový měřič rychlosti … prý, vše pro bezpečnost, a že: „To je taková doba“.
Ale „Dobu dělají lidé“.
No a u výše uvedených míst, kde jde o dasítky milionů, tam už jdou žerty a ohledy stranou.