Pokuty za překročení rychlosti jako nový rozpočtový pilíř. Obce a města v Česku objevily svůj malý zlatý důl




Sdílet článek:

LUKÁŠ KOVANDA

Bez nutnosti zvyšovat daně, žádat o dotace či snižovat výdaje dokázaly některé české obce a města zlepšit své hospodaření. Stačí vhodně umístěný radar, důsledná administrativa a trochu trpělivosti. Pokuty za dopravní přestupky, zejména za překročení rychlosti, se totiž v některých městech staly stabilním a vítaným zdrojem příjmů – často výnosnějším než menší místní daně.

Nejde přitom o nic skrytého či nezákonného – spíše o nenápadný, leč překvapivě výnosný nástroj fiskální politiky na úrovni samospráv. Každá obálka s pruhem tak není jen výchovným nástrojem, ale i přímým přísunem hotovosti do městské kasy.

Rozdíly mezi jednotlivými městy jsou však značné. Zatímco někde řidiči „přispívají“ na provoz města v řádu stokorun ročně, v přepočtu na obyvatele, jinde už částky šplhají ke čtyřciferným hodnotám. A to už zdaleka nejsou jednotlivé výjimky, ale o důmyslně nastavený systém, jehož výstupem je konkrétní rozpočtová položka – často v řádu desítek milionů korun.

Pomyslným vítězem v přepočtu na obyvatele je letos jihočeský Vimperk, který s necelými 17,5 tisíce obyvatel inkasoval za rok 2024 přes 24 milionů korun. To odpovídá přibližně 1 406 korunám na obyvatele. Na paty mu šlape Slavkov u Brna (1 069 Kč), Hranice na Moravě (974 Kč).

Výběr několika dalších měst – například Benešov, Židlochovice, Přeštice, Frýdlant nad Ostravicí či Rosice – ilustruje, že tento způsob rozhodně není okrajovým jevem. Tato skupina menších a středně velkých měst v souhrnu za rok 2024 vybrala více než 196 milionů korun. A to je řeč o necelé desítce. Při plošnějším rozšíření by podobný přístup mohl generovat výnosy v řádu stovek milionů až nižších miliard korun ročně.

Důvodem, proč příjmy z pokut rostou, je mimo jiné rychlý nárůst počtu radarů. V Česku je aktuálně v provozu přes 400 stacionárních a úsekových měřičů rychlosti a další přibývají. S tím, jak se technologie zlevňují a automatizace vyhodnocování zefektivňuje, se zvyšuje i pravděpodobnost, že se na výběru pokut podílí stále více měst.

Je férové dodat, že vysoké výběry pokut nutně neznamenají šikanu řidičů. V mnoha případech se měří na místech s logickým bezpečnostním opodstatněním – u škol, nemocnic či přechodů pro chodce. Města také argumentují, že pokuty nejsou cílem, ale prostředkem

Ať už je motivace jakákoli, jedno je zřejmé – příjmy z pokut se v některých městech staly klíčovou součástí rozpočtu, často tvořící několik procent celkových příjmů.

Město Objem vybraných pokut

za dopravní přestupky za rok 2024

Počet obyvatel

 k 1.1.2024

Podíl
Benešov 44 094 533 64052 688
Hranice (na Moravě) 33 620 752 34517 974
Vimperk 24 529 791 17441 1406
Židlochovice 26 296 094 34552 761
Slavkov u Brna 26 795 885 25060 1069
Frýdlant n. Ostravicí 14 115 386 25418 555
Šternberk 9 754 000 24034 406
Rosice 12 707 725 27089 469
Tanvald 8 309 925 20464 406
Přeštice 13 503 075 23121 584

lukaskovanda.cz

Velmi špatnéŠpatnéPrůměrnéDobréVelmi dobré (10 votes, average: 3,10 out of 5)
Loading...

>> Podpora

Svobodný svět nabízí všechny články zdarma. Náš provoz se však neobejde bez nezbytné finanční podpory na provoz. Pokud se Vám Svobodný svět líbí, budeme vděčni za Vaši pravidelnou pomoc. Děkujeme!

Číslo účtu: 4221012329 / 0800

 

>> Pravidla diskuze

Než začnete komentovat článek, přečtěte si prosím pravidla diskuze.

>> Jak poslat článek?

Chcete-li také přispět svým článkem, zašlete jej na e-mail: redakce (zavináč) svobodny-svet.cz. Pravidla jsou uvedena zde.

Sdílet článek:

6 Comments

  1. Článek zajímavý, ale autore: Odkud proboha máte ty zveřejněné počty obyvatel měst a obcí v tabulce? Zjistil jsem si počet u 4 měst, kde je realita cca 1/2 – 1/5 i méně obyvatel oproti číslům v tabulce a dál už jsem nepokračoval. Asi bude chyba u všech.

    • Ještě dodatek: Mám účet ve Vaší mateřské bance Trinitybank a jestli takto pracujete s čísly i tam, no tak to potěš pánbůh.

  2. By mě zajimalo o kolik dlohodobě klesla nehodovost po zavedeni tohoto dohledového režimu? Příčiny těch nehod?
    Pokud tam vůbec nějaká byly?
    Jaka byla segmentace vystavených pokut podle výše překročení rychlostního limitu?
    Tedy jednalo se o běžné mírné překročení, nebo o skutečně nebezpečnou a ohrožující jízdy. Čísla …???

    Znamy (dříve docela normální) se dostal ve volbách do zastupitelstva jednoho mestyse – a už prosadil dohledové kamery, 2 úsekové měření, placené parkováni, přibrali nového MP, koupili mu laserový měřič rychlosti … prý, vše pro bezpečnost, a že: „To je taková doba“.
    Ale „Dobu dělají lidé“.

    No a u výše uvedených míst, kde jde o dasítky milionů, tam už jdou žerty a ohledy stranou.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*